I když v poslední době člověk slyší o Alfonsi Muchovi na každém kroku kvůli přesunu Slovanské epopeje, vyplatí se zajít na jeho výstavu Apoteóza lásky v pražském Obecním domě. Připravila ji Muchova nadace a japonská kurátorka Tomoko Sato, která nenuceně představuje to nejlepší z téhle sbírky.
Modré panely a květinové vzory
Obrazem odvíjí životní příběh velkého českého malíře, prezentuje rodinné fotografie i modelky z ateliéru, přípravné skici a velké obrazy. Nečekaně představuje Muchu také jako brilantního fotografa. Jen vstupní "slideshow" budí spíš smích, když jsou jednotlivá Muchova díla komentována jednoslovně a monotónně (panó, krabice na sušenky).
Kurátorka výstavu rozdělila do čtyř kapitol (Rodina a vlast, Život, Krása, Apoteóza lásky), od portrétů Muchových sourozenců se tak dostáváme až k ideji Slovanstva v posledním oddíle – řecké slovo apoteóza znamená nadšené oslavování a právě tak vlastenec Mucha velebil slovanství. Kromě toho však také věřil, že hlavním cílem umění je tvorba krásy, kterou definoval jako harmonii mezi duchem a tělem, mezi vnitřním a vnějším světem, v němž hraje láska a laskavost důležitou roli. Odtud název výstavy.
Její stavba je založená na modrých nepravidelných panelech ozdobených Muchovými květinovými vzory, které půlí výstavní sály druhého patra Obecního domu. Ty navádějí návštěvníka labyrintem Muchových děl a vrcholí u studií pro vitráže kaple Chrámu svatého Víta a návrhy Slovanské epopeje. Obojí působí snad stejně monumentálně jako ve skutečném provedení. Mnohem intimnější pak jsou studie modelek a malířových milenek z Muchova pařížského období i jeho rodinné fotografie a skici.
Doplněk k Epopeji
Zítra uplyne sto padesát let od Muchova narození. Výstava v Obecním domě je logickým protipólem k současnému handrkování o Slovanskou epopej a na známého malíře a autora plakátů vzpomíná důstojně.
Nezbývá než si přát, aby Muchova nadace a pražský magistrát opět našly společnou řeč, a aby tak díla z této sbírky mohla doplnit Slovanskou epopej, pokud bude vůbec někdy vystavená v samostatném pavilonu.
Dohromady s tím, co je k vidění v Obecním domě a co Muchova nadace může do Muchova pavilonu zapůjčit, by tak mohlo vzniknout jedinečné muzeum jednoho z nejslavnějších českých malířů.
Alfons Mucha: Apoteóza lásky
Obecní dům, náměstí Republiky 5, Praha 1, kurátorka Tomoko Sato, vstupné 150, snížené 80 korun,výstava trvá do 30. září 2010
Hodnocení MF DNES: 80 %