Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Plán na čínské překladiště lodí padl, překážkou je stavba nové silnice

  7:32
Avizovaná čínská investice na stavbu obřího nákladního přístavu v Hodoníně krachla. Developer uvažuje o přesunu na Slovensko. Na novinky v lodní dopravě se mohou těšit alespoň výletníci na Baťově kanálu.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: ČTK

Před třemi lety zástupci čínského investora s velkou slávou představili plán na stavbu obřího překladiště nákladních lodí v Hodoníně na řece Moravě. Mělo přinést tisíce nových pracovních míst a z jihomoravského města udělat „konkurenta“ věhlasného přístavu v nizozemském Rotterdamu.

Projekt ale mizí do ztracena. Developer tvrdí, že se ocitl v začarovaném kruhu.

„Abychom mohli začít stavět, musí dojít ke změně územního plánu. Ale hlavně udělat obchvat kolem Hodonína, protože nové překladiště znamená velkou dopravní zátěž. K tomu však není vůle a nemůžeme se proto hnout dopředu,“ přiznal Pavel Stefanovič, člen představenstva společnosti DOE Europe SE, která plánovala stavbu za podpory čínských investorů.

Projekt může podle něj nyní zachránit snad už jen přesun do jiného města nebo za hranice na Slovensko. Rezervovaně se totiž k překladišti staví i vedení Hodonína.

„Schválili jsme deklaraci, že proti stavbě nic nemáme. Nicméně co se týče samotného projektu, nikdo na ničem nepracuje. Zatím se s nimi nepočítá v územních plánech kraje ani Hodonína. A protože se má stavět na cizích pozemcích, není to věc města. Aktivní musí být investor,“ zhodnotil stav projektu hodonínský místostarosta Jiří Janda (ČSSD).

Čínská delegace město naposledy navštívila před rokem a půl. „Vyžádali si dokumenty s tím, že na projektu zapracují a poradí se s odborníky na územní plánování. Nic se ale neděje,“ dodal Janda.

To však nevadí stovkám místních, kteří poblíž uvažovaného překladiště bydlí. Proti stavbě dokonce sepsali petici, obávají se totiž nadměrného hluku i znehodnocení pozemků a domů.

Podle hlavního ekonoma společnosti Cyrrus Lukáše Kovandy se avizovaný přístav zařadí mezi další čínské projekty v Česku, které se nepodaří dotáhnout do konce.

„Byly naslibovány investice v řádech stovek miliard korun, ale realita je úplně jiná. Když budu hodně optimistický, Číňané do Česka poslali jednotky miliard. A rozhodně se nestaví továrny a podobně rozsáhlé projekty, jak tvrdili. Nakupují již existující firmy,“ poznamenal Kovanda.

Hodonínské překladiště mělo přitom úzce souviset s plány na vybudování kanálu spojujícího Dunaj, Odru a Labe, který dlouhodobě prosazuje prezident Miloš Zeman. Část lodí z Hodonína měla právě po této trase proplouvat.

I tento projekt se však zatím jeví nereálně. Podle studie proveditelnosti by stavba vodního koridoru vyšla na závratných 610 miliard korun. Záměr navíc musí posvětit Polsko, protože lodě mají směřovat z Dunaje do Severního a Baltského moře.

„Pokud by všechno šlo hladce, může se začít stavět nejdříve za deset let,“ konstatoval Luděk Sosna z ministerstva dopravy.

Lodě zamíří až do centra Hodonína

Obří překladiště je sice v nedohlednu, přesto se lodní doprava na Hodonínsku v nejbližších letech dočká investic za desítky až stovky milionů korun. Baťův kanál je totiž mezi turisty stále oblíbenější a roční návštěvnost plynule míří k číslu sto tisíc.

To je také důvod, proč se už v příštím roce začne s rozšiřováním přístaviště ve Veselí nad Moravou.

Současná kapacita pro jedenáct lodí nestačí, proto nabobtná na 35 míst. Přístav dostane i nové přípojky elektrické energie a vody, čerpačku pohonných hmot či servisní centrum. Hotovo má být v roce 2020.

„Podle odhadů náklady vyjdou na 50 milionů, pokryje je Státní fond dopravní infrastruktury,“ uvedl ředitel Baťova kanálu Vojtěch Bártek.

A správci lodní dopravy mají v rukávu ještě odvážnější plán. Chtějí, aby lodě dopravily cestující až do centra Hodonína. Nejprve je ale třeba prodloužit Baťův kanál a napojit ho na řeku Moravu.

Cílem projektu za více než 420 milionů korun je turisticky zatraktivnit Hodonín, kde přece jen vznikne nový přístav.

„Ředitelství vodních cest nám každou chvílí předloží vizualizaci. V Hodoníně jsme hodně debatovali o poloze přístaviště. Ve hře jsou tři varianty, které se liší délkou a trasou. Konečnou zatím nikdo neschválil. Vyrojily se také petice – někteří stavbu podporují, jiní ji haní. Myslím, že to pramení z neznalosti projektu,“ podotkl místostarosta Janda.

Vizualizace ze Strážnice

Po moderním zázemí u vody volá i Strážnice. Chce zvelebit budovu u přístaviště a vytvořit reprezentativní prostory pro návštěvníky.

„Inspirovali jsme se baťovským stylem, pro který jsou typické cihly. Také jsme se snažili do projektu zakomponovat podobu strážnické brány jako symbolu města,“ přiblížil místostarosta Walter Bartoš (ODS).

Investice ale leží na bedrech města, protože nejde o stavbu přímo spjatou s vodou, jako je tomu například u přístaviště pro lodě.

„Potřebujeme 25 milionů, snažíme se proto sehnat dotaci. Máme stomilionový rozpočet a za 70 milionů musíme nejprve opravit zdravotní středisko,“ vysvětlil Bartoš.

Podle odborníka Kovandy je na investice do lodní dopravy velmi vhodné období.

„Turistický ruch míří nahoru, lámou se rekordy v návštěvnosti, a to především díky rostoucí ekonomice. Navíc jižní Moravě celkově patří mezi nejvyhledávanější místa v České republice,“ konstatoval.

  • Nejčtenější

Vrátili se problémoví Romové, zmínila starostka. Komunita chce její rezignaci

26. dubna 2024  16:13

Vlnu nevole a odsouzení rozpoutala svými výroky na adresu Romů poslankyně a starostka brněnských...

Novým majitelem Zbrojovky Brno se stal hokejový boss Libor Zábranský

25. dubna 2024  11:25,  aktualizováno  13:52

Majitelem fotbalové Zbrojovky Brno se stal Libor Zábranský, šéf hokejové Komety. V tiskovém...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

V Břeclavi na chlapce spadla branka, na následky zranění zemřel

1. května 2024

V Břeclavi ve středu v podvečer po úrazu na hřišti zemřel dvanáctiletý chlapec. Policie okolnosti...

Rivalové z finále v jedné šatně: Do neděle bychom se zabili, hlásil Sedlák

1. května 2024  15:24

Ještě v neděli by si během finále extraligy nejraději vyškrábali oči, do prodloužení sedmého zápasu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Chtěl ho Baník, říkají místní o chlapci, jehož zabila branka. Stav hřiště je štve

2. května 2024  15:02

Premium Z tragédie se vzpamatovávají lidé z břeclavského sídliště Na Valtické. Ve středu večer tam spadla...

Dva roky od diagnózy rakoviny je zdravá. Léčba na míru se dostane více pacientům

2. května 2024  18:45

Léčbu šitou na míru se snaží podpořit nově vzniklé Centrum precizní medicíny ve Fakultní nemocnici...

Na prevenci Češi nehledí, nemoci srdce a cév přitom mají tři miliony z nich

2. května 2024  16:02

Na nemoci srdce a cév zemře v Česku víc lidí než na všechny nádory dohromady. Pacientů s...

Chtěl ho Baník, říkají místní o chlapci, jehož zabila branka. Stav hřiště je štve

2. května 2024  15:02

Premium Z tragédie se vzpamatovávají lidé z břeclavského sídliště Na Valtické. Ve středu večer tam spadla...

Já a no name? Je mně to fuk. Dostál o urážce z Toronta i klipu s Offspring

2. května 2024  10:45

Nejlepší nováček měsíce, málem autor gólu, pro list Toronto Sun po zápase s Maple Leafs „no name“...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...