Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Je to správná cesta, hájí neurvalého průvodce Brnem šéfka infocentra

  16:04
Turistický průvodce s názvem To je Brno vyvolal kritiku i protesty. Tedy zaujal, a to byl podle šéfky informačního centra města účel. „V agresivnějším marketingu budeme pokračovat. Věřím, že to je správná cesta, kterou bychom se měli ubírat,“ říká Jana Janulíková.
Jana Janulíková, šéfka brněnského TICu za kontroverzním průvodcem To je Brno...

Jana Janulíková, šéfka brněnského TICu za kontroverzním průvodcem To je Brno stojí. „Chtěli jsme přitáhnout pozornost, to se podařilo,“ říká. | foto: archiv TIC Brno

Rozruch vyvolala hlavně poslední část publikace, jejíž autor, sociolog Stanislav Biler, popsal některé z okolních obcí urážlivým způsobem. A jejich starostové se ohradili proti podobným výrokům v oficiální prezentaci zaplacené z rozpočtu Brna. Blansko je například v průvodci zmíněno jako místo, kde na lidi dýchne nicota, deprese a prázdnota, Kuřim zase jako specifická variace pracovního tábora (o obsahu publikace jsme více psali zde).

Průvodce vydalo Turistické informační centrum města Brna (TIC), které podle Janulíkové zvolilo záměrně agresivní marketingovou strategii s ironií a nadsázkou.

Četla jste vůbec průvodce předtím, než šel do tisku?
Ano a stojím si za ním. Za problémové považuji pouze tři strany na konci, které nejsou úplně politicky korektní a dobře vyvážené. Jinak se jedná o velmi dobré čtení.

Přemýšleli jste o tom, že publikaci stáhnete z prodeje?
Ne, o tom jsme neuvažovali.

A proč problematické části jednoduše nezměníte?
S vedením Brna jsme došli ke kompromisu, že na konec dáme záložku, z níž bude jasné, že jde o autorské texty, a že se vedení města neztotožňuje s názory, které jsou v nich uvedeny. Přiznávám, že z publikace není zcela zřejmé, že je neoficiální. Určitě si to vyjasníme také s prodejci v TIC, aby to lidem jasně vysvětlili.

Starostové vám vytýkají, že netradičního průvodce platíte z veřejného rozpočtu. Co vy na to?
Trošku jsme zašli za hranu, abychom přitáhli mediální pozornost. Vydali jsme ještě hodně dalších propagačních publikací, ale kvůli žádné se nestrhla tak velká lavina zájmu. Dostali jsme od města za úkol vyvolat mezinárodní publicitu, což se daří.

Proč jste v poslední části zvolili formu urážlivých textů?
Uznávám, že je ten poslední text nevyvážený ohledně pozitiv a negativ, navíc brněnské okolí dostalo málo prostoru. Nicméně i ostatní části psali autoři ironicky. Rozhodně jsme nechtěli na nikoho útočit nebo někoho urazit. To nebyl záměr, tím byl marketing. Omlouvám se těm, které to urazilo.

Zněla dohoda s autory tak, že mají psát lehčím perem?
Na začátku jsme se domluvili, že to chceme v nadsázce, to byl náš cíl. Autoři měli volnost v tom, co napíšou, už vůbec jsme nechtěli žádnou cenzuru od města. Vedení Brna o publikaci samozřejmě vědělo, ale nechodím za nimi s každou novou tiskovinou.

Myslíte si, že když okolí Brna vykreslíte negativně, lidé tam budou paradoxně více jezdit?
Tohle je publikace mířící na zcela jinou cílovou skupinu. Ta nechce vidět normální památky, ale touží poznat autentické Brno a jeho okolí. Pokud chce někdo vidět vilu Tugendhat, najde ji ve všech oficiálních průvodcích.

Na koho tedy cílíte?
Cítíme, že Brno má ještě velký potenciál právě pro nový druh turismu. Lidé už nejdou jen suše po památkách a Brno navíc není typickou turistickou destinací. Proto hledáme alternativní způsoby - máme co nabídnout i jiným cílovým skupinám. Píšeme texty nekorektní, sebeironické, kopeme do všech. Cílem je, aby sem lidé jezdili právě proto, že se tady na první pohled nic neděje.

Na čem je takový marketing založený?
Postavili jsme jej na tom, že se Brno ponoří samo do sebe, i ono má totiž své slabiny. A my chceme ukázat jeho netradiční, autentickou podobu. Takže my nekopeme jen do okolních obcí, ale děláme si srandu i ze samotného Brna.

Nemáte strach, že to spíš lidi od návštěvy odradí?
Brno je město, které se nebojí. Buď jen budeme žvanit, nebo se vrhneme na činy. Mým cílem je poskytnout přístup, který funguje. Je to založené na tom, že si lidi dělají srandu, a proto se přijedou podívat.

A co cizinci, pochopí to?
Právě na zahraniční turisty cílíme. Pochopitelně se publikace může dostat i do rukou „gentlemana“, který ji neocení. Ale v takovém případě pochopí, co má v rukou, a nakonec se podívá do jiné publikace.

Jak vůbec vytváříte marketingové strategie?
Nasloucháme, po čem je poptávka. Brno ani zaměstnanci TIC v minulosti do marketingu moc „nešlapali“, což chceme změnit.

Chcete tímto agresivnějším způsobem pokračovat i dále?
Ano, nemáme sice ještě konkrétní projekty, ale věřím, že to je správná cesta, kterou bychom se měli ubírat.

Autor:
  • Nejčtenější

Vrátili se problémoví Romové, zmínila starostka. Komunita chce její rezignaci

26. dubna 2024  16:13

Vlnu nevole a odsouzení rozpoutala svými výroky na adresu Romů poslankyně a starostka brněnských...

Nedávno odvolaný exekutor je po smrti, podle soudu zneužíval peníze dlužníků

22. dubna 2024  15:56

Před necelými dvěma týdny Nejvyšší správní soud odvolal z funkce brněnského exekutora kvůli...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zastřelil se nad propastí. V Macoše ukončil svůj život vězeňský dozorce

22. dubna 2024  20:47

Jihomoravská propast Macocha má další oběť. Na začátku víkendu do ní spadl muž středního věku. S...

Novým majitelem Zbrojovky Brno se stal hokejový boss Libor Zábranský

25. dubna 2024  11:25,  aktualizováno  13:52

Majitelem fotbalové Zbrojovky Brno se stal Libor Zábranský, šéf hokejové Komety. V tiskovém...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Žena, která skočila s dětmi do Macochy, nechala dopis. Policie případ odložila

24. dubna 2024  10:22,  aktualizováno  10:55

Sebevražedný skok ženy se dvěma malými dětmi do propasti Macocha v Moravském krasu loni v létě...

Dobrosrdeční lidé měli méně stresu a lépe spali, zjistila vědkyně v Antarktidě

29. dubna 2024  10:58

Mladá brněnská vědkyně Lucie Ráčková zkoumala stres polárníků v extrémních podmínkách v Antarktidě....

Nový majitel, stará Zbrojovka. Po další prohře opět hledí dolů

29. dubna 2024  9:36

Psal se rok 2005 a hokejová Kometa Brno v prvním kole druhé nejvyšší soutěže poprvé pod novým...

Kvůli genetické vadě mají postižené plíce. Pacienty léčí nové centrum v Brně

29. dubna 2024  5:33

První centrum na Moravě, které bude léčit genetické onemocnění, otevírá dveře pacientům. Na plicní...

Jeden zázrak stačil. USK Praha už znovu nad Brnem vládne, má 14. titul v řadě

28. dubna 2024  18:57,  aktualizováno  20:36

Basketbalistky ZVVZ USK Praha získaly 18. titul v české lize. Ve čtvrtém finálovém utkání zvítězily...

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...