"Původně se mělo začít stavět v listopadu 2008. Politické diskuze a odpor vůči projektu vedly ke zpoždění. Teď se předpokládá, že stavba začne na jaře 2010," uvedla Ulriche Koch, tisková mluvčí Bahnprojekt Stuttgart-Ulm, projektu, který má za cíl zmodernizovat železniční síť v regionu.
brněnské nádraží2002 - vláda schválila opravu železničního nádraží v Brně. |
Odpůrcům stavby ve Stuttgartu zase vadí, že kvůli novému nádraží zmizí kus starého parku v centru. "Hlavním argumentem jsou ale náklady," upozorňuje Ulriche Koch.
Nové nádraží má v přepočtu stát kolem 80 miliard korun. Což je čtyřikrát víc, než potřebuje Brno. Stuttgartské nádraží totiž sice zůstane v centru, jenže se otočí o devadesát stupňů a zanoří se pod zem. Aby se z hlavového (neprůjezdného) mohlo stát průjezdným oběma směry.
V Brně má stavba nového nádraží víc než tříleté zpoždění. Stuttgart počítá, že dokončí nádraží v roce 2019. To může platit i pro Brno, začne-li se stavět už příští rok.
Stále je však Stuttgart o krok napřed. Ví už totiž, jak nové nádraží bude vypadat. A lidé taky.
Brno už sice před pár lety model nádraží vystavovalo. Jenže od té doby tam přibyla obří sedmipatrová budova rozkročená nad nástupišti.
"Ve Stuttgartu, ve věži starého nádraží, je velký model projektu. V komunikaci s veřejností jsou pro nás ve Stuttgartu bezpochyby vzorem," plánuje primátor Brna Roman Onderka, jak podobnou expozici přichystá v Brně.