Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jít k holiči v Ománu? Zařídí to rezervační systém z Brna

  12:23aktualizováno  12:23
Už žádné telefonáty do fitness-center, k lékaři či kadeřníkovi. Konec dohadování nad termínem. Třiadvacetiletí Boris Bošiak a František Mazuch se potkali v Brně a založili službu, která cokoli zarezervuje pár kliky myší. Dnes mají deset tisíc zákazníků ve 140 zemích světa.

Společně s Františkem Mazuchem založil Boris Bošiak (na snímku) před rokem v Brně Reservio. Přerušili kvůli tomu studia na brněnském VUT. Jejich projekt, který zajišťuje rezervace podnikatelům, vyhrál v soutěži StarCube. | foto: Jiří Salik Sláma, MAFRA

Když se zákazník v Ománu objednává k holiči, je dost možné, že k tomu použije brněnskou službu Reservio. Boris Bošiak a František Mazuch před rokem nechali vysoké školy a založili internetovou firmu. Dnes se o domlouvání objednávek starají desetitisíci podnikatelů.

A upoutali obřího investora, který mladým mužům na rozvoj jejich nápadu dal sedmimístnou sumu. "Nejpopulárnější jsme v Česku, ale i USA, Brazílii, Austrálii, Indii. Jak si nás našli zákazníci v Ománu, je nám ale záhadou," usmívá se Bošiak, rodák ze slovenských Levic.

Jak to celé funguje?
Zákazník může rezervaci udělat díky jedinému velkému tlačítku Rezervovat. Podnikatel si ho umístí na web, a když na něj zákazník klikne, objeví se mu jednoduchý formulář. Třeba v případě kadeřnictví si kromě času zákazník může zvolit, jestli chce jen sestřih, či i barvení, ale taky třeba svého oblíbeného kadeřníka. Jakmile údaje odešle, holič hned uvidí, že mu naskočil další záznam v jeho elektronickém kalendáři. Navíc si může nastavit pracovní dobu nebo směny jednotlivých zaměstnanců. A každému zákazníkovi Reservio dělá jeho kartu. Byznysmen tak vidí, jak často zákazník chodí, a může ho za to odměnit, kadeřnice si zase poznamená číslo barvy, kterou na vlasy použila.

Dovedete to, čemu se věnujete, vysvětlit svým prarodičům?
Myslím, že se mi to povedlo. Prostě už žádná tlustá, nepřehledná rezervační kniha.

Mnozí Češi jsou ale pořád zvyklí na rezervace používat spíš telefon. Daří se vám to prolomit?
Například v USA podnikatelé i zákazníci internetové rezervace využívají běžně. V Česku se ale zatím setkáváme s tím, že je potřebné podnikatelům ještě dost vysvětlovat, o co jde. Navíc většině přes internet registrovaných zákazníků je do čtyřiceti let. Máme nicméně průzkumy, které říkají, že mladí lidé moc naučení telefonovat nejsou. Je to proto, že kamarádi mezi sebou na dálku většinou komunikují spíše pomocí zpráv na Facebooku či esemesek a je jim to příjemnější. Je to výhoda pro nás, ale věřím, že brzy bude u nás rezervovat i starší generace.

Jsou pro vás ve vašem podnikání čísla a průzkumy důležité?
Určitě. Zjistili jsme například, že asi třetina firem v Česku nemá ani v dnešní internetové době svůj web. Tak jsme jim ho nabídli. Krom rezervačního tlačítka tam může být i otevírací doba, nabídka služeb nebo fotky. A víme také, že třeba lékař, který je naším zákazníkem, průměrně měsíčně domlouvá na dvě stovky prohlídek. Spočítali jsme, že mu umíme ušetřit až šest hodin jeho času.

Jak se ze dvou mladých lidí stanou úspěšní byznysmeni s celosvětovým záběrem?
Já pocházím ze slovenských Levic, kolega Mazuch zase z Jihlavy. V Brně jsme se potkali při studiu na VUT. Tehdy jsem dělal webové stránky a podnikatelé chtěli způsob, jak by se přes ně mohli objednávat jejich zákazníci. Nic takového jsem tehdy nenašel, tak jsme to začali vytvářet. Když jsme se společně vrhli na podnikání, pak vyhráli soutěž začínajících firem StarCube a získali investiční miliony od firmy Webnode, rozhodli jsme se věnovat naplno Reserviu a studium přerušit.

Jak se rodičům vykládá, že teď přestanete studovat a založíte firmu, která bude zajišťovat po internetu rezervace jiným podnikatelům?
Bylo to těžké rozhodnutí, které samozřejmě provázela velká nedůvěra rodičů. Ale věřili jsme, že můžeme uspět. Dnes už si moc nedokážu představit, že bych s čerstvým diplomem šel programovat do nějaké velké IT korporace. Podnikat už jsem chtěl od patnácti let a zatím se to vyplácí. Snad i náš druhý rok bude tak dobrý jako ten první.

Startuje se v Brně internetová firma dobře?
Myslím, že je na tom Brno lépe než Praha. Začínala tu antivirová firma AVG nebo třeba firma Webnode, která nabízí tvorbu webových stránek. Díky tomu tu funguje skvělé technologické podhoubí. Právě Webnode teď investoval do našeho nápadu. Pokud má člověk kvalitní projekt, investora, který mu s ním pomůže, na jižní Moravě určitě sežene. Jsou tu zvyklí lovit. Navíc je v kraji spoustu šikovných vysokoškoláků. A zákazníci už dnes, kdy úspěšné internetové firmy vznikají po celém světě, neřeší, že nemáme adresu v americkém Silicon Valley.

Dnes působíte ve sto čtyřiceti zemích světa. Je pro vás obtížné pochopit třeba podnikatelské potřeby kadeřníka z Ománu?
O každém novém podnikateli se snažíme hned zjistit co nejvíce informací. Zkoumáme, kolik má zákazníků i zaměstnanců, jakou má otevírací dobu i jakou nabídku. Do teď se zaměřujeme na masáže, manikúru, zumba cvičení, zubaře, fitness či kadeřnictví. Vždycky než zpřístupníme Reservio dalšímu odvětví, pečlivě získáváme informace.

Proč prostě hned neotevřít vaši službu všem typům podnikání a nenabrat horu zakázek?
U nás třeba kadeřník často pracuje sám, ve svých vlastních otevíracích hodinách. To je v USA velice vzácné. Tam stříhají na směny ve větších studiích a my tomu museli systém přizpůsobit. V Brazílii zase jsou platební karty jen s vysokým poplatkem. Aby nám naši zákazníci mohli za službu zaplatit, musíme nasadit jiné platební metody. Myslím, že vzhledem k tomu, jak chceme bádat pořád více do hloubky, tak brzy nastane chvíle, kdy se k tomu zmíněnému ománskému kadeřníkovi budeme muset zaletět dokonce i ostříhat. (úsměv)







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.