Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ostuda Blanska zmizí. Cestující se dočkají moderního nádraží

  8:46aktualizováno  13:22
Jako v minulém století si připadají lidé, kteří se ocitnou na autobusovém nádraží v Blansku - zastávky s minimem laviček, kde na cestující při čekání prší, zrezivělé cedule s jízdními řády, oprýskané zábradlí a nevyhovující toalety. To vše by se brzy mělo stát minulostí.

Autobusové nádraží v Blansku moderně moc nepůsobí. Cestující se na něm nemají před deštěm kam schovat. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Zatímco v jiných větších městech v kraji už cestující využívají moderní stanice opravené za desítky milionů korun, lidé v Blansku, kteří si na jedno z nejzastaralejších nádraží řadu let stěžují, se dlouho slibované rekonstrukce dočkají až napřesrok.

Oprava přitom měla odstartovat už před šesti lety. Na projektu za téměř 30 milionů korun tehdy chtělo s ČAD Blansko spolupracovat i město. Kvůli tomu, že mu nepatří pozemky pod nádražím, však nezískalo dotace. Teď radnice dostala příslib majitele, že areál opraví nejpozději do podzimu příštího roku.

Nemají se kam schovat

„Nádraží neodpovídá dnešním standardům ani technickým parametrům. Na lidi prší, autobusy musí v terminálech couvat. Při srovnání s nově opraveným průtahem města i s blízkým kruhovým objezdem je to ještě zřetelnější. Lidé se chodí ptát, kdy se to změní,“ popsal starosta Blanska Ivo Polák (ČSSD).

Město se proto pustilo do jednání s majitelem blanenské ČAD Lubomírem Stokláskem. A padl zásadní slib - pokud nepomůžou dotace, soukromník zaplatí opravy sám. „Máme už stanovený harmonogram prací i vypracovanou studii. Do konce roku by měl mít ČAD vše připravené tak, aby bylo možné žádat o stavební povolení,“ podotkl Polák.

Práce mají odstartovat příští rok v květnu, v říjnu by už měla být hotová moderní nádražní budova s čekárnou, novými toaletami, výdejnou jízdenek a zázemím pro dispečery i řidiče autobusů. „Součástí rekonstrukce je zastřešení všech nástupišť i nástupního traktu tak, aby lidé mohli suchou nohou dojít od budovy až k jednotlivým zastávkám autobusů. Uvažuje se také o odhlučnění a menším parkovišti. Vše je třeba ještě upřesnit,“ uvedl ředitel ČAD Blansko Jiří Šebela.

Místo bufetu automaty

Cestující plánované opravy vítají. „Myslím, že už bylo načase. Je ostuda, že se něco podobného chystá až teď. Znám jiná autobusová nádraží, a to se nedá srovnat. Na zastávkách musíme stát v dešti, před vánicí ani sluníčkem se není kam schovat. Toalety jsou v hrozném stavu, jediná malá čekárna se zavírá nejpozději o půl čtvrté odpoledne a pak už není kam jít. Je mi 64 let, autobusem do Blanska jezdím odmalička, ale s areálem se za celou dobu nic nestalo,“ popsala Alena Zouharová z nedaleké Rudice.

Modernizace ale zřejmě bude mít menší rozsah, než se původně čekalo. Oproti původním plánům nemá být nádražní budova dvoupodlažní a namísto většího bufetu budou mít cestující k dispozici zřejmě jen nápojové a jídelní automaty. „To je rozhodně krok zpátky. Současný bufet totiž lidé hojně využívají, chodí si tam pro pečivo nebo na čaj. Určitě by něco podobného bylo dobré zachovat,“ míní Zouharová.

Ani slibované parkoviště zřejmě nebude tak velké, jak zněl prvotní záměr. Sloužit má jen pro krátkodobé zastavení na dobu nezbytnou pro naložení a vyzvednutí zavazadel. „Při modernizaci průtahu vznikla parkovací stání podél nádraží, město nedávno vybudovalo také velké záchytné parkoviště u sousedního vlakového nádraží, proto uvažujeme pouze o parkovišti, kde nebude možné auta nechat delší dobu,“ vysvětlil Šebela.

Radnice plánuje firmě vyjít vstříc alespoň s napojením na nové vodovodní a elektrické rozvody, které vznikly právě při opravě průtahu. „Souběžně s modernizací autobusového areálu chceme okolo řeky Svitavy dokončit nový úsek cyklostezky, která povede po celé délce nádraží,“ dodal starosta Polák.

Komfort v Břeclavi i ve Znojmě

Podobné útrapy jako v Blansku zažívají částečně i cestující ve Vyškově. Ti už mají alespoň zrekonstruovanou nádražní budovu, zastřešené jsou také zastávky, z nichž odjíždí městská hromadná doprava. Nová nástupiště i jejich zakrytí chce provozovatel autobusového nádraží, dopravní firma Krodos, přidat ještě letos, přibýt by měly také bezbariérové nájezdy na ostrůvky.

Rozsáhlou rekonstrukci naopak už před šesti lety zvládli například ve Znojmě. Za téměř 80 milionů korun se tam opravy dočkalo nejen nádraží, ale i přilehlá ulice Dr. Milady Horákové. Z té se zastávky přesunuly přímo do autobusového areálu a v ulici tak mohla přibýt třeba nová cyklostezka.

Větší komfort si užívají také cestující v Břeclavi. Tam město nechalo postavit nový terminál i okružní křižovatku za téměř 70 milionů. Díky tomu už lidé nemusí přecházet z vlakového nádraží sedm minut směrem k autobusům, ale mohou na ně přestoupit přímo z vlaku.



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.