Jak velkou hrozbou jsou pro železničáře soukromí dopravci?
Pro nás by to byla hrozba v případě, kdyby ve veřejných výběrových řízeních neplatily pro soutěžitele rovné podmínky. Domnívám se, že České dráhy byly v nabídce svých služeb vždycky nejlevnější. Ale velice těžko mohou nabídnout nějaký provizní systém politikům, kteří o státních zakázkách rozhodují. Stát bohužel nedodržuje podmínky vůči Českým drahám a dluží jim dotace za ztráty v osobní dopravě. Kdyby tomu tak nebylo, byl by státní podnik schopen nabídnout cestujícím naprosto stejnou kvalitu přepravy jako soukromník.
čtěte dáleDrážní úřad vydal licenci na provozování osobní dopravy na železničních kolejích společnosti RegioJet. Ta patří brněnské firmě Student Agency Radima Jančury, který provozuje celorepublikovou síť žlutých autobusů a nyní má ambice prorazit i na koleje. "Získání licence bylo prvním nutným krokem. Jasně jím deklarujeme náš zájem o vstup na železniční dopravní trh," řekl iDNES.cz předseda představenstva společnosti RegioJet Jan Paroubek. - čtěte České dráhy budou mít konkurenci. Licenci dostala Student Agency |
To je právě ten problém. Brněnský podnikatel Radim Jančura tvrdí, že dokáže přepravu na železnici provozovat za nižší cenu. Hlavně díky nižším nákladům na ředitelství drah.
Jestliže to dokáže, tak nemám nic proti tomu, aby státním drahám na železničních tratích konkuroval. Otázkou je, jestli soukromník chce vyhrát určitý druh vlaku, nebo celou regionální dopravu, včetně té ztrátové. Hlavní rychlíkové tahy jednoznačně vydělávají všude na světě, ty není problém provozovat. Osobní přeprava na malých regionálních tratích ne. Vezme si pan Jančura nejen rychlíky, ale i koncové tratě, kde jezdí pět lidí denně? Stejně jako České dráhy by nedokázal zajistit, aby vydělávaly.
Mohl by je ale pak snadno zrušit. Tím by byla ohrožena i místa strojvůdců a dalších zaměstnanců Českých drah. Šli byste třeba kvůli tomu do stávky?
To není o stávce. To je na zodpovědnosti vlády a krajských úřadů. Víme, že soukromí dopravci nemají problém dát na těch správných místech nějakou provizi, aby se domohli svého. To státní podnik udělat nemůže.
Proč se tedy nevypisuje více výběrových řízení, když se o našich politicích tvrdí, že jsou lehce zkorumpovatelní?
To je sice dobrá otázka, ale na špatnou adresu.