Amanita Design: Machinarium

Amanita Design: Machinarium | foto: Amanita Design

Amanita Design vydala Machinarium. Hra začala sbírat ceny dříve, než vyšla

  • 0
Brněnské vývojářské studio Amanita Design se proslavilo po celém světě už před šesti lety svou herní prvotinou Samorost. Ta všechny na první pohled okouzlila hravou originální grafikou. Nyní tým Jakuba Dvorského vydal svou první "velkou hru" Machinarium. A vše naznačuje tomu, že se velký úspěch bude opakovat.

Ostatně hra začala sbírat prestižní ocenění ještě dříve, než se ocitla na trhu, například cenu za vynikající vizuální kvality na letošním festivalu nezávislých her Independent Games Festival v San Franciscu.

Debutovou hru Samorost lze vnímat jako emblém celého studia - název hry odkazuje nejen na nezvyklou "přírodní" vizualitu, ale také na jeho postavení na trhu - tedy někoho, kdo si razí svou vlastní cestu. Nejen v tuzemsku je totiž úspěch striktně nezávislého vývojářského týmu neobvyklý.

hry od amanity

Všechny hry Amanita Design si můžete zahrát zde 

"Amanita Design vytvářejí hry, které staví na vtipných a vynalézavých hádankách. Není to sám o sobě originální žánr - podobně to například v devadesátých letech dělal francouzský tým, který vytvářel sérii Gobliiins. Jedinečnost Amanity spočívá v tom, že dokázali zapomenutému žánru adventur (tedy her, v nichž hlavní hrdina různě komunikuje s okolím a řeší rozličné úkoly a zápletky, které ho v příběhu posunují dál - pozn. red.) vdechnout život úchvatným a nevídaným grafickým zpracováním a zvláštním poťouchlým humorem," vysvětluje Jaroslav Švelch, který vyučuje herní studia na Masarykově univerzitě.

Samorosta, původně Dvorského diplomku, hrálo už dvacet milionů lidí

Že Samorost bude mít takový úspěch, zakladatel Amanity Jakub Dvorský nečekal. "O hry jsem se zajímal už na gymplu, podílel jsem se třeba na docela známé české Dračí historii. Samorosta jsem vytvořil jako svou diplomovou práci v ateliéru filmové a televizní grafiky pražské VŠUP. Pak jsem ji dal na internet. A její úspěch mě vážně překvapil," vzpomíná Jakub Dvorský.

Hra, kterou si přes flashový prohlížeč mohl zahrát každý, rychle doslova obletěla celý svět a zúčastnila se i mnoha přehlídek, například v Londýně, Tokiu, Melbourne nebo Sao Paulu.

Amanita Design: SamorostAmanita Design: Samorost

"Předpokládal jsem, že si to zahraje pár set lidí, a ono jich bylo přes deset milionů," pokračuje Dvorský. Dnes už je to číslo dvojnásobné.

Čím si úspěch vysvětluje? "Hra se dala snadno šířit a nic moc podobného v té době nebylo. Dnes je her na webu spousta, ale většina takzvaných flashovek jsou nedokonalé hry, které dělají nadšenci doma po večerech jako koníčka. Na flashovou hru to bylo na tu dobu hodně pracné a dotažené," myslí si Dvorský.

Zakladatel Amanita Design Jakub Dvorský

Samorost zaujal i ty, kteří hry obvykle nehrají - ovládání je jednoduché a intuitivní. A hra nebyla stresující, časový limit hráč neměl, nemusel se bát ani třeba toho, že jeho postava umře a hraní skončí.

Paradoxně na škole se student z ateliéru legendární postavy českého animovaného filmu Jiřího Barty setkal se spíše vlažným přijetím. "Tehdy se hrou nikdo nediplomoval. U obhajoby se stále divili, proč jsem Samorosta neudělal jako animovaný film. Chtěl jsem, aby si ho zahráli, ale nepodařilo se," popisuje Dvorský. Dostal dvojku - nové médium se s pochopením nesetkalo.

Amanita Design: Samorost

Reklama pro Nike i americkou kapelu

Díky úspěchu Samorosta mohl Dvorský po studiích zůstat na volné noze a tvořit po svém. Hned po absolutoriu dostal zakázku od firmy Nike na interaktivní reklamní hříčku Rocketman, následovala hra - videoklip pro americkou skupinu The Polyphonic Spree nazvaný The Quest for Rest.

Amanita Design: Samorost 2Amanita Design: Samorost 2

V roce 2005 pak dostal Samorost sourozence. Druhý díl získal ocenění Nejlepší webové hry roku 2007. Stejně jako jedničku si ho lidé mohli zahrát na internetu, ovšem jen první polovinu, poslední tři úrovně hry už si museli fanoušci koupit.

Amanita Design: Samorost 2Amanita Design: Samorost 2

Odbočky k filmu: projekt Aronofského šel k ledu, se Svěrákem točí Kukyho

Ve stejném roce Dvorského a jeho kolegu, spolužáka ze studií Václava Blína, oslovil americký režisér Darren Aronofsky, který natočil například Fontánu či současný hit Wrestler. "Byla to oboustranně spokojená spolupráce, ze které nic nevzešlo," komentuje vše Dvorský. Na připravovaný animovaný sci-fi snímek, kterému měli právě členové Amanity dělat výtvarníky, se nakonec nenašly peníze a po roce příprav šel k ledu.

Sám Dvorský ale na film nezanevřel, o čemž se budou moci přesvědčit čeští diváci v květnu příštího roku, kdy do kin přijde loutkový film pro děti Kuky se vrací Jana Svěráka. Lesní potvory a další loutky snímku pocházejí právě z Dvorského dílny.

Z natáčení nového Svěrákova filmu Kuky se vracíZ natáčení nového Svěrákova filmu Kuky se vrací

Questionauta používají na britských školách k výuce

Loni přišla také nabídka od televize BBC na interaktivní výukovou hru pro děti. "Dali nám absolutní svobodu, zadání bylo jen věkové rozhraní od sedmi do jedenácti let a sada otázek z různých předmětů," popisuje Dvorský.

Amanita Design: Questionaut, zakázka pro BBCAmanita Design: Questionaut, zakázka pro BBC

Logicko-naučná hříčka Questionaut byla nominovaná na cenu britské akademie BAFTA. "Co jsem slyšel, dnes se oficiálně používá jako pomůcka na britských školách," těší Dvorského.

Poslední zakázka studiu významně pomohla financovat právě ten nejnovější projekt, hru Machinarium. Vyšla 16. října.

Návaznost na Trnku, Pojara i Švankmajera

"Když jsem o Samorostech mluvil s experty z herní laboratoře Gambit na Massachusetts Institute of Technology, považovali je za logické pokračování legendární české animace. Organické prvky se stýkají s tradicí Trnky, Pojara a snad i Švankmajera. V době, kdy se většina her žene buďto do bezpodmínečného grafického realismu nebo do pixelovaného retra, je to obrovská deviza," míní Švelch.

Amanita Design: Machinarium

V podobném stylu zůstává i novinka Machinarium, která by hráčům měla zabrat kolem devíti hodin čistého času hraní. U nás je možné ji pořídit stažením přes web www.machinarium.com.

U této adventury, v níž je hráč v roli malého robůtka vyhoštěného ze svého rodného města, opět zprvu zaujme především vzhled. Zatímco Samorosta tvořil Dvorský sám, nyní sestává Amanita Design ze sedmi lidí.

Amanita Design: MachinariumAmanita Design: MachinariumAmanita Design: Machinarium

O animace se postaral Václav Blín, o grafiku známý výtvarník Adolf Lachman. I proto má Machinarium grafiku celkem odlišnou - avšak stále "poznatelnou".

"U Samorostů šlo o koláže z fotek v pozadí a animace Václava Blína, pro Machinarium vznikla jiná grafika, celé pozadí nakreslil ve Photoshopu Adolf Lachman, já už dělal jen herní design," popsal Dvorský. Princip organických přírodních prvků a koláží ale zůstal.

"Dnes se všechno dělá trojrozměrné, což vypadá umělohmotně. Nám jde o ten rukodělný pocit, přírodní věci a detaily. Třeba Machinarium je hra o robotech, bude to takový mechanický svět, schválně jsme chtěli, aby vypadalo ještě víc organičtěji a ručněji, i když je to o robotech - aby to vytvořilo kontrast a nebylo, jak říkám, studený," vysvětlil designér.

Nedílnou součástí všech her Amanity je i hudba. Tu k Machinariu, která vyjde i na samostatném soundtracku, složil stejně jako k Samorostům Tomáš Dvořák, známější pod uměleckým pseudonymem Floex.

Amanita Design: Machinarium (skica)

Mluvené a psané slovo nahradili komiksem

Na rozdíl od většiny adventur se však v hrách Amanity příliš nemluví. Což vůbec není na škodu. "Amanita si získala mezinárodní renomé téměř okamžitě, protože velice chytře zahodili mluvené a psané slovo a orientovali se na obraz a hudbu stejně jako mnoho mistrů animovaného filmu," vysvětluje Švelch.

A Dvorský k tomu lakonicky dodává, že absence mluvení má několik důvodů. "Všechny pádné. Neumím psát dialogy. A také už se změnil trend, texty už jsou pro lidi únavné, možná i proto adventury upadly. A nemusíme hry překládat, stačí nám ten univerzální obraz. VMachinariu jsme to třeba vyřešili komiksovými bublinami s vtipnými animacemi," říká Dvorský.

Amanita Design: MachinariumAmanita Design: Machinarium

Na hře pracoval tým Amanity tři roky. "Protože jsme nezávislé studio, vše jsme financovali ze zakázek a vlastních úspor. Aby se nám zaplatily účty a abychom v následujících letech mohli dělat další věci, potřebujeme prodat kolem třiceti tisíc kusů Machinaria," spočítal Dvorský. Hra stojí dvacet dolarů.

A na co se Amanita chystá dál? "Moje vize je čím dál více experimentovat, ale i pokračovat v tom fantaskním světě, který jsme u Samorostu i Machinaria vytvořili. I když z hráčova pojetí to může vypadat úplně odlišně. Máme spoustu nápadů. A taky svobodu, to nás na tom baví," směje se Dvorský.