Ministerstvo dopravy už v pátek poslalo do brněnského závodu Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) kontrolory ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI). "Důvodem byl externí podnět, který upozorňuje na možná porušení pravidel zakázek," uvedl Martin Novák z ministerstva dopravy.
Brněnský závod ŘSD se opravu mostu pokoušel prosadit už déle než rok. Bývalé vedení ŘSD trvalo při rozpočtu zhruba padesát milionů korun na vypsání otevřené soutěže. K tomu však nedošlo. Krajský úřad Jihomoravského kraje na sklonku září vydal havarijní výměr, podle kterého musí most ŘSD opravit, a to do konce roku 2014.
Havarijní výměr je v tomto případě klíčový: bez něj by ŘSD muselo poslat most do otevřené soutěže a nemohlo by využít formy jednacího řízení bez uveřejnění. V něm oslovilo pět firem, vítězem se stala společnost Super-Krete. Cena je však proti původním odhadům dvojnásobná: 106 milionů korun bez DPH.
Za růst ceny může větší rozsah oprav, tvrdí ŘSD
Podle generálního ředitele ŘSD Pavla Kočici je zdvojnásobení ceny způsobeno větším rozsahem oprav. "Došli jsme k závěru, že nejde udělat jednoduchou opravu. Je nutné postavit prakticky nový most. Rozsah rekonstrukce je proto podstatně větší, než byl původní projekt," vysvětlil Kočica.
Super-Krete podala nejlevnější nabídku, ta je prakticky shodná s cenou podle projektu. To není na ŘSD zvykem: konkurence v tendrech sráží běžně cenu o desítky procent.
V tomto případě vědělo o soutěži jen pět stavbařů, jeden z nich nabídku ani v době, kdy si firmy stěžují na nedostatek práce, nepodal. Například rekonstrukci mostu na silnici 57 u Nového Jičína v listopadu ŘSD vysoutěžilo za necelých 10 milionů korun, i když projekt počítal s 19 miliony. Tendru se však zúčastnilo 12 firem.
Rekonstrukce mostu běžně trvá jen několik měsíců. Teoreticky by tak šlo vypsat řádnou soutěž a začít stavět v příštím roce. V takovém případě však podle Kočici není možné stihnout termín dokončení.
O špatném stavu mostu se ví už pět let
Samotná oprava mostu začala před dvěma týdny. Na staveništi však nyní nepanuje nijak velký ruch. Podle Kočici je totiž nutné hlavně most odstrojit a přes zimu nechat vyrobit nové ocelové nosníky na míru. "Kdybychom začali na jaře, nestihli bychom to. Nemůžeme si dovolit sebemenší zpoždění," dodal Kočica, který v Brně bydlí a do funkce byl letos v říjnu jmenován ministrem dopravy Zdeňkem Žákem, s nímž ještě donedávna spoluvlastnil i pozemek v Praze-Zbraslavi.
O špatném stavu mostu ví ŘSD od roku 2008, k rekonstrukci však dlouho nedocházelo. Úřad to vysvětloval problémem s jedním z pozemků u mostu, kde probíhá dědické řízení a majitelé nedali ke stavbě souhlas. Díky havarijnímu výměru není souhlas nutný. Přesný projekt pro rekonstrukci se bude tvořit teprve v zimě poté, co se odhalí i některé dosud nepřístupné části stavby.
Podle zápisu ze schůzky z 27. září bylo brněnskému závodu ŘSD doporučeno, aby došlo k diagnostice ocelové nosné konstrukce. Ta proběhla, zpracovatel Antonín Pechal ji odevzdal 11. listopadu. ŘSD začalo soutěžit dodavatele celé stavby, aniž znalo výsledky, podstatně dříve: 25. října.