Od pondělí mohou cyklisté vjíždět v centru Brna do jednosměrné ulice i v protisměru. Od Joštovy ulice, přes Opletalovu, Veselou a Dominikánskou, až po Šilingrovo náměstí jim to umožňuje nové dopravní značení.
„Je to naprosto skvělé. Cyklistům se zkrátí trasa do centra. Navíc ulice, ve kterých nová cykloobousměrka je, jsou přehledné a pro cyklisty bezpečné,“ říká Martin Špaček, mluvčí občanského sdružení Brno na kole, které usilovalo o větší průjezdnost ulic pro cyklisty už od roku 2011.
Tehdy nakreslili na silnici křídový cyklopruh jako ukázku toho, jak snadno lze udělat opatření pro cyklisty. „Šli jsme pak na zastupitelstvo, ale to dlouho nic neudělalo. Odbor dopravy Magistrátu města Brna to začal řešit v roce 2012. Nemyslím si ale, že za nové dopravní značení může to, že nové vedení města cyklisty podporuje. Spíše doběhlo jedno úřednické kolečko, které započalo už v tom roce 2012,“ vysvětluje Špaček.
Jeho slova potvrzuje i vedoucí odboru dopravy Vladimír Bielko. „Za tři roky v Brně vznikly desítky obousměrek pro cyklisty. Zprůjezdnění ve směru z Joštovy ulice na Šilingrovo náměstí jsme pečlivě projednávali s policií. Ta dospěla k závěru, že po bezpečnostní stránce je vše vpořádku,“ vyjádřil se Bielko.
Cyklisti mají z obousměrky radost. Že by je mohla ohrožovat auta jedoucí v ulici, se nebojí. Zpřístupnit centrum Brna pro cyklisty je potřeba. A když bude na náměstí Svobody nějaká sláva, tohle se nabízí jako dobrá objízdná trasa. Argumentovat tím, že zřizováním cyklostezek se staví cyklisti do nebezpečí, se nedá. To by tak nefungoval Amsterdam, Kodaň ani Vídeň,“ tvrdí Jakub Mácha, pro kterého je kolo oblíbeným dopravním prostředkem.
Obousměrky v centru i na sídlišti
Zobousměrňování ulic pro cyklisty je nyní v Brně výrazným trendem. V posledních letech se to týkalo například okolí třídy Veveří. Obousměrky vznikly také na sídlišti Kamechy a nedávno nové značení přibylo i na části ulice Antonínská, kde se kvůli tomu musela přesunout parkovací místa. Čerstvým přírůstkem je pak úprava v Sirotkově ulici v Žabovřeskách.
Redakce MF DNES oslovila i několik řidičů, kteří ulicí Veselá projížděli. Někteří z představy cyklisty vprotisměru úplně nadšení nebyli. „Tohle si koleduje o malér. Jsem zvědavý, kdy tu nějaké auto srazí prvního cyklistu,“ kroutil hlavou jeden z nich.
Jiným řidičům to však nevadí. „Já ten nápad jenom podporuji. Jinde ve světě to takhle normálně funguje, jenom Brno v tomto směru pořád zaostávalo. Navíc sám na kole jezdím. Být ohleduplný vůči cyklistům mi problém nedělá,“ oponuje řidič David Svoboda.
Do práce na kole
To, že cyklodoprava zažívá renesanci, potvrzuje icelorepubliková kampaň Do práce na kole. V Brně se kní letos přihlásilo více než tisíc účastníků, což je rekord. Největší počet účastníků evidujeme z Fakultní nemocnice Brno, odkud se zatím přihlásilo 112 zaměstnanců,“ říká koordinátor kampaně Do práce na kole Martin Gillár.
Velký zájem je podle něj i ze strany zaměstnanců IT firem. Přihlásilo se jich přes 200. Například firmy v areálu Technologického parku se zapojením do kampaně snaží snížit počet zaměstnanců, kteří jezdí do práce autem. Důvodem je pro ně nedostatek parkovacích míst asamozřejmě zdravý životní styl zaměstnanců,“ říká Gillár.
Kromě toho by ještě sdružení Brno na Kole chtělo prosadit, aby město mělo jednoho člověka, který bude mít na starosti výhradně cyklodopravu. „V Praze nebo Pardubicích už takového člověka mají,“ okomentoval to Špaček.