Pokud vše půjde dobře, budou už za pár let auta jezdit po novém obchvatu v sousedství továrních hal poštorenské keramičky.
Jenže stavba obchvatu pro ni představuje nemalé ekonomické ztráty. Jednak se nemůže rozvíjet směrem k budoucí silnici, protože kolem ní povede ochranné pásmo.
Stavba obchvatu se ale dotkne i provozu. Částečně omezí možnost využívat těžební prostor jílu, který se používá k výrobě hrubé keramiky, a rovněž skládky inertního odpadu – zeminy, kamení, štěrku a podobně. Společnost bude muset například také přeložit některé obslužné komunikace.
„Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) nechalo vypracovat znalecký posudek za účelem ocenění ekonomických ztrát společnosti Sedlecký kaolin. Ten stanovil dílčí ekonomické ztráty společnosti v celkové výši 21,2 milionu korun,“ uvádí smlouva ŘSD s keramičkou, dle níž by peníze měly být vyplaceny ještě tento měsíc.
Na trase budoucího obchvatu Břeclavi hledají pyrotechnici těžké granáty |
Přípravy stavby obchvatu města tak míří do finále. Po pyrotechnickém a archeologickém průzkumu podá ŘSD žádost o stavební povolení a změnu územního rozhodnutí. Stavět se má začít v roce 2024.
Obchvat samotný odvede z průjezdu městem zejména kamionovou dopravu, a významně tak ulehčí frekventované hlavní silnici I/55. Napojí se na ulici Lidická u nájezdu na dálnici. Obloukem povede okolo města, dále kolem Fosfy a přes Boří les a za Poštornou se napojí na silnici do Valtic.
Obchvat Břeclavi bude dlouhý téměř devět kilometrů a investora při současných cenách bude stát přes miliardu korun.