Dnes si pod mnichovskou značkou BMW většina představí luxusní a sportovní auta. Jenže v dávné historii BMW začalo před auty produkovat motocykly, které má ve výrobním programu dodnes. První motorky nabídlo BMW zákazníkům v roce 1923, letos tak slaví kulaté devadesátileté jubileum produkce jednostopých strojů. Abychom ovšem byli úplně přesní, tak musíme dodat, že BMW začínalo jako výrobce leteckých motorů, proto má také ve znaku stylizovanou vrtuli.
Ač v novodobé historii je BMW spjato převážně s automobily, kterých ročně vyprodukuje přes 1,5 milionu (údaj za rok 2012), divizi motocyklů se v poslední době také náramně daří. Proti automobilům jich sice ročně BMW vyrobí relativně málo, okolo 100 000 v posledních letech, ale aktuálně trhá divize motocyklů historické rekordy. Absolutní rekord padl letos v dubnu, kdy BMW prodalo za měsíc 14 587 motorek. Dodejme, že motorky BMW nevznikají v Bavorsku, ale v Berlíně.
Výročí značky BMW oslavilo na tradiční přehlídce motoristické elegance Concorso d'Eleganza di Villa d'Este. Tam se značka pochlubila nejenom krásným kupé Pininfarina Gran Lusso Coupé, ale také retro motorkou BMW Concept Ninety by Roland Sands. Ninety v názvu značí nejenom jubileum značky, ale také odkaz na legendární model R90S z první poloviny sedmdesátých let.
Právě na tento sportovní motocykl nový koncept odkazuje. Bere si z něj lehkou stavbu motorek z té doby včetně zaobleného aerodynamického štítu. Koncept zachovává otevřenou konstrukci bez dnes obvyklých aerodynamických krytů a dává tak na odiv zástavbu dvouválcového boxeru, dalšího legendárního znaku značky.
Americký designér Roland Sands, který je pod konceptem podepsaný, opticky konstrukci odlehčil až na dřeň. Funkci zadního blatníku nahrazuje extrémně zkrácený rám. Delší není potřeba, motorka je striktně jednomístná.
Přes retro vzhled s jasně oddělenou horní částí kapotáže a spodní částí šasi je konstrukce motorky veskrze moderní. Rám je vyrobený z hliníku a tradičně tvarované přední světlo používá moderní diody, o dalších detailech se ovšem výrobce podrobně nezmiňuje. Neuvádí ani výkon motoru ani jízdní parametry. Koncept Ninety je prostě hold historii značky a vzpomínka na legendární R90S ze sedmdesátých let.
Tento sportovní motocykl patřil ve své době mezi nejrychlejší sériové stroje a byl to úplně první superbike značky a také první model s přední kapotáží. Se vzduchem chlazeným dvouválcem o objemu 0,9 litru a výkonu 50 kW dokázal jet až dvousetkilometrovou rychlostí. Zrychlení z nuly na stokilometrovou rychlost zvládla motorka za 4,8 sekundy. Celkem vzniklo 17 500 strojů.