Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

O vlakové nádraží v centru města by Brno mělo bojovat, říká architekt

  10:42
Byl jedním z porotců urbanistické soutěže, jež skončila minulý týden a měla ukázat, jak může vypadat brněnské Jižní centrum, pokud vlakové nádraží zůstane pod Petrovem. Předseda České komory architektů Ivan Plicka právě tuhle variantu preferuje.
Předseda České komory architektů Ivan Plicka.

Předseda České komory architektů Ivan Plicka. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

„Nejlepší je nádraží v centru a Brno by o něj mělo bojovat. Rozhodnutí ale nakonec udělají politici. A právě z politického hlediska je rozhodování o obou možnostech – odsunu nádraží na jih i ponechání v centru – naprosto rovnocenné,“ myslí si Plicka.

Zároveň se soutěží na podobu Jižního centra s nádražím pod Petrovem běží i paralelní zadání pro případ jeho odsunu. Když odhlédnete od vašeho názoru, že je výhodné mít nádraží v centru, co by se mělo podle vás akcentovat při odsunuté poloze?
Rozhodování by těžko mohlo být závislé na tvarových nebo estetických kritériích. Zásadní bude vycházet z toho, co to v každé chvíli přinese městu. A já si právě myslím, že řešení pod Petrovem je daleko realističtější a pro Brno přiměřené. Nenapadá mě, jakou výhodu by mohlo přinést vzdálené řešení. A teď se na to snažím dívat jako politik, který má rozhodovat o rozvoji města. Varianta pod Petrovem je pro něj zkrátka přirozenější.

A pokud studie proveditelnosti, kterou vypracovává Správa železniční dopravní cesty, ukáže, že je lepší odsunutá varianta?
Vůbec nechci předjímat, jak studie dopadne, ale odvážím se tvrdit, že nedojde k jednoznačnému závěru, tedy že jedna, nebo druhá varianta bude výrazně lepší.

To by znamenalo, že bude čistě na politické reprezentaci, pro které řešení se rozhodne.
V zásadě ano. Ale studie proveditelnosti není nadřazená všem ostatním. Zadalo ji ministerstvo dopravy, což je absolutně správné, ale týká se dopravy. Jenže město není jen doprava, je to spousta dalších vrstev, které koneckonců jsou na těchto urbanistických soutěžích vidět. Politická reprezentace se tedy musí rozhodovat na základě více kritérií než jen jednoho či dvou.

Dřívější urbanistické návrhy, jež se týkaly Jižního centra s odsunutým nádražím, počítaly s ústředním bulvárem. Překvapilo mě, že teď, když urbanisté prezentovali svoje představy v případě nádraží pod Petrovem, nikdo žádný bulvár nenavrhl. Znamená to, že je rozdíl v poloze nádraží, nebo jde čistě o způsob přemýšlení o tomto prostoru?
Myslím, že jde o obojí. Tato soutěž byla na nádraží v podstatě v dnešní poloze, protože jestli je o 400 metrů posunuté k Petrovu, nebo ne, není klíčové. Důležité je, že nádraží je stále v kontaktu s centrem a tramvajovou dopravou. To totiž umožňuje postavit funkční nádraží okamžitě, přičemž nemusí mít kolem sebe žádnou další zástavbu. Když ho postavíte v poloze u řeky, tak k tomu potřebujete založit město, aby nádraží dávalo smysl. Aby nebylo někde v louce. Takže vás to pak vede k takovým řešením monumentálních bulvárů. Nemáme lidi ani dostatek peněz, abychom vybudovali naráz takhle velkou čtvrť. Musíme ji proto budovat postupně a možná ji ani nedoděláme.

V urbanistické soutěži s variantou nádraží pod Petrovem vyhrál návrh studia Unit architekti. Ten počítá s tím, že tato nová čtvrť by měla jen asi osm až deset tisíc obyvatel. Není to málo?
Myslím, že je to skoro maximum, protože nebude jednoduché tuhle kapacitu naplnit. Proto je důležité, aby čtvrť vznikala postupně, v návaznosti na rozvoj okolních lokalit. Všechna města u nás se s výjimkou Prahy smršťují, ubývají jim obyvatelé. To znamená, že dostat sem deset tisíc lidí, byť do atraktivní polohy a do atraktivních bytů, nebude jednoduché.

Co se variant nádraží týká, v Brně hodně záleží na tom, kdo zrovna sedí na magistrátu. Některé politické strany nádraží v centru striktně odmítají, jiné ho naopak zase prosazují.
Myslím, že je to úplně jednoduché. Město musí rozhodovat jako dobrý hospodář. Musí si uvědomit, na co má peníze, nežije ve vzduchoprázdnu. Musí se rozhodovat podle toho, co bude životaschopné, i když se udělá minimum. Protože se možná zvládne jen desetina z těch představ a devadesát procent nebude nikdy. Takže i těch deset procent musí být funkčních. To je myslím základní kritérium, podle něhož by se měli politici rozhodovat.

Obě varianty jsou tedy rovnocenné, včetně přivedení vysokorychlostní železnice. Jen kolem nádraží v odsunuté poloze bude mnohem těžší vybudovat životaschopnou čtvrť?
Kdybych to hrubě zjednodušil, tak klidně můžete odsunout nádraží k řece, ale pak to město kolem postavíte z plecháčů, budou tam stát supermarkety. Protože nic jiného nebudete mít možná následujících třicet let k dispozici. Jestli ho chcete zbudovat z domů, v nichž bydlí lidé, či z kanceláří anebo z budov, které mají v přízemí obchody, tak dnes je velký problém něco takového postavit. A za každého developera, který to tam bude ochotný dělat, musí být město vděčné. Ale určitě jich nebude tolik, aby zaplnili celou lokalitu. Já vím, že tady v Brně, ať už jsou to zastánci jedné, nebo druhé varianty, vládne velký optimismus, že developeři sem přijdou. Ale já říkám, že tady nejsou, protože nejsou ani v Praze. Takže je potřeba postavit něco, co funguje hned. A jediné, co máme reálně v ruce, je nádraží. Všechno ostatní jsou naše sny.

Říkáte tedy, že Brno nemá plánovat megalomansky?
V Brně nebo kdekoliv jinde si musíme uvědomit, že děláme urbanismus stále v době krize a nikdy už to nebude lepší. Pomocí minimálních vstupů musíme docílit maximálních efektů. Jestli máme něco reálně v ruce, tak to, že možná jednou bude stát ochoten investovat do nádraží. Tak ho postavme tam, kde ho budeme mít ve městě, a ne v polích. A kdo tam dovede dopravu? To jsou vyvolané obrovské investice, které by muselo zase zaplatit město. A proč by mělo investovat do něčeho, co dnes už existuje a funguje? Když přijedu do Brna a vystoupím na nádraží, tak stojím u nástupišť pomalu všech tramvají, co ve městě jezdí. Neumím si představit nic lepšího. A varianta pod Petrovem pracuje se stejnou situací. Když postavíte nádraží u řeky, tak tam všechny ty tramvaje musíte nějak dostat, to jsou neskutečné investice. A zbytečné. A budete jezdit tramvají skrz pole, louky a pastviny.

Znamená to, že by odsunuté nádraží mohlo teoreticky generovat větší zatížení města automobilovou dopravou?
Nedá se to říct jednoznačně, ale ve chvíli, kdy se mi cesta do práce prodlouží z dvaceti minut na čtyřicet, tak už si řeknu, že stejné peníze to stojí autem a jsem tam rychleji. Je to samozřejmě spekulace, ale dojíždění určitě znepříjemní standard života lidí, kteří do Brna jezdí z širší aglomerace.

Den otevřených dveří letiště Náměšť

Ve středu 1. května se na letišti Náměšť poprvé veřejnosti představí nové vrtulníky AH-1Z Viper a UH-1Y Venom. K vidění bude další letecká i pozemní technika.

Mohlo by se hodit

  • Nejčtenější

Vrátili se problémoví Romové, zmínila starostka. Komunita chce její rezignaci

26. dubna 2024  16:13

Vlnu nevole a odsouzení rozpoutala svými výroky na adresu Romů poslankyně a starostka brněnských...

Zastřelil se nad propastí. V Macoše ukončil svůj život vězeňský dozorce

22. dubna 2024  20:47

Jihomoravská propast Macocha má další oběť. Na začátku víkendu do ní spadl muž středního věku. S...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Novým majitelem Zbrojovky Brno se stal hokejový boss Libor Zábranský

25. dubna 2024  11:25,  aktualizováno  13:52

Majitelem fotbalové Zbrojovky Brno se stal Libor Zábranský, šéf hokejové Komety. V tiskovém...

Žena, která skočila s dětmi do Macochy, nechala dopis. Policie případ odložila

24. dubna 2024  10:22,  aktualizováno  10:55

Sebevražedný skok ženy se dvěma malými dětmi do propasti Macocha v Moravském krasu loni v létě...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Problém Drnovic si uvědomujeme. Americký šéf o budoucnosti Vyškova

26. dubna 2024

Premium Ještě před půl rokem o americké společnosti Blue Crow Sports Group nevěděli ani fanoušci...

Nemocnice mají fungovat ve stejném módu, ne každá jinak, říká jihomoravský šéf

30. dubna 2024  17:55

Pozici šéfa největší krajské nemocnice ve Znojmě od února vyměnil za ředitelské křeslo ve firmě...

Sexistický šéf agentury i hypnoterapeut. Nový film líčí sny, které se zvrtly

30. dubna 2024  15:33

Eva se těšila na práci v prestižní reklamní agentuře, jenže z jejího šéfa se vyklubal sexistický...

Konečný opouští Spartu, míří do Komety za vidinou většího prostoru

30. dubna 2024  12:08

Jakub Konečný bude v hokejové kariéře pokračovat v dresu Komety Brno. Jedenadvacetiletý centr,...

Koně vzali sedláci, domy zbořili. Romy okradené při holokaustu nikdo neodškodnil

30. dubna 2024  11:06

Po příchodu do nacistického koncentračního tábora museli Romové odevzdat nejen osobní doklady a...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...

Muž má recept na dlouhověkost, v jednašedesáti je ve skvělé formě

Dave Pascoe chce dokázat světu, že i v důchodu můžete vypadat jako za mlada a také se tak cítit. Stačí dodržovat pár...