Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zámeček na Znojemsku nabízí výstavu jízdních kol, je světově unikátní

  17:01aktualizováno  17:01
Gotická tvrz z roku 1550, barokní mlýn a jeho okolí v Boskovštejně se v červnu proměnilo na muzeum cyklistiky. A ne ledajaké. „Expozice je rozhodně největší expozicí v republice a jde o nejkomplexnější výstavu historie jízdního kola na světě,“ láká kurátor muzea Jan Šírer.

Expozice je největší v republice. V budoucnu se má muzeum rozšířit o půjčovnu a úschovnu kol, ale i ubytování a restauraci. | foto: Archiv muzea

Mnohem hodnotnější je třeba muzeum kol v holandském Nijmegen, ale to je zacílená pouze na raritní stroje do roku 1900 a nemapuje novější vývoj.

„Přidejme k tomu výstavu litografií či kol s dřevěným rámem, sbírku silničních kol či vývoj kol horských a máte jedinečné světové muzeum v Boskovštejně,“ popisuje.

Magnetem je speciál Eddyho Merckxe

Muzeum neukazuje jen historii jízdního kola od jeho prvopočátků, roku 1817, do dnešních časů, ale přibližuje i různá období vývoje a následně i nové trendy ve vývoji jízdních kol a cyklistiky.

Fotogalerie

Exponáty v muzeu jsou zapůjčeny z několika soukromých sbírek od nás i ze zahraničí. Magnetem je třeba speciál legendárního Eddyho Merckxe (bývalý belgický profesionální cyklista. Je považován za jednoho z nejlepších světových cyklistů všech dob. Znám byl i pod svoji přezdívkou „Kanibal“ – pozn.).

„Kolo s nálepkami Merckx ale není z jeho dílny. Když na něm jezdil Chris Boardman byl totiž Merckx již sponzorem týmu, proto ty nápisy na kole, ač ho vyrobila firma Lotus,“ vysvětluje kurátor. Jak říká, každý návštěvník si najde jako největší lákadlo něco jiného.

Otevřeno je celoročně od pondělí do neděle

„Pro mě osobně jsou tam zajímavější kola Caminade Caminargent, Tandem tricykl Gormully and Jeffery, největší vystavená sbírka litografií s tematikou kol na světě nebo exkluzivní kolekce kol s dřevěným rámem,“ vyzdvihuje Šírer.

Návštěvnost za pár měsíců podle něj byla uspokojivá. Ale myslí si na vyšší čísla. A to vzhledem k rozšiřování muzea i dalším aktivitám – půjčovně kol, testovacím dráhám, úschovně kol a dokonce ubytování s restaurací.

„Vše je bohužel závislé na financích, jednáme o dotacích s krajem, uvidíme,“ povzdychl si kurátor.

Od nápadu k realizaci byla dlouhá, asi desetiletá cesta, měnilo se umístění muzea a výběr sběratelů. V muzeu jsou k vidění i kola vojenská, cestovní, dětská či elegantní dámská. Otevřeno je tady celoročně od pondělí do neděle vždy od desíti hodin ráno do pěti hodin odpoledne.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.