Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Kvůli drahé naftě uvažuje brněnský Dopravní podnik o autobusech na plyn

  18:00aktualizováno  18:00
Brněnský dopravní podnik se snaží bojovat s vysokými cenami nafty a uvažuje mimo jiné i o zavedení autobusů na plyn. Město, které Dopravní podnik dotuje, tvrdí, že takové autobusy jsou drahé a ani v roce 2014 na jejich nákup nebudou peníze. Podnik tedy musí šetřit.

Autobusy na plyn už vozí své cestující Dopravní podnik v Jihlavě. Ilustrační snímek | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Naftu nyní Dopravní podnik nakupuje za 28,30 Kč bez DPH, tedy o 2,30 koruny dráž, než předpokládal ve finančních kalkulacích na letošní rok. "Měsíčně tak vzniká ztráta 1,5 až 2 miliony korun," řekl šéf dopravního podniku Miloš Havránek.

Podle něho by alternativní zdroje snížily závislost podniku na cenách nafty. Nyní za ni totiž utratí 300 milionů korun za rok, což je desetina jeho ročního rozpočtu.

Havránek naznačil, že zdroje musí dopravní podnik hledat hlavně uvnitř firmy. Alternativ se však nevzdává. "Považuji to za nutnost z toho důvodu, že autobusová doprava na území města je rozhodující," řekl.

Pomocí pohonu na plyn by podle Havránka dopravní firma snížila závislost na dodavatelích nafty. Podle něho by si Dopravní podnik mohl tyto vozy dlouhodobě pronajmout. "Nejenže pronájem nevyžaduje investice, ale dokáže ušetřit i na provozu," poznamenal Havránek.

Jiná alternativa: úspory a zvýšení dotací

Dopravní podnik možnost nákupu autobusů na plyn prověřoval naposledy v roce 2005. Ředitel připustil, že tehdy byly ceny vozů vysoké. Zatímco běžný autobus stál 4,5 až 5 milionů korun, u autobusu na plyn se cena pohybovala mezi sedmi až osmi miliony korun.

O jiných alternativách - třeba elektrobusech nebo autobusech na vodík - v dopravním podniku neuvažují. "To jsou ty technologie, které jsou ve finále dražší než naftové motory," uvedl Havránek. Plyn je podle něho navíc ze všech možných alternativ nejvyzkoušenější.

Peníze na letošní dražší naftu chce firma hledat uvnitř dalšími úsporami. Havránek ani Onderka nevyloučili ani zvýšení městské dotace. Jednat o tom budou na podzim, až bude celoroční hospodaření jasnější.

Primátor však připustil, že situaci bude potřeba možná řešit omezováním počtu nočních spojů. "Rozjezdy jsou tradicí, která je výjimečná a kterou bych nechtěl rušit. Ale že by musely jezdit spoje v takové četnosti v nočních hodinách, tak to si myslím, že nemusí," uvedl.

Chcete, aby cestující Dopravního podniku po Brně vozily i autobusy na plyn?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 23:00 26. dubna 2012. Anketa je uzavřena.

Ano 366
Ne 45
Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Nevidomý muž zakopl na ulici, při vstávání mu z ramena zmizela ledvinka

Obětí zloděje se zřejmě stal nevidomý muž, který zakopl před barem v Hodoníně. Dočkal se sice pomoci, ale zároveň přišel o ledvinku s telefonem a osobními...  celý článek

Handicapovaný slovenský student František Milan vyrazí díky stipendiu od...
U úřadů narazil. K cestě do Číny pomohla nemocnému studentovi univerzita

Získal možnost vyjet na prestižní pobyt do Číny. Na vysněnou cestu se však handicapovaný Slovák František Milan málem nevydal, protože mu slovenské úřady...  celý článek

RegioJet testuje nové vagóny Astra.
Lidé jsou unavení z uzavírek a výmolů na D1. Raději volí cestu vlakem

Počet cestujících vlakem mezi Brnem a Prahou se od roku 2010 téměř ztrojnásobil. Může za to konkurenční boj mezi Českými drahami a RegioJetem, ale hlavně...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.