Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Bolístky partnerských měst: Brno i Stuttgart řeší nádraží

  7:00aktualizováno  7:00
Už dvacet let se druží města Stuttgart a Brno. Pořádají společné festivaly, workshopy a výměnné pobyty. Je však ještě jeden, dokonce obří projekt, který je spojuje. Nové nádraží. Obě města je začala plánovat asi před patnácti lety. V obou vzbuzuje velký odpor. A mají zpoždění.

Hlavní nádraží v Brně. | foto: Monika Hlaváčová, MF DNES

"Původně se mělo začít stavět v listopadu 2008. Politické diskuze a odpor vůči projektu vedly ke zpoždění. Teď se předpokládá, že stavba začne na jaře 2010," uvedla Ulriche Koch, tisková mluvčí Bahnprojekt Stuttgart-Ulm, projektu, který má za cíl zmodernizovat železniční síť v regionu.

brněnské nádraží

2002 - vláda schválila opravu železničního nádraží v Brně.
2004 - referendum o novém nádraží. Většina byla proti. Účast byla malá na to, aby město bylo výsledkem vázáno
2008 - soud zrušil územní rozhodnutí pro nové nádraží. Nové řízení nezačalo
2009 - investor chce začít stavět

Odpůrci jsou v obou městech ze stejných řad, tedy ze zelených. Brněnskému projektu Europoint vyčítají, že údajně zhorší městskou hromadnou dopravu. A prodlouží dojezdové časy lidí z regionu do centra.

Odpůrcům stavby ve Stuttgartu zase vadí, že kvůli novému nádraží zmizí kus starého parku v centru. "Hlavním argumentem jsou ale náklady," upozorňuje Ulriche Koch.

Nové nádraží má v přepočtu stát kolem 80 miliard korun. Což je čtyřikrát víc, než potřebuje Brno. Stuttgartské nádraží totiž sice zůstane v centru, jenže se otočí o devadesát stupňů a zanoří se pod zem. Aby se z hlavového (neprůjezdného) mohlo stát průjezdným oběma směry.

Vizualizace nádraží ve Stuttgartu, které má být v podzemíVizualizace nádraží ve Stuttgartu, které má být v podzemíVizualizace nádraží ve Stuttgartu, které má být v podzemí

V Brně má stavba nového nádraží víc než tříleté zpoždění. Stuttgart počítá, že dokončí nádraží v roce 2019. To může platit i pro Brno, začne-li se stavět už příští rok.

Stále je však Stuttgart o krok napřed. Ví už totiž, jak nové nádraží bude vypadat. A lidé taky.

Brno už sice před pár lety model nádraží vystavovalo. Jenže od té doby tam přibyla obří sedmipatrová budova rozkročená nad nástupišti.

"Ve Stuttgartu, ve věži starého nádraží, je velký model projektu. V komunikaci s veřejností jsou pro nás ve Stuttgartu bezpochyby vzorem," plánuje primátor Brna Roman Onderka, jak podobnou expozici přichystá v Brně.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

k řece Svitavě v Brně se chodí relaxovat. V budoucnu se v části toku zlepší...
Po nábřeží Svratky je čas i na Svitavu, volají organizátoři festivalu

Zatímco nábřeží Svratky blízko centra Brna čeká, až jej začnou opravovat podle návrhu architekta Ivana Rullera, Svitavě se moc pozornosti nedostává. Pořadatelé...  celý článek

Na hlavním silničním tahu u Černé Hory opravují most, silniční doprava je proto...
Experti našli řešení, jak ulevit řidičům u Černé Hory. Most podepřou

Lidem z Černé Hory se alespoň na pár měsíců částečně uleví. Dvoutisícový městys na Blanensku totiž poslední týdny zažívá dopravní nápor. Po úzké ulici zde...  celý článek

Šárka Divácká otevírá v Brně prodejnu s cukrovinkami. Svými výrobky dokazuje,...
Uniformu vyměnila za zástěru. Teď otevírá v Brně prodejnu cukrovinek

Šárka Divácká se před několika lety rozhodla vyměnit uniformu za cukrářskou zástěru. Když ji při studiu na Univerzitě obrany oslovili z vyhlášené brněnské...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.