Na Veterinární a farmaceutické univerzitě v Brně totiž v úterý začal druhý ročník Mistrovství v lékárenské komunikaci.
"Pacient-herec předvádí jeden z pěti typů návštěvníků českých lékáren, v tomto případě se jedná o typ přátelský. Tatínek potřebuje poradit s kašlem. Cílem studenta je obsloužit pacienta a poradit mu po odborné, ale i komunikačně psychologické stránce," vysvětlil kritéria hodnocení Ivan Tučník z pořádající agentury Bison & Rose.
A porotci hodnotili opravdu přísně. Sledovali, zda soutěžící mluví plynule a spisovně, jak si poradí s netrpělivou zákaznicí nedodržujících diskrétní zónu před pultem, nebo jestli nabídnou pacientovi při odchodu tašku, aby nemusel koupený sirup tahat po kapsách.
Vyhrál student prvního ročníku, má praxi
Jako nejlepšího nakonec vybrali dvaadvacetiletého Lukáše Smrtku z Kolína. Student prvního ročníku brněnské farmacie dokázal svým vystupováním oslnit porotu a porazit zkušenější kolegy z vyšších ročníků univerzity.
"Vítězství mě samotného překvapilo. Myslím si, že hodně udělalo to, že mám už dvouletou praxi z lékárny, což někteří studenti ze čtvrtých ročníků ještě neprožili," říká Smrtka, který byl před studiem zaměstnán v kolínské lékárně. V jednání se zákazníky tak má bohaté zkušenosti.
Vítěz prvního kola postupuje do společného Česko-slovenského finále. To bude koncem dubna v Praze. Uspěje-li i tam, bude oba státy reprezentovat v celosvětové soutěži ve slovinské Lublani.
Čeští lékárníci mají znalosti, ale pokulhávají v komunikaci
Důvodem pořádání mistrovství je upozornit na skutečnost, že nedílnou součástí lékárnické profese je i komunikace s pacientem. Podle studie vzdělávacího projektu PACE 2010, v jehož rámci se soutěž konala, jsou odborné znalosti českých lékárníků na velmi vysoké úrovni.
Pokulhávají ovšem právě ve schopnosti komunikovat. Na farmaceutické univerzitě v Brně budou proto studenti od příštího ročníku mít možnost navštěvovat i přednášky o způsobu jednání s pacienty.
jednání s nemocným je důležitou částí léčbyVilma Vránová z Farmaceutické fakulty v Brně jako členka poroty hodnotila komunikační výkony budoucích lékárníků při úterním mistrovství. "Nejenom odbornost, ale i způsob, jakým je lék pacientovi podán, rozhoduje o kvalitě léčby," vysvětluje význam správné komunikace mezi pacientem a lékárníkem Vránová. Co je účelem Mistrovství lékárníků v komunikaci? V čem spočívá důležitost správné komunikace při léčbě? Existují náznaky, že by pacienti byli se způsobem komunikace lékárníků nespokojeni? |