Nové tramvaje na náměstí Svobody.

Nové tramvaje na náměstí Svobody. | foto: Radek Miča, MAFRA

Blíží se konec "šalinkaret" na jižní Moravě

  • 58
Cestující na jižní Moravě se rozloučí s klasickými papírovými "šalinkartami". Nahradit je mají do dvou až tří let čipové dobíjecí karty o velikosti kreditky, které umožní předplácení jízdného i přes internet.

Společnosti Kordis JMK, která provozuje systém integrované dopravy na jižní Moravě, přiklepli evropští úředníci na projekt čipových karet v těchto dnech peníze.

"Kordis uspěl se dvěma projekty. Na modernizaci odbavování cestujících, tedy na čipové karty, dostane 64 milionů korun. Dalších 21 milionů půjde na nové informační panely," popsala Milena Marešová, mluvčí Regionálního operačního programu Jihovýchod, který peníze z Evropské unie rozděluje.

"Karty se mají začít uvádět do provozu od července příštího roku, dotace se musí odčerpat do konce roku 2012," dodala Marešová.

V první fázi změn v odbavování počítá Kordis s úplným nahrazením šalinkaret čipovými kartami. Projekt přijde na 69 milionů korun, Unie tedy zaplatí většinu. Hledání dodavatele má začít příští rok.

Skončí fronty u přepážek

"Karty budou fungovat stejně jako dnešní předplatní kupony. Platit je ale budete moci formou trvalého příkazu k úhradě nebo platební kartou přes internet. Nebudete tedy muset chodit na předprodejní místa. Ta ale zachováme," řekl ředitel Kordisu Jaromír Holec.

Čtečkami nových karet se vybaví všechny regionální autobusy integrovaného systému. Ve vlacích a v brněnské hromadné dopravě budou jízdné nadále kontrolovat revizoři.

"Líbí se mi to. Konečně odpadnou fronty u přepážek. Teď musím kvůli kuponu jezdit až do Brna, platbu přes internet určitě využiji," komentoval student Pavel Raichl z Lažan na Brněnsku, který denně cestuje přes čtyři tarifní pásma.

Kromě snadnějšího placení má čipová karta ještě jednu výhodu - kdo ji ztratí, může ji nahradit. Dnes si člověk musí koupit šalinkartu i s kuponem znovu.

Čipové karty by v budoucnosti mohly nahradit i jednorázové jízdenky

Kordis počítá s tím, že cestující dostanou místo šalinkaret čipové karty během dvou až tří let. Pak by mohly čipy nahradit i jednorázové jízdenky.

"To je zatím hudba budoucnosti. Vyžadovalo by to systém nových čteček. Ale je to v plánu," řekl Květoslav Havlík z Kordisu.

Unie také přispěla 21 miliony na stavbu nových informačních panelů. V Brně jich už několik funguje, dalších 52 nově přibude v celém IDS JMK. Budou informovat o nejbližších spojích, a to i zvukově.

Příští rok se rozběhne projekt čipových karet, které v IDS JMK nahradí šalinkarty. Později i jednorázové jízdenky

V Brně se o zavedení čipových karet pokoušel dopravní podnik již začátkem 90. let. Projekt ale po krátké době skončil nezdarem.¨

"Snaha o zavedení karet byla v roce 1994. Byla to úplně nová věc, i když poplatná své době. Myšlenka celého projektu ale nebyla vůbec špatná: cestující měl mít plastovou kartičku s fotkou a s čárovým kódem, na kterou by si převodem posílal peníze. Revizoři pak měli mít speciální čtečky, podle kterých by poznali, zda má člověk zaplaceno," popisuje Pohanová.

Podle dopravního podniku vše skončilo selháním dodavatele. "Nezvládl to logisticky, a proto projekt padnul. Ale s tím dnešním se to absolutně nedá srovnávat. Ten nový přinese zákazníkovi mnohem více možností," dodává Pohanová.

SMS jízdenka nebude

Nový projekt čipových karet zatím nepočítá s možností koupit si jízdu v hromadné dopravě prostřednictvím odeslané SMS zprávy. Například v Praze díky tomuto systému výrazně ubylo černých pasažérů.

V Brně se o tom ale zatím neuvažuje. Přitom to je již dnes možné kromě Prahy i v Ústí nad Labem, Českých Budějovicích, od října i v Ostravě a od listopadu v Liberci.

"Pražský projekt sledujeme od samotného začátku. Ale pro nás absolutně nemá žádné opodstatnění. Z odeslané SMS zprávy bychom totiž ve výsledku dostali peněz málo," vysvětlila Pohanová.

Naopak zdůraznila, že v brněnských dopravních prostředcích si člověk může koupit lístek přímo u řidiče. To například v Praze nelze.