Drží v rukou fotku a nevěřícně kroutí hlavou. Při pohledu na nápis Arbeit macht frei jí vyskakuje nespočet vzpomínek.
Erika Bezdíčková, která si jako dítě prošla peklem koncentračního tábora v Osvětimi, ví, že kdo před více než sedmi desítkami let naživo spatřil tento nápis, neměl moc velkou šanci na přežití.
Nyní ale toto heslo láká turisty na „výlet za emocemi“, jak stojí na obřích reklamních poutačích, kterými je polepený autobus, jenž brázdí nejen české silnice.
Pozornost poutá všude, kde se objeví. Z koncentračního tábora dělá lunaparkovou atrakci, již propaguje formou, která by se vyjímala na Matějské pouti.
Poznávací zájezdy do nacistického koncentračního tábora v polské Osvětimi nejsou ničím novým, lákají na ně mnohé cestovky. Někdy střízlivě, občas ale také značně nevkusně. Právě podobné hloupé slogany před časem inspirovaly známého dokumentaristu Víta Klusáka, který se rozhodl na tento fenomén upozornit ve svém připravovaném filmu.
Pronajmul si autobus, popsal jej hesly jako „Pojeďte do Osvětimi“, „Výlet za emocemi“ či „Naši průvodci mluví česky“ a polepil jej velkými snímky průčelí koncentračního tábora či obří židovskou hvězdou.
Z filmové rekvizity se stal pojízdný poutač
„Autobus jsme si půjčili od soukromníka a vyrobili z něho kulisu do filmu, který má český fenomén reklam na holokaust kriticky reflektovat. Jenže provozovatel autobusu nám po natáčení řekl, že pokud se nemýlí, tak že odlepení stojí slušné peníze,“ popisuje Vít Klusák.
Týdeník 5plus2Každý pátek zdarma Týdeník 5plus2 najdete každý pátek ve stojanech na obvyklých místech. |
„A tak si prý autobus nechá polepený, my že tím ušetříme a on to tak využije, protože do Osvětimi v poslední době jezdí a je to tak pro něj výtečná reklama,“ doplnil Klusák pro týdeník 5plus2, který na případ upozornil.
Autobus s kýčovitými reklamami na cesty do Osvětimi tak křižuje silnice i dávno po natáčení. A značně tím mnohé lidi popuzuje.
„S naprostým zděšením jsem uviděla autobus nabízející zájezd do Osvětimi nikoliv jako událost pro zájemce o historii, ale jako zábavnou emotivní akci. Velice mne to pobouřilo,“ reagovala v úvodu zmiňovaná Erika Bezdíčková, která coby 13letá dívka přišla v Osvětimi o většinu své rodiny.
„Myslím si, že z takové katastrofy, při níž bylo zavražděno šest milionů Židů, z toho 1,2 milionu právě v Osvětimi, může komerční záležitost udělat jen člověk bez jakéhokoliv smyslu pro morálku,“ oznamuje. „Podle mého je to nejen odsouzeníhodné, ale i trestné.“
Nic sundávat nebudu, reaguje majitel
Znechucení jsou i představitelé Židovského muzea v Praze. Podle ředitele Leo Pavláta by z takové reklamy mohla být i mezinárodní ostuda, nikde v zahraničí prý nic podobného neviděl.
„Polep inzeruje cestu do někdejšího vyhlazovacího tábora Osvětim stylem zážitkové turistiky a hrubě tak znevažuje památku obětí holokaustu a nacistického teroru vůbec. Je nejen nevkusný, ale svým vyzněním i urážlivý,“ uvedl Pavlát. „Dopravce jsme dopisem vyzvali, aby - pokud si snad tyto souvislosti neuvědomil - daný polep co nejdříve odstranil.“
Majitel autobusu Svatopluk Strava z Blučiny na Brněnsku ale zatím o odstranění provokativních polepů nechce slyšet.
„Ano, kontaktovali mě z pražského Židovského muzea, že prý to měla být jen rekvizita a že bylo domluveno s produkcí, že polep pak sundají. No já nevím, jak se kdo s kým domluvil, ale já zatím nic sundávat nebudu,“ reagoval na dotaz týdeníku 5plus2.
„Autobus využívám, nějak vydělávat musím a odstranění nálepek by mi zničilo lak. Odstranění by stálo asi 40 tisíc korun,“ vysvětluje svůj postoj Strava, který kromě dopravy podniká také v pohostinství.
S nejtemnějším momentem dějin se kšeftaří, mrzí režiséra
„Dvoupatrákem“ prý vozí jak běžné turisty, tak třeba školní děti na výlet. „Teď o prázdninách školy nejezdí. Je možné, že budu vozit lidi z dovolené, třeba i ze zahraničí. Někomu ty samolepky mohou vadit, jiný si řekne: No co, je to jen polep,“ dodává Strava.
Nutno podotknout, že kolotočářský způsob propagace zájezdů do Osvětimi není výjimkou. Stačí si zadat do internetového vyhledávače spojení „výlet do Osvětimi“ a vyskočí na vás různé slevové akce, které na zájezd lákají slogany jako „prohlédnete si komory, ve kterých umíraly tisíce dusících se lidí“.
„Inzerují to jako nějaký lunapark, na to chceme scénou s autobusem ve filmu poukázat. S nejtemnějším momentem dějin se kšeftaří, dělá se z toho turistická atrakce,“ říká filmař Klusák.
A má pravdu, stačí se podívat do zmiňovaných nabídek na internetu. Hned první odkaz na zlevněný výlet do Osvětimi láka na: „Dozvíte se více o doktorovi Mengelem a jeho pokusech. Za ostnatými dráty, dříve nabitými napětím 800 voltů, uvidíte ještě mnohem více a na závěr nahlédnete do jediné zde dochované plynové komory. A pokud si s sebou chcete připravit lahodnou svačinu, na našem blogu naleznete inspiraci.“
Zájezd je teď prý ve speciální prázdninové slevě...
Kšeft se dá udělat z čehokoliv, mrzí režiséra„Sice jsme nevyrobili flotilu hnusných autobusů, ale stejně se cítím spoluvinen,“ přiznal pro 5plus2 dokumentarista Vít Klusák, když zjistil, že jeho filmová kulisa začala po natáčení žít vlastním životem a že slouží tomu, proti čemu ve svém připravovaném snímku brojí. |