"V Bohdanči máme hned tři takto označené úseky. A další přidáme, až se otevře hlavní průtah městem," řekl velitel městské policie v Bohdanči Pavel Řehoř.
Policistům se praxe s označenými úseky vyplácí. "S trochou nadsázky se dá říct, že budeme mít označkované celé město. Ale efekt je vidět. Řidiči jsou v pozoru, a když už je nepřesvědčí značka 'Začátek obce', značka 'Měření rychlosti' platí," dodal Pavel Řehoř.
Neznamená to však, že by se ve městě vůbec neměřilo. Speciální akce, které jsou zaměřené vyloženě na rychlost, se podle slov velitele konají v Bohdanči zhruba dvakrát do týdne. "Hlídky ale na označených úsecích měří každý den při běžné hlídkové činnosti," řekl Řehoř.
Podobných míst, kde šoféři na značky narážejí, ale přitom na ně žádný radar nečíhá, je v Pardubickém kraji více. Jedním z nich je například hlavní průtah silnice první třídy číslo 35 Vysokým Mýtem.
Podobně je straší radar v pardubické ulici S. K. Neumanna. Jinak v krajském městě řidiči na radary ani na značky nenarazí. Snad jedinými místy, kde se měření mohou pokaždé obávat, jsou pravidelné kontroly státních policistů na Wonkově mostě a nadjezdu u Parama.
V jiných městech si může být řidič jist, že tam, kde narazí na značku, bude většinou změřen. "Značky máme jen na místech, kde skutečně radary měří," sdělila mluvčí zlínské městské policie Šárka Škubalová.
Jestli města značkami bez radaru porušují zákon, je sporné. "Kdyby značka stála na místě, kde se nikdy neměřila rychlost, tak by to bylo asi protizákonné. Pokud se tam měří občas, asi města nic neporušují," domnívá se právník specializující se na dopravu Jan Kněžínek.
Značka, která se neosvědčila
Porušení zákona by ale ani v prvním případě nikdo nepotrestal, protože to strážníkům nikdo nedokáže. Trochu absurdní praxe, kdy policie musí řidiče nejdříve varovat, než si dovolí je změřit, by ale mohla brzy skončit.
Lidové noviny v sobotu napsaly, že ministerstvo dopravy uvažuje značky při příští inventuře silničního zákona zrušit. Nadále by ale platilo, že městská policie se musí poradit se státní, kde měřit.
Mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka značku zkritizoval, že řidičům jen napovídá, kde zpomalit, aby se vyhnuli pokutě, a kde zase mohou beztrestně zrychlit.
Značku prosadili loni poslanci, kterým vadilo, že městská policie v minulosti často měřila na přehledných a bezpečných úsecích, jen aby pomohla naplnit obecní rozpočet.
Mnoho měst pak od měření úplně upustilo, protože se bála žalob od řidičů, kteří budou hledat výmluvy, že značka není osazená předpisově.