Titulní strana internetových stránek spolku A co Brno?

Titulní strana internetových stránek spolku A co Brno? | foto: acobrno.cz

Do brněnské politiky vykročil spolek A co Brno?. Chce být nepolitický

  • 36
Nový regionální politický hráč s názvem A co Brno? v pondělí odstartoval volební kampaň ve velkém stylu. Má dvoupatrové kontaktní centrum v ulici Lidická s redakcí, dětským koutkem a televizním studiem, billboardy rozmístěné po Brně, zpravodajský server. A říká si spolek.

Otázka v názvu spolku ale není jediná, která se v souvislosti s novou stranou vynořuje. I po oficiálním představení se totiž pořád nabízejí minimálně další dva nezodpovězené dotazy: Kdo vlastně bude za A co Brno? kandidovat? A kdo nákladný počin platí?

"Je to projekt na podporu sestavení nezávislé kandidátky do komunálních voleb. My zatím kandidátku nemáme. Budeme ji společně s Brňany hledat," vysvětlovala v pondělí Martina Procházková, ještě před pár měsíci marketingová manažerka brněnského nákupního centra Avion. Teď reprezentuje, alespoň podle podtitulu na oficiálním webu, "ne stranu a ne hnutí". A co Brno? je totiž "spolkem" či "projektem".

Brňané s politickými ambicemi to přitom u A co Brno? mají jednoduché. Stačí, když vyplní formulář na webu Acobrno.cz. V cestě za politickou kariérou musejí překonat prázdná políčka jako "politická angažovanost", "moje cíle" nebo "proč kandiduji".

Přes šest set kandidátů

A pak dostanou Procházkovou slibovanou podporu spolku. O jejich oblíbenosti návštěvníci webu mohou hlasovat. Stejně jako debatovat o brněnských potížích, a tak formovat program.

Aby A co Brno? uskutečnilo svou ambici kandidovat ve všech městských částech a na magistrát, musí získat více než 600 kandidátů. V pondělí se jich zatím na čerstvě spuštěném webu přihlásilo šest.

Je mezi nimi zastupitelka Brna-sever za TOP 09 Jana Čépeová, řidič Petr Musil nebo manažer Břetislav Hrabě. Hlavní tváří, která se už objevuje na billboardech, je ale Petra Vítková. Před čtrnácti dny členka TOP 09, za kterou seděla i v brněnském zastupitelstvu. Nyní ale chce dělat "nepolitickou politiku".

"Hrát si v komunální politice na stranickou příslušnost ničemu nesvědčí. Pokud bych chtěla něco prosadit, musím napřed přesvědčit své spolustraníky, kteří začnou především spekulovat, co tím sleduji," řekla už dříve Vítková.

Podle politologa to je spíš dramatická tvorba

Aby A co Brno? mohlo kandidovat jako spolek nestraníků, musí sehnat podpisy sedmi procent brněnských obyvatel. Tedy téměř třicet tisíc. Do ulic ale členové zatím vyrazit nechtějí. Spoléhají na to, že lidé budou chtít podepsat sami na kontaktních místech. A kdo tak udělá, může podle webu hrát o tablety.

Jak už MF DNES napsala dříve, výrazným podporovatelem A co Brno? je brněnský milionář Ladislav Chodák.

"To, co v kontaktním centru je, je zatím, co dům dal. Ladislav Chodák je jen jedním z mnoha sponzorů. Rozpočet je asi čtyři miliony. Seznam dalších samozřejmě zveřejníme v nejkratší možné době," dušuje se Vítková.

Politologové pohlížejí na nový projekt se značným údivem.

"Takový počin patří spíše do oblasti dramatické tvorby. V žádném případě nejde hovořit o seriózním sestavování kandidátky," komentoval politolog z Masarykovy univerzity Michal Pink.

Vítková ale svému projektu věří. "Chceme dosadit schopné lidi, kteří mají něco za sebou. Nekritizujeme žádnou z politických stran, ale celý systém, jakým se pracuje," řekla zastupitelka.