Provizorní nádraží na jihu města, náhradní autobusy, nová tramvajová linka, přestupy a s tím spojené delší cestování a všudypřítomné zmatky. To zažijí cestující, kteří pojedou v létě vlakem z Brna po trati na Tišnov nebo Blansko a Prahu či opačným směrem.
Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) plánuje modernizaci viaduktu a trati ve směru na Židenice, k čemuž se přidá i oprava čtvrtého nástupiště na hlavním nádraží. Klíčový dopravní uzel se tak zčásti uzavře a desítky spojů denně budou stavět buď v Židenicích, v Králově Poli, nebo ve speciálně zřízené stanici Brno dolní nádraží nedaleko Zvonařky.
„Jedná se o opravu jedné z nejzatíženějších a nejdůležitějších tratí ústících na brněnské hlavní nádraží,“ poznamenala mluvčí SŽDC Kateřina Šubová.
Něco takového Brno ještě nezažilo – obří výluka by totiž měla trvat dlouhých sto dní. A výrazně zasáhne především desetitisíce lidí, kteří pravidelně do Brna dojíždějí. Vedení města, dopravního podniku i společnosti Kordis, která zastřešuje dopravu v kraji, už proto „ladí noty“ s Českými drahami a SŽDC.
Velká vlaková výluka
|
„Všechno je ještě ve stadiu plánování, ale zatím předpokládáme, že mezinárodní vlaky z těchto směrů budou přijíždět na dolní nádraží, spoje od Havlíčkova Brodu skončí v Králově Poli, ty z Blanska zase v Židenicích. Vlaky z Tišnova se vyhnou hlavnímu nádraží a budou stavět v Židenicích a Modřicích,“ popsal navržené změny mluvčí Kordisu Květoslav Havlík.
Podle něj je nutné přizpůsobit většímu náporu i nástupiště provizorního dolního nádraží, které běžně slouží jako nákladní. V každém případě musejí lidé počítat s tím, že se jim cesta výrazně prodlouží. Z dolního na hlavní nádraží je odvezou autobusy, což potrvá asi deset minut. Do centra mohou dojít i pěšky – zhruba za čtvrt hodiny. A minimálně deset až dvacet minut si musejí připočíst ti, kteří pojedou z nádraží v Králově Poli nebo ze Židenic.
V menším rozsahu si cestující podobnou situaci vyzkoušeli už v létě 2013, kdy železničáři v Brně opravovali viadukt na křižovatce ulic Křenová a Koliště. Lidem tehdy vadilo, že například na dolním nádraží chybí čekárna, že se v Židenicích cyklisté s koly nevešli do tramvaje nebo že maminky s kočárky a vozíčkáři tam museli překonávat schody. A zmatení byli i návštěvníci Brna, kteří často nevěděli, kam zamířit.
Podrobnosti zveřejní zhruba za měsíc
Výluka ale tehdy trvala jen třicet dní, tentokrát to bude mnohem déle. Podle Šubové se však opravy nedaly zvládnout najednou, protože se jedná o velmi náročnou akci, která je právě proto rozdělená na etapy.
„Každá rekonstrukce je plánovaná s ohledem na náročnost, technologický postup a další navazující práce. A vzhledem k tomu, co všechno je potřeba udělat, nedá se vyřešit během jednoho měsíce,“ vysvětlila Šubová.
Změn kvůli výluce doznají i jízdní řády, na nichž už České dráhy pracují. „Chápeme, že samotná výluka přináší omezení pro cestující například v podobě přestupu mezi hlavním a dolním nádražím. Především ve spolupráci s Kordisem řešíme zajištění servisu a nabídky pro všechny. Podrobnosti zveřejníme zhruba měsíc před začátkem výluky,“ slíbila mluvčí Českých drah Monika Bezuchová.
„Překopat“ jízdní řády se chystá i brněnský dopravní podnik. „Přidáme výlukovou linku P6 z Králova Pole k hlavnímu nádraží, posílíme linku číslo 6 a autobusy na Starou osadu. O dalších krocích teprve jednáme,“ uvedla mluvčí podniku Barbora Lukšová.
Tramvaj Plotní či Valchařskou musí Brno přizpůsobit
A s opravami železničářů musí zkoordinovat svoje dopravní stavby také město.
„Týká se to například zahájení projektu Tramvaj Plotní či opravy Valchařské ulice. Dopravní podnik připravuje i rekonstrukci kolejového trojúhelníku Semilasso. Přesnější harmonogram nyní Brno zpracovává spolu s městskými společnostmi a dalšími investory. Termíny se budou upřesňovat v dalších týdnech a měsících,“ podotkla Zuzana Taušová z tiskového oddělení brněnského magistrátu.
Akce železničářů, kvůli které se všechny změny plánují, přijde na více než 150 milionů korun. Dělníci při ní opraví koleje a trakční vedení na trati do Židenic, přes 200 metrů dlouhý Pražský viadukt a připraví další etapu modernizace návěstidel. „Omladí“ i čtvrté nástupiště na hlavním nádraží, stejně jako to udělali loni v létě u druhého a třetího.
Tím ale velké výluky nekončí. Nastanou i v příštích dvou letech při modernizaci bezpečnostní signalizace na hlavním nádraží. S opravou interiéru budovy za čtvrt miliardy počítá i nynější nájemce – firma Brno new station development.