"Po zhruba deseti letech příprav bude konečně hotovo, odtěžení nánosů a zvětšení koryta Svitavy se chýlí ke konci. Město nyní bude chráněno před dvaadvacetiletou vodou," pochvaluje si výsledek regulace, která přišla na 44 milionů, blanenský místostarosta Jindřich Král.
I když by dělníci měli Svitavu opustit ke konci září, oficiální ukončení prací je v nedohlednu. Kvůli historickému nýtovanému mostu stojícímu poblíž obchodního domu Billa, který přes řeku vede.
Příhradový ocelový most, který vznikl kolem roku 1911, totiž chce zachránit občanské sdružení Kolejová. Dílo, které bylo původně součástí Ježkových závodů a později až do konce 80. let minulého století patřilo firmě Adast, chtějí příznivci železniční historie vystavit a v jeho okolí vybudovat muzeum.
I proto se na předání historického kousku, k němuž se nikdo nehlásil, sdružení domluvilo s městem. Fandové kolejové historie ale nemají pětatřicetitunový kolos kam umístit. Jenže na svém místě nemůže železniční most zůstat.
"Most je posuzovaný jako příčná překážka, ty jsou při velkých vodách velkým nebezpečím. Navíc odstranění mostu je součástí stavby, tedy regulace Svitavy. Bez ní nebude uzavřena," připustil Král.
ČD ani Billa most "nechtějí"
Pokud most zůstane na svém místě, dělníci by navíc v jeho blízkosti nemohli dělat regulační práce. "Protipovodňová opatření musí být hotová do října. Když most zůstane, kde je, koryto pod ním nebude možné upravit. A při povodních bude most překážka," varoval i Vítězslav Nečas z Povodí Moravy.
Město sice Kolejové nabídlo některé své pozemky, na které by bylo možné most umístit, jenže ty jsou v ochranném pásmu Českých drah. A ty nechtějí, aby se poblíž trati návštěvníci plánovaného muzea pohybovali. Most ve své blízkosti nechce ani vedení Billy.
"Hledáme místo na pozemcích města, znovu jsme Dráhy požádali o dočasném umístění v ochranném pásmu. Věřím, že se situace nějak vyřeší," dodal Král.