Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Nehoda u Topolan byla varováním v pravý čas, řekl soudu drážní inspektor

  14:05
Vykolejení dvou desítek nákladních vagónů v roce 2011 u Topolan pomohlo odhalit další desítky kritických míst na železnici v celé České republice. Před okresním soudem ve Vyškově na to upozornil drážní inspektor Josef Dvořák. Vypovídal ve prospěch pěti železničářů, kteří jsou za nehodu obžalovaní.
Pětici železničářů viní obžaloba z toho, že se měli podílet na vykolejení...

Pětici železničářů viní obžaloba z toho, že se měli podílet na vykolejení nákladního vlaku u Topolan na Vyškovsku v roce 2011. Drážní inspektor ale upozornil, že chyba nemusí být na jejich straně. | foto: Hynek Zdeněk, 5plus2.cz

„Vykolejení nákladních vagónů bylo varováním v pravý čas. Díky tomu vyšlo najevo, že na celém území České republiky byla dlouhodobě špatně prováděna kontrola upevnění kolejí. Okamžitě po nehodě začala důkladná revize všech tuzemských tratí. Výsledkem bylo, že za jediný týden byla nařízená zpomalená jízda v 52 úsecích,“ vypověděl před soudem Dvořák.

Drážního inspektora na líčení pozvali obhájci pětice obžalovaných železničářů, u nichž soud zkoumá míru zavinění. Dvořák mimo jiné upozornil, že upevňovadla kolejí byla naprosto nevyhovující.

„Tento typ upevňovadel je u bezstykové koleje zakázán přibližně deset let vyhláškou. Častokrát se totiž povolují a při opakovaném dotahování se rozmáčknou. Naoko to přitom může vypadat tak, že je kolej dobře utažena. Na trati mezi Brnem a Přerovem poblíž Vyškova byl tento typ ale zvolen ještě před vydáním zmíněné vyhlášky,“ upozornil Dvořák.

Na kritickém úseku byly koleje staré přibližně pětadvacet let. Životnost upevňovadel je přitom pouhých dvacet roků. Jeden z pětice obviněných, vrchní traťmistr Vladimír Kuřátko o problému věděl.

„Několik let jsem proto žádal o výměnu kolejí, ale marně,“ vypověděl Kuřátko u soudu.

Chtěl osm a půl kilometru kolejnic, dostal 200 metrů

Jeho slova v pondělí potvrdil před soudem i drážní inspektor Dvořák.

Vykolejení vlaku u Topolan

Nehoda se stala v neděli 5. června 2011.

Nákladní vlak s prázdnými vagony na uhlí mířil z Brna do Bohumína, z pětadvaceti jich vykolejilo třináct.

Při nehodě nebyl nikdo zraněn.

„Tyto žádosti mohu potvrdit. Vrchní traťmistr žádal každým rokem o výměnu několika kilometrů kolejnic. Dostal z toho ale vždy jen zlomek. V jednom roce chtěl například 8 400 metrů kolejnic, ale dostal jich jen 200 metrů. Chyba byla jednoznačně v systému,“ řekl Dvořák.

Nedořešenou otázkou zůstává, jak je možné, že v místě nehody bylo špatně uchyceno až 98 procent kolejnic, což je i podle Dvořáka nevídané množství.

Obvinění železničáři jsou ale přesvědčení, že na vině nehody je šestice nákladních železničních vagónů v havarijním stavu, které byly podle jejich tvrzení součástí vlaku. To se jim ale zatím nepodařilo doložit.

Soudce Karel Menšík proto odročil líčení na březen, aby vyslechl další svědky.

Autor:
  • Nejčtenější

Vrátili se problémoví Romové, zmínila starostka. Komunita chce její rezignaci

26. dubna 2024  16:13

Vlnu nevole a odsouzení rozpoutala svými výroky na adresu Romů poslankyně a starostka brněnských...

V Břeclavi na chlapce spadla branka, na následky zranění zemřel

1. května 2024

V Břeclavi ve středu v podvečer po úrazu na hřišti zemřel dvanáctiletý chlapec. Policie okolnosti...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Chtěl ho Baník, říkají místní o chlapci, jehož zabila branka. Stav hřiště je štve

2. května 2024  15:02

Premium Z tragédie se vzpamatovávají lidé z břeclavského sídliště Na Valtické. Ve středu večer tam spadla...

Rivalové z finále v jedné šatně: Do neděle bychom se zabili, hlásil Sedlák

1. května 2024  15:24

Ještě v neděli by si během finále extraligy nejraději vyškrábali oči, do prodloužení sedmého zápasu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Problém Drnovic si uvědomujeme. Americký šéf o budoucnosti Vyškova

26. dubna 2024

Premium Ještě před půl rokem o americké společnosti Blue Crow Sports Group nevěděli ani fanoušci...

V Brně začala výstavba prémiových bytů, jeden vyjde v průměru na 16 milionů

3. května 2024  17:56

Jako o prázdninách, které trvají 365 dnů v roce, si mají v budoucnu připadat rezidenti žijící v...

Bohatá, úspěšná, ale sama, říká o Coco Chanel choreograf. Připravil o ní balet

3. května 2024  14:47

Přes deset let vede balet Národního divadla Brno (NdB) slovenský choreograf a bývalý špičkový...

Rok od tragického požáru v Brně: osm obětí připomíná pietní místo u stromu

3. května 2024  12:08

Drobné bílé kamínky, srdíčka, květiny i vzkazy se hromadí u stromu v brněnské Plotní ulici. Ještě...

Vzteklý křeček spadl do bazénu, nechtěl se nechat chytit. Pomohli až strážníci

3. května 2024

Vzácný křeček polní se začátkem týdne zatoulal až na jednu zahradu v brněnské části Komín. Jenže...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...