Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Nová tvář starého depa v Brně: nejslavnější závodní trať připomene graffiti

Exkluzivně
Staré depo brněnské velké ceny se mění. Po čtyřiatřiceti letech, kdy trať nadobro opustili závodníci, dostává novou tvář. Stometrovou zeď mezi řídicími věžemi, která dříve sloužila jako závodní boxy, právě teď pokrývá graffiti připomínající devadesátiletou historii okruhu.
Staré depo brněnské velké ceny se mění. Po 34 letech, kdy trať nadobro opustili...

Staré depo brněnské velké ceny se mění. Po 34 letech, kdy trať nadobro opustili závodníci, dostává novou tvář. Stometrovou zeď mezi řídicími věžemi, která dříve sloužila jako závodní boxy, právě teď pokrývá graffiti, které připomíná devadesátiletou historii okruhu. | foto: Jiří Smetanapro iDNES.cz

Třicet čtyři let po posledních závodech už většina lidí ani netuší, že dlouhá rovinka na staré výpadovce z Brna na Prahu sloužila půl století jako startovní rošt pro nejlepší světové závodníky. A že rozpadající se zeď s prolukou a autobazarem je ve skutečnosti boxová ulička.

Před pár dny na starou omítku začaly přibývat tváře závodníků a siluety aut a motorek. Jejich autoři našli částečně inspiraci i v příbězích publikovaných na Auto.iDNES.cz.

Plán na opravu boxové zdi vznikl v hlavě brněnského patriota a obyvatele blízkých Bosonoh Vladimíra Koudelky. Brněnský sportovní nadšenec pak do projektu zatáhl bosonožskou radnici, brněnské stavební firmy i nejznámější jména brněnské veteránistické a sprejerské scény. „Cílem projektu je oživit alespoň vizuálně staré depo, které od roku 1986 neslouží svému účelu,“ vysvětluje Koudelka.

Zeď zachránily stavební firmy. Zadarmo

Ten do projektu přilákal i tři brněnské stavební firmy, které v nedalekých Bosonohách nyní stavějí kanalizaci. Jejich šéfové kývli na to, že na své náklady opraví zchátralou zeď, aby ji bylo možné posprejovat.

Samotný návrh zdi, na které se objeví celá řada ikonických momentů z historie okruhu, připravili odborníci z redakce časopisu Motor Journal, muzea Škoda Auto a z Technického muzea v Brně. „Nechtěli jsme vytvořit vyčerpávající kroniku historie trati, ale spíš připomenout největší symboly, které z ní udělaly legendu,“ vysvětluje spoluautor návrhu a spolupracovník iDNES.cz Jiří Smetana.

Celkem se na zeď vešlo 27 motivů, které pokrývají celou historii trati od roku 1930 do roku 1986. „Nejtěžší úkol byl zatáhnout do všech těch příběhů sprejery Pavla Beneše a Jakuba Nemčeka, kteří měli vytvořit finální skicu, ale k motoristickým závodům nemají vlastně žádný vztah. Nakonec se nám nejvíc osvědčilo vzít archiv fotografa Zdeňka Zavřela a jít společně s nimi motiv po motivu a hledat fotky, které náladu té doby vystihnou nejlépe,“ popsal Smetana s tím, že Zavřelovy fotky doprovázejí i spoustu článků na Auto.iDNES.cz, které se historii okruhu věnují a které sprejerům posloužily k „nasátí atmosféry“.

Šťastný František a smolař Nuvolari

Na zdi se tak objeví ikonické fotky zraněného Františka Šťastného, jak v roce 1956 usedá na svůj stroj s berlemi, nebo momentka ze startu závodu v roce 1968, kdy Štastnému k úspěchu přeje jeho největší rival a zároveň přítel Giacomo Agostini.

Franta Šťastný a Giacomo Agostini

Nebo třeba Tazio Nuvolari, který je bez nadsázky největším smolařem v historii brněnské trati. Fenomenální meziválečný závodník v Brně několikrát sahal po vítězství, technické problémy jej ale vždycky odsunuly z první příčky. „Ikonou tohoto zmaru je fotka z roku 1937, kdy dojíždí do depa pouze po ráfku. Defekt jej tehdy stál šanci bojovat o vítězství proti mnohem silnějším mercedesům a auto unionům,“ popisuje jeden z příběhů Smetana.

Staré depo brněnské velké ceny se mění. Po 34 letech, kdy trať nadobro opustili...

Celá stometrová zeď má být hotová do 19. června. Na tento den je naplánovaný slavnostní křest, který předchází výstavě Brno Revival, při které se na brněnském výstavišti sejde několik set historických vozů a motocyklů. „Díky tomu, že na Revival jede celá řada bývalých závodníků a majitelů autentických závodních aut a motorek, budeme schopní ve starém depu vystavit opravdovou závodní techniku, která na okruhu startovala,“ popisuje organizátor akce Karel Kupka.

Obraz i realita: na křtu budou skutečné stroje i jezdci

V několika případech se tak stane, že stroje, které jsou vyobrazeny na zdi, budou ve skutečnosti pózovat pod svým obrazem. „V boxové uličce se sejdou třeba monoposty Aero Minor a Škoda Sport, které proti sobě startovaly v Grand Prix v roce 1949. Sběratel Antonín Kružík doveze také Jawu Františka Šťastného, se kterou dojel v roce 1968 na třetím místě ve třistapadesátkách,“ vypočítává Jiří Smetana.

A pokřtít novou zeď přijdou i závodníci, kteří na starém okruhu závodili. „Ze Slovenska přijede motocyklový šampion Peter Baláž, přijdou i automobiloví závodníci Josef Michl, Jiří Mičánek nebo Dušan Velímský,“ vypočítává Karel Kupka.

Ford Cabri Glemser
Autor:
  • Nejčtenější

Nejhorší je, když sháníte auto narychlo, varuje expert na ojetinový byznys

6. května 2024

Byznys s ojetinami v Česku stále roste. Po období, kdy ceny rostly a auta z druhé ruky šla na...

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

OBRAZEM: Všechna tato auta západních značek vyrábějí v Číně. Znáte je?

7. května 2024

Zástupci Evropské unie brojí proti dováženým čínským automobilům a zvažují restrikce. Značnou část...

Tajný tip v bazaru: HR-V je typická honda, vzor spolehlivosti

6. května 2024

Premium Nedá se říct, že by Hondy HR-V druhé generace byla levná auta. Nejdostupnější bazarovky jsou pořád...

V bahnění, brodění a tahání vejtřasky závodily i traktoristky

6. května 2024  12:30

Brodění traktorů bahnem, vyjíždění prudkých svahů či vybírání zatáček viděli návštěvníci...

Nejhorší je, když sháníte auto narychlo, varuje expert na ojetinový byznys

6. května 2024

Byznys s ojetinami v Česku stále roste. Po období, kdy ceny rostly a auta z druhé ruky šla na...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....

Ukradené auto s AirTagem si našel, ale od policie dostal vynadáno

Vyjít ráno před dům a nenajít tam svůj vůz je noční můrou každého majitele. Do takové nezáviděníhodné situace se dostal...