Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Blanenští nadšenci do železnice chtějí zachránit stoletý most ze Svitavy

  19:41aktualizováno  19:41
Dělníci celé léto odbahňovali a rozšiřovali koryto řeky Svitavy v Blansku. Teď se dělají poslední práce. Povodí Moravy k tomu donutily časté záplavy ve městě. Přesto byl projekt několik let pouze na papíru, chyběly na něj peníze. Nyní už je koryto širší a břehy téměř po celé délce zpevněné.

Historický železný most přes řeku Svitavu v Blansku | foto: Otto Ballon Mierny, MAFRA

"Po zhruba deseti letech příprav bude konečně hotovo, odtěžení nánosů a zvětšení koryta Svitavy se chýlí ke konci. Město nyní bude chráněno před dvaadvacetiletou vodou," pochvaluje si výsledek regulace, která přišla na 44 milionů, blanenský místostarosta Jindřich Král.

I když by dělníci měli Svitavu opustit ke konci září, oficiální ukončení prací je v nedohlednu. Kvůli historickému nýtovanému mostu stojícímu poblíž obchodního domu Billa, který přes řeku vede.

Příhradový ocelový most, který vznikl kolem roku 1911, totiž chce zachránit občanské sdružení Kolejová. Dílo, které bylo původně součástí Ježkových závodů a později až do konce 80. let minulého století patřilo firmě Adast, chtějí příznivci železniční historie vystavit a v jeho okolí vybudovat muzeum.

Historický železný most přes řeku Svitavu v Blansku

I proto se  na předání historického kousku, k němuž se nikdo nehlásil, sdružení domluvilo s městem. Fandové kolejové historie ale nemají pětatřicetitunový kolos kam umístit. Jenže na svém místě nemůže železniční most zůstat.

"Most je posuzovaný jako příčná překážka, ty jsou při velkých vodách velkým nebezpečím. Navíc odstranění mostu je součástí stavby, tedy regulace Svitavy. Bez ní nebude uzavřena," připustil Král.

ČD ani Billa most "nechtějí"

Pokud most zůstane na svém místě, dělníci by navíc v jeho blízkosti nemohli dělat regulační práce. "Protipovodňová opatření musí být hotová do října. Když most zůstane, kde je, koryto pod ním nebude možné upravit. A při povodních bude most překážka," varoval i Vítězslav Nečas z Povodí Moravy.

Město sice Kolejové nabídlo některé své pozemky, na které by bylo možné most umístit, jenže ty jsou v ochranném pásmu Českých drah. A ty nechtějí, aby se poblíž trati návštěvníci plánovaného muzea pohybovali. Most ve své blízkosti nechce ani vedení Billy.

"Hledáme místo na pozemcích města, znovu jsme Dráhy požádali o dočasném umístění v ochranném pásmu. Věřím, že se situace nějak vyřeší," dodal Král.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Z Ječmeniště zbyly trosky, daří se tam vínu
Ves zmizela v zajetí ostnatých drátů, byla kolébkou nejlepších vín

Dnes by to bylo ideální místo pro turistický i vinařský byznys. Druhá světová válka a pak železná opona ovšem vesnici Ječmeniště na česko-rakouských hranicích...  celý článek

Vězení (ilustrační foto)
Policisté dopadli muže, který přepadl pošty. Hrozí mu deset let za mřížemi

Až deset let hrozí jednačtyřicetiletému muži, který podle kriminalistů přepadl pošty v Brně a Mutěnicích na Hodonínsku. Dopadli ho v jedné z obcí na Brněnsku....  celý článek

Obžalovaní Simon Baier (vlevo), Michal Cvan (třetí zleva) a Jozef Minár...
Soud potrestal tři muže za přepadení seniora, tragičtější část vrátil

Olomoucký vrchní soud potrestal tři muže za loupežné přepadení seniora v Lysicích na Blanensku sedmi, devíti a jedenácti lety vězení. Muže podle rozsudku při...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.