Hlavní nádraží v Brně.

Hlavní nádraží v Brně. | foto: Monika Hlaváčová, MF DNES

Bolístky partnerských měst: Brno i Stuttgart řeší nádraží

  • 7
Už dvacet let se druží města Stuttgart a Brno. Pořádají společné festivaly, workshopy a výměnné pobyty. Je však ještě jeden, dokonce obří projekt, který je spojuje. Nové nádraží. Obě města je začala plánovat asi před patnácti lety. V obou vzbuzuje velký odpor. A mají zpoždění.

"Původně se mělo začít stavět v listopadu 2008. Politické diskuze a odpor vůči projektu vedly ke zpoždění. Teď se předpokládá, že stavba začne na jaře 2010," uvedla Ulriche Koch, tisková mluvčí Bahnprojekt Stuttgart-Ulm, projektu, který má za cíl zmodernizovat železniční síť v regionu.

brněnské nádraží

2002 - vláda schválila opravu železničního nádraží v Brně.
2004 - referendum o novém nádraží. Většina byla proti. Účast byla malá na to, aby město bylo výsledkem vázáno
2008 - soud zrušil územní rozhodnutí pro nové nádraží. Nové řízení nezačalo
2009 - investor chce začít stavět

Odpůrci jsou v obou městech ze stejných řad, tedy ze zelených. Brněnskému projektu Europoint vyčítají, že údajně zhorší městskou hromadnou dopravu. A prodlouží dojezdové časy lidí z regionu do centra.

Odpůrcům stavby ve Stuttgartu zase vadí, že kvůli novému nádraží zmizí kus starého parku v centru. "Hlavním argumentem jsou ale náklady," upozorňuje Ulriche Koch.

Nové nádraží má v přepočtu stát kolem 80 miliard korun. Což je čtyřikrát víc, než potřebuje Brno. Stuttgartské nádraží totiž sice zůstane v centru, jenže se otočí o devadesát stupňů a zanoří se pod zem. Aby se z hlavového (neprůjezdného) mohlo stát průjezdným oběma směry.

Vizualizace nádraží ve Stuttgartu, které má být v podzemíVizualizace nádraží ve Stuttgartu, které má být v podzemíVizualizace nádraží ve Stuttgartu, které má být v podzemí

V Brně má stavba nového nádraží víc než tříleté zpoždění. Stuttgart počítá, že dokončí nádraží v roce 2019. To může platit i pro Brno, začne-li se stavět už příští rok.

Stále je však Stuttgart o krok napřed. Ví už totiž, jak nové nádraží bude vypadat. A lidé taky.

Brno už sice před pár lety model nádraží vystavovalo. Jenže od té doby tam přibyla obří sedmipatrová budova rozkročená nad nástupišti.

"Ve Stuttgartu, ve věži starého nádraží, je velký model projektu. V komunikaci s veřejností jsou pro nás ve Stuttgartu bezpochyby vzorem," plánuje primátor Brna Roman Onderka, jak podobnou expozici přichystá v Brně.