Datum, kdy se může mladé víno poprvé ochutnávat, je složeno ze čtyř jedniček a umocňují ho další dvě. Na většině slavností vyšroubují vývrtky první zátky 11. listopadu v jedenáct hodin.
Jestli svatý Martin přijede letos na bílém koni a přiveze sněhové vločky, nikdo neví, ale jisté je, že jeho vyobrazení na etiketě lahve garantuje prvotřídní kvalitu. Přísná degustační komise pod dohledem Národního vinařského centra neodpustí žádný prohřešek.
Pokud vzorek porotě nechutná, nedostane pečeť
"Víno nesmí mít žádnou vadu ani chorobu, musí splňovat analytické hodnoty a senzorické vlastnosti dané ochrannou známkou. Na trh se dostane jen víno, které splní všechna náročná kritéria, a komise se shodne v nadpoloviční většině. Pokud je víno komisí v nadpoloviční většině zamítnuto, nesmí se pod známkou Svatomartinské prodávat," uvádí Marek Babisz, hlavní sommeliér Národního vinařského centra ve Valticích, kde se hodnocení odehrálo.
Navzdory nekompromisním degustátorům uspělo v letošním roce osmdesát z devadesáti vinařství, která se o značku Svatomartinské ucházela. Do vinoték, obchodů i restaurací putují statisíce lahví s bílým, červeným, ale také růžovým vínem.
O pečeť se mohou vinaři ucházet jen se čtyřmi tradičními odrůdami. Z bílých vín je to Müller Thurgau a Veltlínské červené rané, z červených vín je to Modrý portugal a Svatovavřinecké. "Je to zejména proto, že jsou to jedny z nejranějších odrůd a víno z jejich hroznů se dá vyrobit velmi brzy," zdůvodnil výběr ředitel Národního vinařského centra Pavel Krška.
Výrazně stoupá zájem spotřebitelů a vinaři reagují vyšší produkcí mladého vína, které chtějí pod značkou Svatomartinské prodat. Když Vinařský fond v roce 2004 s jednotnou propagací mladých vín začínal, šlo na pulty vinoték asi 350 tisíc lahví, loni to už bylo přes 600 tisíc a letos jde do distribuce rekordních více než 800 tisíc lahví.
"Zájem vinařů i spotřebitelů nás těší, nečekáme ovšem, že objem bude narůstat donekonečna, věřím ale tomu, že během dvou až tří let dosáhneme na milionovou hranici," uvedl Pavel Krška.
Třebaže by někteří vinaři chtěli, nesmějí Svatomartinské víno nabídnout spotřebitelům dříve než 11. listopadu. Vinařský fond si dodržení termínu jistí licenční smlouvou, ve které se majitelé cenné značky upíšou k závazku, že prodej nezahájí ani o den dříve. "Tradice Svatomartinského by tak ztratila veškeré kouzlo, je to stejný svátek jako třeba křesťanské Vánoce," podotýká Krška.
Doba mezi podzimní sklizní hroznů a distribucí mladého vína je poměrně krátká, podle odborníků to ale není na úkor kvality, naopak vznikají velmi specifická vína. "Jsou mladá, svěží, květnatá s primárním charakterem a s čerstvou vzpomínkou na zralé hrozny. V červených vínech můžeme hledat ovocné chutě po třešních či višních," láká k ochutnávce Jaroslav Machovec, ředitel Vinařského fondu České republiky.
Chybět by neměla tradiční pečená husa
V Čechách a na Moravě se tradice oficiálně ujala ve velkém teprve před čtyřmi lety, ale její kořeny sahají už do doby císaře Josefa II. Přesně na svátek Martina končila vinařům, kteří pracovali u sedláků, služba. Sklenička lahodného jiskrného vína z podzimní sklizně byla v tu dobu pravděpodobně rozhodující. Když byl sedlák s výsledkem celoroční práce vinaře spokojen, přiťukli si společně na další spolupráci v příštím roce.
Gurmánská specialita v podobě pečené husy pramení také z historie. Vztahuje se k ukončení polních prací a k období před vánočním půstem. Hodování je v tuto dobu namístě. "Vyhledávanou pochoutkou je pečená husa s lokšemi, k zapíjení doporučuji především červená vína s nižším obsahem kyselin. Na výběr ale máme mnoho dalších gurmánských specialit, ke kterým se hodí naopak bílá vína. Jedná se klasicky o speciality z bílého masa a ryb," doporučuje šéf vinařského fondu Machovec.
Kam zajít na Svatomartinské vínoÚterý 11. 11. Od 11. 11. do 16. 11. Pátek 14. 11. Sobota 15. 11. Neděle 16. 11. |