"Jsem českej srab, kterej čuměl, když nakládali židy, hajloval náckům, mával komoušům a pak chtěl jistotu desetinásobku. Pode Bal." Tímto kontroverzním nápisem skupina ozdobila nejen stěny v přízemí novotou zářící galerie. Jeho přesná verze zdobí také výlohy soukromé kavárny Švanda v centru města.
"Rozčiloval se nad tím jeden starý manželský pár. Oba vykřikovali, že my mladí nevíme nic o tom, jak dřív bylo lépe," shrnul záporné reakce okolí kavárník Švanda.
Jak ale přiznává kurátor výstavy František Kowolovski, nejde o úplně novou práci známého tria, které zpolitizovalo uměleckou scénu a jehož tvorba se dotýká drog, zákonů, parlamentních voleb a nejrůznějších poklesků politiků.
Skupina často vystupuje nejen na veřejných prostranstvích, ale i v médiích. "Chtěli právě vyjít z galerie. Proto ten nápis v kavárně, kolem níž chodí pasáží denně mnoho lidí," dodal Kowolovski.
Už před časem vzbudila skupina Pode Bal velkou diskuzi. Na výstavě Malík Urvi vystavili provokující tvůrci portréty známých politiků, ekonomů a osobností kultury, které byly doplněny veřejně přístupnými informacemi, usvědčujícími je ze spolupráce s tajnou policií.
Opravený Dům umění návštěvníky táhne
Sedm kurátorů výstavu Formáty transformace 89–09 zahájilo v den otevírání galerie moderního umění symbolicky 17. listopadu. V den dvacátého výročí českého státního svátku se s francouzským teoretikem umění Bourriaudem ptají okolí Jak číst svět třeba i v pojmech jako je kritika, ironie, odpor nebo odmítání.
"Návštěvnost byla při otevírání opravdu velmi silná, na zahájení tady bylo přes tisíc lidí," sdělila mluvčí Domu umění Bára Antonová.
Ve středy, kdy je do galerie volný vstup, podle ní chodí přibližně 160 lidí. Antonová veřejnost také upozorňuje na nezvyklou otevírací dobu ve čtvrtek do 21 hodin. "Chceme umožnit také návštěvu lidem pracujícím až do večera," vysvětlila nezvyklou hodinu, která je v zahraničních galeriích vcelku běžná.