Období velkorysosti končí, tvrdí městská policie v Pardubicích. V posledním roce strážníci nebyli tak přísní při kontrolách parkování, což se ale nyní mění.
„Ve městě byla loni spousta uzavírek a oprav. Vedení města si bylo vědomo toho, že situace ohledně parkování ve městě byla ztížená. Ovšem toto v průběhu roku pomine a není důvod k větší benevolenci,“ uvedla Lenka Uskobová z preventivní a informační služby pardubické městské policie.
Řidiči v Pardubicích ale nemají zrovna snadný život. Podmínky parkování tu jsou podstatně tvrdší než v okolních městech. Musí platit poplatky za parkování každý všední den od šesti hodin ráno do desáté hodiny večer. A žádná změna není na dohled.
„V letošním roce zkrácení doby placeného stání pro návštěvníky nechystáme,“ informuje mluvčí města Alexandra Tušlová. V sousedním Hradci Králové se ale platí parkovné dvakrát týdně do šesté hodiny večerní, jinak končí povinnost platit ve šestnáct hodin. A to pouze ve všední dny. Podobná pravidla platí také v Chrudimi.
Problém je najít volné stání
V Pardubicích poptávka po parkovacích místech vysoce převyšuje jejich nabídku. Jsou tu k dispozici necelé tři a půl tisíce placených parkovacích míst. V mnoha lokalitách přitom není jednoduché volné stání najít. Řidiči jsou tak pod větším tlakem a mají sklon porušovat předpisy.
Příčin je ale více. „V současné době je to tak, že každý, kdo vlastní vozidlo, chce parkovat co nejblíže k cíli, kam má namířeno. Bez ohledu na to, že je to místní úpravou zakázáno,“ říká Uskobová.
S nesmlouvavostí strážníků podle ní musejí počítat hlavně ti, kteří si s tím, kde parkují, hlavu příliš nelámou.
„Nejsme tu od toho, abychom se projevovali pouze jako represivní složka, ale kdo překračuje zákon, musí počítat s adekvátní sankcí, řešení přestupku formou domluvy se od strážníka nedočká,“ řekla Uskobová.
Přitom když předloni nastupoval do své funkce nový ředitel městské policie Rostislav Hübl, jedno z jeho prvních prohlášení se týkalo převahy pokut za dopravní přestupky.
„Pokud si vezmu počet řešených přestupků v dopravě a ve veřejném pořádku, je zde velká disproporce, a tudíž strážníci budou ode mne úkolováni zejména do oblasti veřejného pořádku,“ uvedl po svém nástupu ředitel s tím, že to není návod k ignorování dopravních předpisů.
Nyní se však mají řidiči opět připravit na nekompromisní postoj strážníků a jejich možností jsou jedině záchytná parkovišti a pokračování v cestě autobusem či trolejbusem. To však majitele aut moc neláká.
„Město zřídilo parkovací místa v areálu bývalého lihovaru, takže v současné době lze v Pardubicích parkovat relativně bez problémů, ovšem znamená to, více využívat MHD. Nebo v případě rezidentů neparkovat přímo před domem, ale o pár bloků dále. A to už pro většinu řidičů problémem je,“ dodala mluvčí Uskobová.
Počet pokut opět naroste
Řidiči si tak už mohou nechat jen zdát o dosavadní benevolenci městských policistů, která se projevila i na počtu vybraných pokut. V minulém roce policisté udělili pokuty za 384 tisíc korun, zatímco v roce 2013 to bylo téměř o sto tisíc více.
Vyřešené přestupky za parkování v PardubicíchRok Počet Vybrané pokuty (Kč) 2014 4 121 384 300 2013 7 010 478 200 2012 7 826 554 100 2011 3 295 * 2010 5 719 * Zdroj: MP Pardubice |
„Protože se otevírají nové zrekonstruované lokality, má vedení města zájem, aby docházelo k častějším kontrolám těchto nových lokalit a předcházelo se tak ničení obecního majetku, ke kterému dochází mimo jiné v případech parkování na nově položených chodnících, nově zaseté zeleni a podobně,“ říká Uskobová.
Řidiči se tak mohou připravit, že zejména na vybraných lokalitách nyní strážníci přitvrdí v přísnosti dohledu nad správným parkováním. Soustředit se chystají zejména na lokality v centru města, na okolí Tyršových sadů a na park Na Špici.
Za celoroční kartu na stání v zónách zaplatí majitelé osobních automobilů - rezidenti 1200 korun ročně. Návštěvníci zaplatí nejvíce v centru města. Na Pernštýnském náměstí je to čtyřicet korun za hodinu, na náměstí Republiky třicet korun. Na záchytných parkovištích jsou ceny od dvaceti korun za den.