Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Usínající řidiče autobusů by mohly hlídat alarmy, navrhují odborníci

  11:01aktualizováno  11:01
Jak zabránit tomu, aby se v budoucnu stala nehoda podobná té, při níž umírali lidé v Chorvatsku? Příčinou byl zřejmě mikrospánek řidiče, který vezl klienty brněnské cestovky. Podle odborníků z Centra dopravního výzkumu jde právě mikrospánek "hlídat" pomocí speciálního přístroje.
Aby předešli únavě a mikrospánku, musejí řidiči dodržovat povinné přestávky v jízdě. Na trhu jsou však už nyní k dostání speciální přístroje, které bdí nad řidičovou soustředěností. (Ilustrační snímek)

Aby předešli únavě a mikrospánku, musejí řidiči dodržovat povinné přestávky v jízdě. Na trhu jsou však už nyní k dostání speciální přístroje, které bdí nad řidičovou soustředěností. (Ilustrační snímek) | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

"Přístroj rozpozná pomocí určitých mechanismů sníženou koncentraci řidiče a včas jej upozorní. V porovnání s cenou zájezdových autobusů nejsou ani příliš drahé," uvedl ředitel divize bezpečnosti a dopravního inženýrství Jindřich Frič.

Unaveného řidiče upozorní výstražný zvuk

Dopravci ovšem nové alarmy prakticky nepoužívají. Například majitel jedné z největších dopravních společností Student Agency Radim Jančura tvrdí, že se doposud se zmíněným systémem nesetkal.

"Nic takového neznám. Až bude zařízení k dispozici, rádi ho otestujeme a v případě, že se osvědčí, tak jej budeme samozřejmě používat. Novým věcem se nebráníme," řekl Jančura. Student Agency vypravuje autobusy na čtrnácti zahraničních linkách. Otázku mikrospánku řeší v současnosti povinnými přestávkami a střídáním řidičů.

Jak moderní systémy fungují? Podle popisu redaktora serveru Auto.idnes.cz Františka Dvořáka sleduje řidiče krabička se čtyřmi diodami umístěná na volantu, která rozpozná, zda je plně koncentrován. "Únavu prozradí třeba pomalé mrkání, pomalé pohyby očí, ale i způsob jízdy," upřesnil Dvořák. Unaveného řidiče pak upozorní výstražný zvuk.

Ředitel firmy SOR, která dodává autobusy dopravním podnikům, Jindřich Chudý si myslí, že majitelé firem jen nechtějí platit navíc. "Kontrolní inovace nejsou povinné a firmy se jim vyhýbají kvůli ceně," soudí.

Odhadl, že přístroj stojí kolem dvaceti tisíc korun. "Zatím jsme otestovali zařízení, které sleduje vzdálenost auta od vozidla jedoucího před ním. V případě ohrožení dokáže řidiče zalarmovat," popsal ředitel. Ovšem dopravci prý velký zájem nemají.

Mohlo by být v autě tlačítko bdělosti?

Vzorem by mohli být pro "autobusáky" strojvůdci na železnici. Ti musejí používat takzvané tlačítko bdělosti, které pravidelně po dvacetivteřinových intervalech kontroluje jejich soustředění. Ovšem takový systém podle Jindřicha Friče z Centra dopravního výzkumu nepřichází u autobusů v úvahu.

"Řidič se musí soustředit na spoustu faktorů. Sledovat cestu před sebou i dění ve všech třech zrcátkách. Řízení auta se nedá srovnat s jízdou po kolejích," míní Frič.

Naopak redaktor Auto.idnes.cz si myslí, že tlačítko bdělosti má smysl ve vlaku i v autě. "Řidič si na používání tlačítka natolik zvykne, že jej bude mačkat bezmyšlenkovitě a v řízení jej rozptylovat nebude," míní Dvořák.

Vývojáři pracují i na dalších způsobech boje proti mikrospánku. Například na Dopravní fakultě ČVUT testují přístroj, který by sledoval vlny v mozku. Stačila by elektroda na uchu řidiče připojená k přístroji velikosti mobilního telefonu.

Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Z Ječmeniště zbyly trosky, daří se tam vínu
Ves zmizela v zajetí ostnatých drátů, byla kolébkou nejlepších vín

Dnes by to bylo ideální místo pro turistický i vinařský byznys. Druhá světová válka a pak železná opona ovšem vesnici Ječmeniště na česko-rakouských hranicích...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Žena našla tašku s 213 tisíci. Odnesla ji strážníkům, ti vypátrali majitele

Dobrý skutek, který se hned tak nevidí, udělala ve středu šestašedesátiletá žena. Nalezenou tašku s 213 tisíci odevzdala brněnských strážníkům, kterým se...  celý článek

Muž zapálil na kole sedlo. Kamarádi nevěřili, že může hořet
VIDEO: Šedesátník zapálil sedlo cizího kola, vsadil se s kamarády

Neobvyklé oznámení dostali v úterý v noci brněnští strážníci. Zavolal jim pracovník úklidové služby, že na hlavním nádraží hoří jízdní kolo. Ukázalo se, že ho...  celý článek

Rozhovor s Vítězslavem Ivičičem: Nikdo nechce číst, že je buran
Rozhovor s Vítězslavem Ivičičem: Nikdo nechce číst, že je buran

Člověk, který vybočuje nejen svým osobitým stylem, ale také svými kritickými názory.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.