Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Stále platí, že matematika nám dává do pořádku rozum, míní učitelka

  9:21
Věra Pejčochová ze Základní školy Novolíšeňská v Brně je držitelkou ocenění Ámos matematik. Předmět vyučuje už skoro čtyřicet let, v hodinách s dětmi vytváří pomůcky z papíru. Žáci jsou podle ní méně soustředění i línější používat hlavu.

Věra Pejčochová razí, že děti se musí bezpodmínečně naučit násobilku, paměťové sčítání, odčítání, dělení nebo pojmy. A pak přemýšlet. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Matematiku učíte už téměř čtyřicet let. Jak moc se za tu dobu její výuka změnila?
Odpovědět na tuto otázku je obtížné. Při výuce matematiky se dají využívat různé technické pomůcky, ale jinak si myslím, že ji na základní škole můžeme rozdělit na dvě části. Jsou věci, které se děti prostě musí bezpodmínečně naučit. Jako například násobilku, paměťové sčítání, odčítání, dělení nebo pojmy, vzorečky. To je ten základ. A na to navazuje druhá důležitá část – naučit děti přemýšlet. Naučit je pracovat s informacemi, poskládat si, které informace k sobě patří, převést je do matematického jazyka a potom vybrat nějaký vhodný matematický aparát pro řešení dané úlohy.

Jak se je to snažíte naučit?
Když narazím na problém, vždy se snažím vymyslet nějaký způsob, metodu, která jim pomůže informace dát dohromady. Používám různé obrázky, tabulky, schémata. Například při řešení slovních úloh na roztoky si to nejdříve nakreslíme jako rovnici: nádoba + nádoba = nádoba s výsledným roztokem. Pak čteme a postupně do obrázku zapisujeme množství, koncentraci v procentech a ke každé nádobě doplníme množství čisté látky. A pak už je jednoduché napsat rovnici. Nemají ze zadaných informací guláš a získávají hned jasnou představu o řešení.

Změnila se nějak za tu dobu, co jste ve školství, ochota dětí učit se matematiku?
Řekla bych, že teď jsou žáci méně soustředění i línější používat hlavu. Nevím, zda je to dané tím, že jsou často na mobilu a dělají činnost, při níž nepotřebují tolik namáhat mozek. Možná jsou zahlceni více informacemi. Doba je celkově rychlejší.

Máte nějaký recept na to, aby se lépe soustředili?
Každý žák je jiný. Ne vždy se mi podaří dítě srovnat podle svých představ, ale snažím se. Hledám možnosti i u sebe. Teď mám jednu třídu, v níž jsou děti hodně nestabilní. Téměř polovina třídy má různé dysfunkce. Takže co pomůže? Střídat hodně činností. A když vidím, že nějaký žák něco nezvládl, jdu k němu, sleduju přímo jeho práci a pomáhám. Někdy to chce hodně trpělivosti. Více než dřív.

Proč myslíte, že jste získala ocenění od ministerstva školství?
Největší zásluhu na tom mají žáci, kteří mne do ankety Zlatý Ámos navrhli. Je to také díky jejich zástupcům, kteří moji nominaci na regionálním kole obhajovali. Udělali to netradičním způsobem. Připravili vtipnou scénku, kde mne představili jako vedoucího ŠOK, což je náš školní odborný klub, který na škole organizuje veškeré aktivity typu věda hrou. Žáci předvedli ukázky z fyzikálního představení Čaroděj ze země AKIZYF a matematických a fyzikálních hraček, které s nimi vyrábím. A do semifinále mi dali na podporu spoustu dárků, které sami vyrobili – velký netradiční krasohled, čarodějnický klobouk nebo krabičku, z níž po otevření vyskočila spousta krychliček s různými přáními a vzkazy.

Vám šla matematika odmalička? Měla jste někdy pětku?
Z matematiky ne. Měla jsem jednou z fyziky 5+. Sice jsem vyřešila všechny příklady, jenže jsem napsala jinou skupinu. Ale protože jsem byla jediná, kdo měl všechny příklady, tak mi dal učitel to plusko.

Dáváte teď taky takové známky?
Pro sebe si píšu 2+, 2/3, ale i 5+. Můžete mít pětku, že nic nenapíšete, a můžete mít to plus, že tam něco máte. Pět stupňů je pro mé hodnocení dětí málo. Píšu si také slovní hodnocení, zda se zlepšuje, co se mu nejlépe daří a v čem má problém.

Jakou látku nejraději učíte?
Mám ráda lomené výrazy, ačkoli žáci je rádi nemají. Jsou to zlomky v náročnější podobě. Člověk už u nich musí přemýšlet a hledat cesty, jak si výpočet zjednodušit. Ale obecně mě v matematice i fyzice vždy nabudí problémy. Do toho zahrnuji i problémy, když děti něco nezvládají a já přemýšlím proč. Každé dítě i třída jsou jiné. Třeba zlomky vůbec jsou pro děti obtížné. Nejdůležitější je, aby pochopily, co ten zlomek znamená. Proto zase pro vytváření tohoto pojmu hodně používám konkrétní pomůcky, nákresy, skládačky.

Jak přistupujete k těm žákům, kterým matematika tolik nejde?
Vzpomínám na svoji poslední třídu, kde jsem byla třídní. Letos už maturují. Měla jsem v ní několik integrovaných žáků, i dyskalkuliky. Ve třídě byla velmi dobrá atmosféra. Práce se nám dařila, protože chtěl učitel i žák, a naše společné úsilí podpořili i rodiče. Na základní škole se musíte přizpůsobit všem dětem. Pomalejší děti nemůžete hned odradit, nemůžete dát písemku na deset minut a stop. Je pravda, že teď mají děti ještě větší problémy s tím, že nestíhají. Snažím se je kontrolovat a motivovat. U každé písemky mám připravené nějaké obtížnější příklady navíc, pokud by jim zbyl čas. I procvičování mám rozdělené na několik skupin.

Řekla byste o sobě, že jste přísná paní učitelka?
Já vždycky říkám: jsem na vás přísná, protože vás mám ráda. Myslím si totiž, že znalosti jsou jediná věc, kterou vám nikdo nevezme. Ale také si myslím, že bych mohla být i přísnější. Jak je člověk starší, některé věci omlouvá. Snažím se také být spravedlivá a vidět žáka i s jeho problémy. Nejvíce mne však zlobí nepřipravenost na výuku. Dřív nebyl problém s tím, že by děti neměly věci na matematiku v pořádku. Kružítko, pravítko, úhloměry, učebnici. Teď je to často velký, u některých žáků neřešitelný problém.

Setkáváte se u dětí s řečmi typu „k čemu mi to v životě bude“?
Setkávám, i když se snažím žákům přibližovat matematiku s praktickým životem. Myslím si také, že spoustu znalostí a dovedností děti zapomenou. Matematika nás však učí hlavně myslet. Kdysi jsem si zapsala v ruštině slova známého vědce Lomonosova: Matematiku se máme učit už jen z toho důvodu, že nám dává do pořádku rozum.

Hodně se teď mluví o metodě Hejného, podle níž se děti nemají matematiku učit jako fakta, ale řešit vhodné úlohy a například o těchto řešeních diskutovat s ostatními spolužáky. Používáte ji?
Knížky jsem si koupila, ale k jejich podrobnějšímu studiu se dostanu až o prázdninách. Je to určitě zajímavá metoda, mluvila jsem o ní se spoustou známých. Dětem se to prý líbí a výsledky jsou. Nějaké dílčí přístupy, které jsem viděla v učebnicích a vím o nich od kolegů, určitě ve své práci dělám. Komplexně jsem ji však nezkoušela. Inspiruji se spíš na různých seminářích nebo si vyměňuji nápady s kolegy. A také si kupuju všechny knížky, které se týkají fyziky nebo matematiky hrou.

  • Nejčtenější

Vrátili se problémoví Romové, zmínila starostka. Komunita chce její rezignaci

26. dubna 2024  16:13

Vlnu nevole a odsouzení rozpoutala svými výroky na adresu Romů poslankyně a starostka brněnských...

Nedávno odvolaný exekutor je po smrti, podle soudu zneužíval peníze dlužníků

22. dubna 2024  15:56

Před necelými dvěma týdny Nejvyšší správní soud odvolal z funkce brněnského exekutora kvůli...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zastřelil se nad propastí. V Macoše ukončil svůj život vězeňský dozorce

22. dubna 2024  20:47

Jihomoravská propast Macocha má další oběť. Na začátku víkendu do ní spadl muž středního věku. S...

Novým majitelem Zbrojovky Brno se stal hokejový boss Libor Zábranský

25. dubna 2024  11:25,  aktualizováno  13:52

Majitelem fotbalové Zbrojovky Brno se stal Libor Zábranský, šéf hokejové Komety. V tiskovém...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Žena, která skočila s dětmi do Macochy, nechala dopis. Policie případ odložila

24. dubna 2024  10:22,  aktualizováno  10:55

Sebevražedný skok ženy se dvěma malými dětmi do propasti Macocha v Moravském krasu loni v létě...

Nový majitel, stará Zbrojovka. Po další prohře opět hledí dolů

29. dubna 2024  9:36

Psal se rok 2005 a hokejová Kometa Brno v prvním kole druhé nejvyšší soutěže poprvé pod novým...

Kvůli genetické vadě mají postižené plíce. Pacienty léčí nové centrum v Brně

29. dubna 2024  5:33

První centrum na Moravě, které bude léčit genetické onemocnění, otevírá dveře pacientům. Na plicní...

Jeden zázrak stačil. USK Praha už znovu nad Brnem vládne, má 14. titul v řadě

28. dubna 2024  18:57,  aktualizováno  20:36

Basketbalistky ZVVZ USK Praha získaly 18. titul v české lize. Ve čtvrtém finálovém utkání zvítězily...

Č. Budějovice - Slovácko 2:2, domácí neudrželi vedení a jsou poslední

28. dubna 2024  17:29,  aktualizováno  19:48

Prohrávali, během deseti minut utkání otočili, ale nakonec brali pouze bod. Fotbalisté Českých...

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...