Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


VIDEO: Auto za miliony vysílá laserový paprsek, který mapuje terén

  18:32aktualizováno  18:32
Vypadá jako auto s kamerou na střeše, které používají tvůrci webových map pro focení ulic ve městech. Je to ale mnohem propracovanější stroj. Výzkumné centrum AdMaS pomocí speciálního zařízení nejen fotí okolí, kudy se pohybuje, ale celý terén kolem sebe přímo mapuje.

„V zařízení na střeše auta je zdroj laseru, který vysílá paprsek. Zrcátko, které se zapnutím začne točit, ho pak rozkmitá do celého okolí,“ uvedl Jan Kohout, vedoucí mobilního mapování v centru AdMaS, které spadá pod brněnské Vysoké učení technické.

Fotogalerie

Od terénu se paprsek odráží zpět do zařízení a data se ukládají do počítače, který je umístěný v kufru auta. Za jednu sekundu provozu zmapuje zařízení v okolí přes jeden milion bodů. Kapacitně ale nejsou data příliš náročná. Po jednom kilometru jízdy mají asi jeden gigabajt, tedy o něco více než klasické cédéčko.

Díky datům od laserových paprsků v kombinaci s fotografiemi poté v laboratoři na počítači dokážou pracovníci centra namodelovat s pomocí GPS a dalších údajů celkový terén, kudy jeli.

„Tím, že ta data zachytí realitu, tak děláme totéž co geodet. Ten zaměří někde lampu, pak uliční vpusť nebo hranu svahu,“ vysvětlil Kohout.

Překážkou jsou kamiony

Práce s autem pro mobilní mapování je ale mnohem rychlejší, i když ho musí obsluhovat dva lidé - jeden, který řídí, a druhý, který má na starosti řídicí jednotku. Dál se ale jinak nemusí omezovat s rychlostí. Kamery, které zachycují snímky okolí stejně jako lasery, dokážou přesně fungovat i při rychlosti 90 kilometrů v hodině.

„Důležité je, aby nás při mapování nepředjížděly kamiony. To pak máme totiž naskenovaný kamion, který předjíždí 200 metrů i více, a v datech nevidíme nic za ním,“ sdělil Kohout.

Právě na dálnicích přitom terén často mapují, převážně pak povrch vozovky.

„Řešíme teď třeba mosty na Ostravsku, jak se mění vozovka v čase. Jaký byl její stav v jednom čase a jaký v jiném,“ popsal, k čemu vozidlo se zařízením za 22 milionů používají.

Využití ale má takové mapování i jinde. Laserovými paprsky snímá krajinu sice i letadlo, to se ale nemusí dostat všude.

„Když je někde hodně hluboké údolí nebo nějaký převis, nemusí tam být dostatek bodů,“ doplnil Kohout. Takto třeba s autem podrobněji zmapovali údolí Moravského krasu kolem Pustého žlebu.

Autor:




Hlavní zprávy

WEST STAR GROUP, s.r.o. - Josef Lechner
Řidiči tahačů MKD

WEST STAR GROUP, s.r.o. - Josef Lechner
Jihomoravský kraj
nabízený plat: 37 000 - 45 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.