Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nerozbiješ! Neznečistíš! Neodhodíš! Břeclav to zkouší s vandaly vtipem

  8:53aktualizováno  8:53
Biblické desatero zasadili do současných reálií břeclavští strážníci. Vtipnou informační kampaní se snaží bojovat s problémy, které město nejvíce sužují. Podobně jako Dopravní podnik v Brně.

Nový projekt břeclavských strážníků se zaměřuje hlavně na vandalismus a sprejerství. | foto: Alternaiva o.s.

Vandalismus, sprejerství i odhozené jehly. Největší trápení strážníků, ale hlavně obyvatel Břeclavi. Zdejší městská policie proto nově vymyslela obrazovou preventivní kampaň zacílenou právě na tyto problémy.

Zatím se objevuje na stránkách břeclavského zpravodaje Radnice, ale informační letáčky se pomalu dostávají i na veřejná místa nebo do škol.

Boží desatero strážníci poněkud poupravili. Každý z letáků upozorňuje na jeden problematický okruh, který Břeclav trápí.

"Je to především vandalismus, rozbíjení věcí a samozřejmě neustále dokola psí exkrementy," vysvětluje mluvčí břeclavských strážníků Zdeněk Novák.

Na rozdíl od božích přikázání mají vandalové, sprejeři nebo třeba narkomani u těch policejních přikázání hned jasno, jaký trest je za jejich porušení čeká.

Letáky totiž obsahují upozornění na příslušný paragraf, který porušují, ale i možnou pokutu či jinou sazbu. A případně také návod, jak se mají lidé zachovat. Například když narazí na sprejera v akci nebo když v přírodě najdou injekční stříkačku.

"V poslední době jsme opravdu měli několik nálezů injekčních stříkaček. Děti teď zase chodí víc ven do přírody, školky do parků, i proto jsme vyrobili další leták týkající se právě stříkaček," dodává Zdeněk Novák s tím, že právě do okolí škol a školek tento informační leták směřuje.

Město má problémy se sprejery i neposlušnými cyklisty

Témat, která se do desatera vejdou, je v Břeclavi celá řada. Třeba takové sprejerství. "Každý rok projde městem sprejerská vlna. Loni a předloni město nájezdy sprejerů opravdu trpělo," podotýká Novák.

Brno sází na výukový autobus

Také brněnští strážníci mají svou preventivní kampaň. Už rok tu jezdí interaktivní autobus Mobidik, který brojí nejen proti vandalismu, ale nabízí i výukové programy o bezpečnosti.

Součástí autobusu jsou i podobná "desatera" proti vandalismu, jako jsou ta břeclavská. "Od května chystáme rozšířit kampaň i do MHD v podobě letáků a spotů na obrazovkách ve vozech," dodává mluvčí brněnských strážníků Jakub Ghanem. Loni v létě navíc Dopravní podnik města Brna rozjel kampaň s názvem No tag! V ní se snažili vtáhnout lidi do boje proti řádění vandalů. Dopravci upozorňovali na škody, které vznikají sprejováním, rytím či leptáním tagů po oknech a dalších částech vozidel.

"Neděláme si iluze, že by se najednou z vandalů přes noc stali miláčci. Jde spíše o to vyslat veřejnosti signál, že se něco takového děje a že každý může zasáhnout nahlášením pachatele, což se díky kampani stává stále častěji, i když nějaké statistiky nevedeme," říká mluvčí DPMB Linda Hailichová.

Další varovný obrázek bude zaměřený na cyklisty. I když v Břeclavi, které se říká moravská Šanghaj, jezdí na kole téměř každý bez ohledu na roční období, v houstnoucím provozu se cyklisté neumějí příliš chovat.

"Cyklista, který v noci není dostatečně osvětlený, má černé oblečení a nemá na sobě alespoň reflexní pásku, je hazardér a s prominutím blbec," stěžoval si na diskusním fóru na webu břeclavské radnice diskutující pod jménem Ladislav.

Zdaleka není sám. Stížností na cyklisty, kteří křižují silnice, jak se jim zachce, se tady objevuje několik.

"Důchodci, laskavě si odvykněte sesedat z kola před přechodem, řidič pak zpanikaří a neví, jak má zareagovat. A laskavě, když jedete po silnici, nejezděte vedle sebe, ale za sebou!" zlobí se diskutující na cyklisty.

Možná už do tohoto chystaného projektu se zapojí břeclavské děti. Strážníci uvažují, že by dali školákům možnost navrhnout obrazovou podobu dalšího letáku.

Na obrazové podněty zdaleka nesází jen policie v Břeclavi. Na porušení zákonů upozorňují letáky a spoty ve všech koutech země.

Snad nejznámější je celostátní kampaň Nemyslíš, zaplatíš!, která drsným způsobem upozorňuje na nejrůznější situace, do kterých se může člověk za volantem dostat, pokud se nechová v souladu s dopravními předpisy.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.