Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Odešla legenda československé silnice. Stašu dodnes doma nikdo nepřekonal

V 75 letech zemřel Bohumil Staša, poslední z generace nejúspěšnějších československých motocyklových závodníků, do které patřil i František Šťastný nebo Gustav Havel.
Staša ještě za Paulem Smartem na Yamaze. V šestém kole jej předjel.

Staša ještě za Paulem Smartem na Yamaze. V šestém kole jej předjel. | foto: Archiv Masarykova okruhu

Dvacetinásobný šampion Československa na silničních motocyklech. Výborný konstruktér motorek. A především ten, který dokázal v Brně na mistrovství světa dojet v královské kubatuře na druhém místě, navíc na motocyklu československé výroby. Na překonání tohoto výsledku česká „silnice“ čeká už 48 let. Teď je jasné, že se jej mistr řídítek už nedožije. Bohumil Staša po dlouhé nemoci zemřel.

Bohumil Staša

Právě nezapomenutelná Grand Prix Československa 1971 zůstane u Stašova jména zapsána navěky jako jeho největší úspěch, přestože o ní nemluvil dvakrát rád. Tehdy se sešla řada okolností, které ze závodu třistapadesátek a jeho výsledku udělaly malý zázrak.

Závodní víkend, který Stašovi přinesl nejlepší výsledek kariéry, nezačal vůbec dobře. Ještě v tréninzích zničil Staša motor. Nový – syrový a neodzkoušený – ležel na ponku v továrně „čezety“ ve Strakonicích. Pro mechaniky začal závod s časem – sedli do půjčené Tatry 603 a vyrazili přes celou Vysočinu do jižních Čech. Ráno byl motor v Brně a Staša stál na startu.

Závod, který trestal suverény

To už věděl, že minimálně jeden z nejvážnějších rivalů Angličan Phil Read do závodu nenastoupí. Na mokré trati si o den dřív zlomil klíční kost, v noci za pomoci manželky utekl z brněnské Úrazové nemocnice, zapřáhl karavan za svůj Rolls-Royce a byl už na cestě do Německa. Stále ale před Stašou zůstávalo ve startovním poli několik světových jezdců v čele s Giacomem Agostinim. Suverénem, který od roku 1968 nevyhrál jen jedinkrát. Jinak byl stoprocentní.

Po startu se Staša držel na hranici první pětky. I to by byl se syrovým motorem skvělý výsledek. Jenže pak neporazitelný „Ago“ odstoupil pro poruchu převodovky. Odstupuje i Ital Grassetti na MZ. Staša předjíždí Smarta a je na druhém místě, hned za finskou legendou Jarno Saarinenem. A co víc – stahuje ho o nějakých třináct sekund na kolo. I při délce okruhu kolem čtrnácti kilometrů je to neuvěřitelný čas. Pak ale Staša zvolní, nevyzkoušený motor přece jen začíná zlobit.

Nakonec závodník projíždí cílem na druhém místě. Od té doby se mu na domácí trati nejvíc přiblížili Lukáš Pešek a Jakub Kornfeil. Oba čeští jezdci dojeli v Brně třetí – Pešek v roce 2007, Kornfeil loni. Oba pochopitelně v nejnižší kubatuře 125 ccm, resp. Moto3 a na zahraničních strojích.

Ten, který převzal žezlo od Štastného

Historické druhé místo přišlo po deseti letech Stašovy závodní kariéry. Poprvé se na československých tratích objevil v roce 1961, to mu bylo sotva sedmnáct. Hned od prvních závodů bylo jasné, že se zrodil neuvěřitelný talent, dokonalý následovník žijících legend Františka Štastného a Gustava Havla, kterým v té době už táhlo na čtyřicítku.

Jeho převaha se naplno projevuje v sezoně 1967, kdy získává tituly mistra Československa ve třech kubaturách. ČZ z něj dělá továrního jezdce, a i když strakonické stroje zůstávají stále ve stínu v té době úspěšnějších motocyklů Jawa, zajíždí Staša skvělé výsledky i v zahraničí.

Bohumil Staša, dvacetinásobný šampion Československa a výborný konstruktér...

Poměr sil na domácí konstruktérské scéně se začíná měnit v roce 1969. Ještě o rok dřív dojíždí František Štastný v Brně na skvělém třetím místě díky převratné čtyřválcové dvoutaktní Jawě. Jenže nespolehlivý stroj o rok později na Sachsenringu pošle ze sedla do příkopu velkou zahraniční posilu Jawy – Billa Ivyho. Mladý pilot umírá, Štastný si pouští pusu na špacír o konstrukčních vadách motoru Jawy, jehož zadření Ivyho osudný pád zavinilo, a v Brně je už tovární tým prakticky v rozkladu. Na třetím místě tentokrát dojíždí Staša. A posouvá „čízu“ do čela československého konstruktérského zápolení.

Poslední tovární pokus, který se nevydařil

Se světovou konkurencí dokáže stále upozaďovanější silniční závodní program ČZ držet krok s trochou štěstí právě do roku 1971. O rok později Staša naposledy startuje s tovární podporou, stačí to ale jen na dvě jedenáctá místa. O rok později přesedá na soukromou Yamahu a v pětistovkách končí šestý.

Na světové okruhy se Staša vrací v roce 1977 po boku Petera Baláže. Tentokrát na Jawě, která znovu zkouší v kubatuře do 250 ccm prorazit ve světovém šampionátu. Rok plný poruch pošle závodní program do záhuby a oba jezdci si hledají nové stroje.

Nepřekonatelní Staša a Baláž

V dalších letech se stanou největšími soupeři o titul. Oba jezdí na zahraničních strojích, které si upravují sami, víceméně amatérsky. Doma jsou k neporažení, na svět to ale už nestačí. Staša se s mistrovstvím světa rozloučí v roce 1985 v Hockenheimu. V Brně se tehdy staví nový okruh, domácí závod tedy jet nemůže. Oficiálně Staša kariéru končí při otevření nové brněnské trati v roce 1987. V té době je mu 43 let.

U motorek ale zůstává, své schopnosti investuje do konstruování strojů pro mladší generaci závodníků včetně svého syna a dál pro radost závodí na přírodních okruzích. V roce 2015 je spolu s Peterem Balážem jednou z hvězd, které tleskají zaplněné tribuny Masarykova okruhu při čestném kole legendárních závodníků z celého světa.

Se svým dřívějším souputníkem Peterem Balážem se Staša potkává dál na tratích, i když jen při čestných kolech. Znovu měli bok po boku vyjet na trať na konci letošního června mezi pavilony brněnského výstaviště tak jako pravidelně předchozí dva roky. Peter Baláž ale bude na svého soupeře čekat marně. 

Autoři:
  • Nejčtenější

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nová auta mají povinně černé skřínky, data jsou chráněna před zneužitím

3. května 2024

Od léta budou mít všechna nová auta černé skřínky. EU vyžaduje záznam důležitých informací vozidla...

Nejhorší je, když sháníte auto narychlo, varuje expert na ojetinový byznys

6. května 2024

Byznys s ojetinami v Česku stále roste. Po období, kdy ceny rostly a auta z druhé ruky šla na...

Autovideo týdne: Kupte si Sennův „služebák“. Japonské ferrari před 30 lety osiřelo

5. května 2024

První květnový den uplynulo přesně třicet let od chvíle, kdy Ayrton Senna přišel na okruhu v Imole...

Nadšenci nastartovali své poklady a pádí z Prahy. Cílem je dojet do Atén

4. května 2024  13:35

V druhém ročníku akce Oldtimer Express vyrazilo v sobotu ráno z Prahy 43 posádek veteránů,...

Po Okruhu Českobrodském uháněli autodědečci i veteránský dorost

4. května 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí, odstartoval svůj jubilejní ročník ve...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....

Ukradené auto s AirTagem si našel, ale od policie dostal vynadáno

Vyjít ráno před dům a nenajít tam svůj vůz je noční můrou každého majitele. Do takové nezáviděníhodné situace se dostal...