Strava i jeho společnost Balkanbus označili všechna dřívější Klusákova vyjádření za účelová. „Jedná se o naprosto nechutnou reklamu na jeho nový film, který si tímto způsobem inzeruje - nikoliv na jím tvrzené zájezdy, které se nikdy neuskutečnily,“ prohlásil majitel v tiskovém vyjádření.
Strava se ohradil zejména proti Klusákově tvrzení v rozhovoru pro týdeník 5plus2, že majitel firmy polepy nechtěl strhávat, protože to bude výborná reklama na zájezdy do Osvětimi (více jsme psali zde).
„Když pan Strava vymýšlí teorii o tom, že jsme cíleně, zákeřně a záludně sledovali reklamu na můj připravovaný film, je to absurdní. Jak jsme mohli tušit, že si polep na autobusu nechá? Přitom jsme s ním od začátku měli dohodu, že ten polep odstraníme. Vůbec by nás nenapadlo, že rekvizita bude dál putovat světem,“ řekl Klusák v reakci pro iDNES.cz.
Podle Stravy zapůjčila jeho společnost autobus do připravovaného dokumentárního filmu. „Ze strany produkce a pana Klusáka bylo přislíbeno, že polepy autobusu určené pro film, budou do tří dnů od polepení odstraněny na náklady produkční společnosti. K tomu do dnešního dne nedošlo a společnost odstranila polepy na vlastní náklady,“ tvrdí majitel.
Klusák ale podává jiné vysvětlení: „Po dvoudenním natáčení s autobusem jsme měli s grafickým studiem domluveno, že ještě ten večer bude polep odstraněn. Pan Strava ale naší produkční řekl, že se mu to líbí, že by si to rád nechal a že ušetříme za sundání.“
„Balkanbus s.r.o. i pan Svatopluk Strava vyjadřují svoji největší účast všem, kterých se dotkla osvětimská tragédie. Nikdy by tuto tragédii nezneužili pro svoji propagaci či reklamu. Bohužel k tomuto kroku se uchýlil někdo jiný,“ uzavřel své prohlášení Strava.
Ještě na konci minulého týdne však mluvil majitel firmy jinak. „Autobus využívám, nějak vydělávat musím a odstranění nálepek by mi zničilo lak. Odstranění by stálo asi čtyřicet tisíc korun,“ vysvětloval tehdy svůj postoj Strava s tím, že reklamu odstranit nehodlá.
Klusák: Film není o zájezdech. Autobus tam bude pár vteřin
Lítost nad celou situací vyjádřil i Klusák. Podotkl, že se produkce filmu spojí se společností Balkanbus a uhradí jí peníze, které vynaložila na odstranění reklamy z autobusu.
Kontroverzní dvoupatrový autobus měl na sobě polepy s hesly „Arbeit macht frei“ nebo „Výlet za emocemi“. Podle režiséra Klusáka byl polepen jen pro dokument s pracovním názvem Svět podle Daliborka (rozhovor s Klusákem zde).
Klusák upozornil, že takzvaná holokaustová turistika není hlavním tématem filmu. Dokument je portrétem českého neonacisty a zájezd do Osvětimi je až závěrečná scéna ve filmu. Inkriminovaný autobus se v ní objeví pouze na pár vteřin „Rodina se v osmdesáté minutě filmu rozhodne, že si zajede do Osvětimi a objedná si tuto imaginární cestovku, do které jsme zkompilovali, jak některé cestovky vypadají a jak s odkazem holokaustu nakládají,“ doplnil.
Českého autobusu si všimla zahraniční média. Upozornil na něj například server Times of Israel. Vzbudil rozhořčení mezi židovskými čtenáři i přeživšími z koncentračních táborů (více zde).