Aby předešli únavě a mikrospánku, musejí řidiči dodržovat povinné přestávky v jízdě. Na trhu jsou však už nyní k dostání speciální přístroje, které bdí nad řidičovou soustředěností. (Ilustrační snímek)

Aby předešli únavě a mikrospánku, musejí řidiči dodržovat povinné přestávky v jízdě. Na trhu jsou však už nyní k dostání speciální přístroje, které bdí nad řidičovou soustředěností. (Ilustrační snímek) | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Usínající řidiče autobusů by mohly hlídat alarmy, navrhují odborníci

  • 74
Jak zabránit tomu, aby se v budoucnu stala nehoda podobná té, při níž umírali lidé v Chorvatsku? Příčinou byl zřejmě mikrospánek řidiče, který vezl klienty brněnské cestovky. Podle odborníků z Centra dopravního výzkumu jde právě mikrospánek "hlídat" pomocí speciálního přístroje.

"Přístroj rozpozná pomocí určitých mechanismů sníženou koncentraci řidiče a včas jej upozorní. V porovnání s cenou zájezdových autobusů nejsou ani příliš drahé," uvedl ředitel divize bezpečnosti a dopravního inženýrství Jindřich Frič.

Unaveného řidiče upozorní výstražný zvuk

Dopravci ovšem nové alarmy prakticky nepoužívají. Například majitel jedné z největších dopravních společností Student Agency Radim Jančura tvrdí, že se doposud se zmíněným systémem nesetkal.

"Nic takového neznám. Až bude zařízení k dispozici, rádi ho otestujeme a v případě, že se osvědčí, tak jej budeme samozřejmě používat. Novým věcem se nebráníme," řekl Jančura. Student Agency vypravuje autobusy na čtrnácti zahraničních linkách. Otázku mikrospánku řeší v současnosti povinnými přestávkami a střídáním řidičů.

Jak moderní systémy fungují? Podle popisu redaktora serveru Auto.idnes.cz Františka Dvořáka sleduje řidiče krabička se čtyřmi diodami umístěná na volantu, která rozpozná, zda je plně koncentrován. "Únavu prozradí třeba pomalé mrkání, pomalé pohyby očí, ale i způsob jízdy," upřesnil Dvořák. Unaveného řidiče pak upozorní výstražný zvuk.

Ředitel firmy SOR, která dodává autobusy dopravním podnikům, Jindřich Chudý si myslí, že majitelé firem jen nechtějí platit navíc. "Kontrolní inovace nejsou povinné a firmy se jim vyhýbají kvůli ceně," soudí.

Odhadl, že přístroj stojí kolem dvaceti tisíc korun. "Zatím jsme otestovali zařízení, které sleduje vzdálenost auta od vozidla jedoucího před ním. V případě ohrožení dokáže řidiče zalarmovat," popsal ředitel. Ovšem dopravci prý velký zájem nemají.

Mohlo by být v autě tlačítko bdělosti?

Vzorem by mohli být pro "autobusáky" strojvůdci na železnici. Ti musejí používat takzvané tlačítko bdělosti, které pravidelně po dvacetivteřinových intervalech kontroluje jejich soustředění. Ovšem takový systém podle Jindřicha Friče z Centra dopravního výzkumu nepřichází u autobusů v úvahu.

"Řidič se musí soustředit na spoustu faktorů. Sledovat cestu před sebou i dění ve všech třech zrcátkách. Řízení auta se nedá srovnat s jízdou po kolejích," míní Frič.

Naopak redaktor Auto.idnes.cz si myslí, že tlačítko bdělosti má smysl ve vlaku i v autě. "Řidič si na používání tlačítka natolik zvykne, že jej bude mačkat bezmyšlenkovitě a v řízení jej rozptylovat nebude," míní Dvořák.

Vývojáři pracují i na dalších způsobech boje proti mikrospánku. Například na Dopravní fakultě ČVUT testují přístroj, který by sledoval vlny v mozku. Stačila by elektroda na uchu řidiče připojená k přístroji velikosti mobilního telefonu.