Vliv má jednoznačně podle zjištění firmy cena zápůjčky, kterou se v průměru podařilo meziročně snížit o 35 procent.
„Zároveň jsme zajistili nové atraktivní vozy jako Audi R8, Audi A6, Volkswagen Arteon, Ford Mustang nebo Renault Trafic s obytnou vestavbou,“ popisuje manažer společnosti Juraj Andrejka.
Platforma HoppyGo eviduje v republice kolem 70 tisíc uživatelů. Zákazníci mohou vybírat z 1 800 aut, nejvíce jich je kromě Prahy právě v Brně. Nejžádanější jsou vozy střední a vyšší střední třídy a v tomto období také kabriolety. Na sdílené mobilitě samozřejmě profitují i majitelé vozů, nejaktivnější z nich si za minulý rok vydělal přes 400 tisíc korun.
Auto sdílí i Tomáš Vincent z Brna, který to označuje za pasivní způsob podnikání a sám sebe za nadšence snažícího se o rozvoj v dopravě. Pro půjčování vozu se rozhodl při cestě kolem světa za 80 dní s elektrickým autem v roce 2016.
„Měl jsem k dispozici auto po rodičích a přišla mi škoda ho jen tak držet. Už i v ukrajinském Kyjevě jezdila sdílená elektrická vozidla, tak jsem si řekl, proč nezačít alespoň s mým Volkswagenem Polo,“ líčí.
Stačí rychlá registrace
Zájemci oslovují majitele vozů přes aplikaci HoppyGo v mobilu, objednávku stačí potvrdit a pak přistavit auto. Tato povinnost Vincentovi už začátkem roku odpadla, ve voze má totiž elektronické zařízení sledující pohyb i stav nádrže a může ho i na dálku – třeba při večeři na filipínské pláži, jak se mu už stalo – otevřít.
Zájem o sdílená auta mají hlavně studenti, mladé rodiny či zahraniční pracovníci. Vozidlo pronajímá Vincent skoro každý víkend a už pokukuje po druhém. Auto však podle něj může půjčovat jen ten, kdo věří v lidi a jejich zodpovědnost.
„Když ho předáte s otevřeným srdcem, lidé cítí důvěru a jsou vděční, mnohdy mi vrátí vozidlo umyté a vysáté. Pokud by někdo chtěl službu zneužít, dostane záhy negativní reference a nemůže ji využívat,“ odhaluje.
Zájemcům stačí rychlá registrace se snadným ověřením dokladů, v ceně zápůjčky v řádech stokorun až tisíců za den je zahrnuto také havarijní pojištění. V Brně měly začít jezdit i sdílené skútry, tento záměr však odložila epidemie koronaviru. „Nicméně všechny projekty služeb mobility se v určitých fázích budou vracet k původnímu plánu,“ informovala mluvčí magistrátu Anna Dudková.