„Kosmická výuka u nás není tak známá. Přestože jsme měli Remka, byl to náš první a poslední kosmonaut,“ řekla Chalupníková.
Stážisté si vyzkoušeli trénink a výcvik kosmonautů, simulované mise do vesmíru, práci v kosmické laboratoři, opravu družice, připojení modulu k Mezinárodní kosmické stanici ISS. Simulovali chůzi po Měsíci nebo přistání v oceánu.
„Nejtěžší pro mě asi byla oprava modulu, kterou jsme prováděli ve skafandrech zavěšení v prostoru jako ve stavu beztíže podle pokynů v americké angličtině do sluchátek pod helmou. Cokoliv nám spadlo, už bylo ztraceno. Velmi krušné pocity jsme prožívali také v rouře hozené do vody, která se jako přistávací modul postupně naplňovala,“ řekla učitelka.
Během pětidenního pobytu se učitelka setkala s průkopníkem raketových letů v USA Homerem Hickamem nebo s kosmonautem Andrewem Feustelem, který díky českým předkům své manželky vyvezl do vesmíru figurku pohádkového Krtečka.
Na stáže vybírá centrum v Huntsville v Alabamě zhruba 200 učitelů přírodních věd z celého světa. Odborníky musí zaujmout jejich motivační dopis, jak by například adepti využili znalosti z kurzu při výuce.
„Říkali nám, že na naše místo se minimálně šest lidí nedostalo,“ dodala učitelka.