Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Zákazník má v genech loveckou a sběračskou motivaci, říká ředitel outletu

  13:18
Zatímco obchodům s módou i e-shopům tržby klesají, outlety jsou vůči krizím odolnější. Prodávají se v nich starší kolekce s minimálně třicetiprocentní slevou a na to zákazníci rádi slyší. Freeport Fashion Outlet v Hatích na Znojemsku vznikl před dvaceti lety jako první tohoto typu v tuzemsku.
Jan Procházka je ředitelem centra Freeport Fashion Outlet v Hatích na...

Jan Procházka je ředitelem centra Freeport Fashion Outlet v Hatích na Znojemsku, které patří k největším svého druhu ve střední Evropě. | foto: Freeport Fashion Outlet

Dnes je podnik u hranic s Rakouskem jedním z největších ve střední Evropě. „Vybrala se bezcelní zóna, a to jednak proto, že zde dobře fungovalo několik obchodů duty free, a dále lokalita umožňovala velkou návštěvnost Rakušanů a dovolenkářů,“ popisuje okolnosti vzniku ředitel centra Jan Procházka.

„Zvolen byl zastřešený koncept centra, což není pro outlety běžné, standardně jde o ‚vesničky‘ s uličkami. To se ukázalo jako velice pozitivní tah, nabízí to mnohem pohodlnější, příjemnější atmosféru nakupování. Jediný okruh bez slepých uliček, pater, odboček a s jediným vchodem je skvělý i pro nájemce, kteří mají rovnocenné podmínky. A nám to velmi pomáhá při propagaci a provozu,“ doplňuje Procházka.

Co byly nejzásadnější milníky vašeho obchodu?
První byl rok 2008, kdy po vstupu Česka do Schengenu zmizela hranice mezi Českem a Rakouskem. Do té doby, aby se člověk dostal do bezcelní zóny, musel absolvovat celní kontrolu a po nákupu měl bezpodmínečně oficiálně pokračovat dál do Rakouska a nevracet se do Česka. To přinášelo nemalé potíže pro zákazníky i zaměstnance, kteří museli při vjezdu a výjezdu absolvovat dlouhé čekání a kontroly. Druhý neméně významný moment přinesl rok 2015, kdy Freeport zakoupila rakouská firma Ekazent se zkušeností s provozováním outletu v Parndorfu. Vstup firmy Ekazent přinesl i investici zhruba 10 milionů eur do rekonstrukce.

Češi nakupují oblečení raději v kamenných obchodech, preferují známé módní řetězce

Do čeho konkrétně?
Celkově se změnil a zmodernizoval vnější i vnitřní design centra. V interiéru byly odstraněny dřevěné stropy a centrum se podařilo prosvětlit. Nový koncept pracuje s otevřeným prostorem, volným „nebem“ s průhledy na oblohu, což navozuje atmosféru úspěšných outletových vesniček. Přibylo nové parkoviště, nový kruhový vjezd a vznikl přímý příjezd k centru, což generuje větší návštěvnost a zájem nájemců.

Než přišel covid…
Pandemie pro nás byla velká zkouška. Nehledě na to, že jsme se dostali na poloviční obrat, byly s tím spojené lidské potíže, covid zasáhl zákazníky i zaměstnance. Bezprostředně po odeznění pandemie si ale zákazníci do outletu znovu našli cestu a po pomalejším nárůstu v loňském roce jsme se letos prakticky dostali na předcovidová čísla. Aktuálně evidujeme zhruba dvacetiprocentní nárůst oproti loňsku, jsme tedy na číslech z roku 2019 (tehdy souhrnné tržby obchodů činily dohromady 1,8 miliardy korun – pozn. red.).

Takže outletu se daří, i když přišla další krize, inflace a zvyšování cen energií?
To všechno zákazníka ovlivní a je v tom příležitost, outlety jsou stvořené pro tyto situace. Pokud je člověk citlivý na cenu a životní náklady, můžeme mu nabídnout alternativu a úsporu. Vidí to tak nejen zákazníci, ale i naši nájemci. Hned po covidu jsme otevřeli několik nových obchodů – GAP, Triumph a loni přibyly outdoorové značky Helly Hansen a Odlo či obuv Aldo.

Značky vás oslovují samy, nebo je aktivně vyhledáváte?
Z drtivé většiny aktivně vyhledáváme. Pronajímání centra nefunguje tak, že si zavoláme a za 14 dní jsme dohodnuti, na některých značkách pracujeme několik let. To je způsobeno zájmem značek a obrovskou nejistotou, co bude. Otevření obchodu neznamená jen generování zisku, ale velkou investici v první fázi a pak ustavení funkčního týmu zaměstnanců. To je dnes velká výzva.

Lidé chodí do obchodů jako na výstavy, říká psycholožka o frontách na oblečení

Jaký je koncept outletu, co u vás může zákazník čekat?
Značkovou módu světových výrobců za outletové ceny – o minimálně třicet procent levnější, než je běžná maloobchodní cena. Outletová centra vznikla v 80. letech v Americe z potřeby výrobců odbýt předzásobení nebo se zbavit loňských kolekcí. Dnes je outletový byznys samostatným ekonomickým konceptem úspěšným především v Evropě. Cílíme na zákazníky, kteří chtějí ojedinělé kusy a jsou ochotni za nákup v souhrnu – přestože jde o zlevněné zboží – utratit ve finále větší peníze, než bezpodmínečně musí. Funguje tady ta okamžitá nálada a pocit – je to levné, tak se předzásobím. Zákazník má v genech loveckou a sběračskou motivaci, u nás ji může uplatnit. Samozřejmě by to nebylo možné bez nabídky. Klíčové jsou u nás sportovní brandy.

Freeport Fashion Outlet v číslech

  • První zákazníky přivítal před dvaceti lety. Tehdy šlo o jediné outletové centrum v republice.
  • Denně tady na 22 400 metrech čtverečních nakupuje čtyři až deset tisíc zákazníků, ročně dva miliony.
  • 60 procent návštěvníků je z ČR, před covidem bylo více Rakušanů.
  • Proti loňsku zaznamenali růst tržeb a návštěvnosti o 20 procent.
  • Nabízí tisícovku pracovních míst.
  • Móda je tady levnější o 30 až 70 procent oproti běžným obchodům.
  • Obsazenost dosahuje 91 procent, do konce roku to má být 96 % (po pandemii to bylo 82 %).

A jak byste charakterizoval vaše nájemce?
Většina jsou přímo centrály módních značek. Samozřejmě fungují jako každý koncept provozovaný kvůli generování zisku, nicméně v případě outletu jde i o vytváření cashflow a ulehčování klasickým obchodům při představování nových kolekcí. Specifikem outletů je dále z pohledu nájemců obratové nájemné (Freeport je jen provozovatel, živí ho nájemné, tedy procenta z obratu obchodů – pozn. red.).

Liší se nákupní chování Čechů a Rakušanů?
Rakouský zákazník je víc vyhraněný na konkrétní značky a ví, co u nás čekat. Český není vyhraněný značkově, je citlivější na slevy. Je překvapivě ochoten utratit větší obnos. Je to spojené s tím, že sem jde jen nakoupit. Rakušan předpokládá, že si u nás za hranicemi natankuje, pořídí další výhodnější zboží a služby, případně se tady pobaví.

Jste hlavně víkendové centrum. Lamentujete nad tím, když na víkend připadne svátek. Proč?
Rakouský zákazník u nás může nakupovat o 72 dní více než v Rakousku, kde mají v neděli a ve svátky obchody zavřeno. My v neděli prodáváme, což na rakouské straně dlouhodobě propagujeme, je to velká konkurenční výhoda. Jenže když svátek připadá na neděli, máme stovky telefonátů, zda máme otevřeno. A tomu Rakušanovi, co tady cloumá za kliku, to nevysvětlíte – prostě odjíždí s tím, že v neděli neprodáváme.

Co vás čeká v nejbližší době?
Příští rok plánujeme investici kolem 60 milionů korun do solárního zařízení, předpokládáme, že nám pokryje šedesát procent celoroční spotřeby energií. Společnost se rozhodla investovat do e-shopu pro naše nájemce na českém, rakouském a německém trhu. Tento poměrně nový koncept ve Francii po dvou letech generoval zhruba dvacet procent tržeb navíc. U nás je v testovací fázi, předpokládáme, že se naplno rozjede příští rok. Zákazník si tady bude moct zboží objednat domů, zamluvit, nechat si ho k nám poslat nebo ho tady reklamovat. Technicky, právně a logisticky je propojení všech nájemců náročné. My totiž budeme e-shop jen provozovat, ale nic neprodáváme.

13. května 2021

Den otevřených dveří letiště Náměšť

Ve středu 1. května se na letišti Náměšť poprvé veřejnosti představí nové vrtulníky AH-1Z Viper a UH-1Y Venom. K vidění bude další letecká i pozemní technika.

Mohlo by se hodit

  • Nejčtenější

Vrátili se problémoví Romové, zmínila starostka. Komunita chce její rezignaci

26. dubna 2024  16:13

Vlnu nevole a odsouzení rozpoutala svými výroky na adresu Romů poslankyně a starostka brněnských...

Novým majitelem Zbrojovky Brno se stal hokejový boss Libor Zábranský

25. dubna 2024  11:25,  aktualizováno  13:52

Majitelem fotbalové Zbrojovky Brno se stal Libor Zábranský, šéf hokejové Komety. V tiskovém...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Žena, která skočila s dětmi do Macochy, nechala dopis. Policie případ odložila

24. dubna 2024  10:22,  aktualizováno  10:55

Sebevražedný skok ženy se dvěma malými dětmi do propasti Macocha v Moravském krasu loni v létě...

Problém Drnovic si uvědomujeme. Americký šéf o budoucnosti Vyškova

26. dubna 2024

Premium Ještě před půl rokem o americké společnosti Blue Crow Sports Group nevěděli ani fanoušci...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Muž zaplatil nové parkovací oprávnění, i tak mu přišly pokuty. Zasáhl ombudsman

25. dubna 2024  17:17

Brněnský senior dostal od města automaticky vygenerovaný mail s upozorněním, že mu končí platnost...

Věřím, že v nároďáku to zase přijde, říká Kubalík po protrápené sezoně

1. května 2024  9:59

Na minulé mistrovství světa v Praze před devíti lety se byl útočník Dominik Kubalík podívat jako...

POHLED: Zábranský a fotbal? Projekt, kde pasti číhají na každém kroku

1. května 2024

Premium Bezmála týden uplynul od překvapivého vstupu hokejového bosse Libora Zábranského do fotbalového...

Nemocnice mají fungovat ve stejném módu, ne každá jinak, říká jihomoravský šéf

30. dubna 2024  17:55

Pozici šéfa největší krajské nemocnice ve Znojmě od února vyměnil za ředitelské křeslo ve firmě...

Sexistický šéf agentury i hypnoterapeut. Nový film líčí sny, které se zvrtly

30. dubna 2024  15:33

Eva se těšila na práci v prestižní reklamní agentuře, jenže z jejího šéfa se vyklubal sexistický...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Muž má recept na dlouhověkost, v jednašedesáti je ve skvělé formě

Dave Pascoe chce dokázat světu, že i v důchodu můžete vypadat jako za mlada a také se tak cítit. Stačí dodržovat pár...

SVJ si bude brát úvěr na opravu balkonů. Musím platit, i když ho nemám?

Výhodou bytu ve vlastnictví je, že ho můžete kdykoli prodat, pronajmout či rekonstruovat, aniž byste potřebovali...

Jsou nebezpeční či přešlechtění. Evropa zakazuje chov oblíbených psích plemen

Premium Máte doma jezevčíka? Francouzského buldočka? A co třeba pitbulla, rotvajlera nebo nějakého velkého ovčáckého psa? Tak...