Vizualizace přestupního terminálu v Břeclavi.

Vizualizace přestupního terminálu v Břeclavi. | foto: Městský úřad Břeclav

Břeclav za 110 milionů vybuduje zastřešený přestupní terminál

  • 7
Pohodlnějšího cestování se zřejmě do dvou let dočkají lidé, kteří projíždějí Břeclaví. Tamní radnice získala šedesátimilionovou dotaci na stavbu dlouho slibovaného přestupního terminálu za celkem sto deset milionů korun.

Až dosud museli cestující v jednom z nejvytíženějších dopravních uzlů šlapat z vlaku na autobus půl kilometru pěšky. Po dokončení terminálu pohodlně přejdou zastřešeným průchodem pár desítek metrů přímo na autobusová nástupiště.

Nové nástupní ostrůvky vzniknou v těsné blízkosti nádražní haly - a podle plánů nejpozději do konce roku 2014.

"Radnice už chystá výkup silniční váhy, lampárny a dílny od Českých drah v prostoru budoucího terminálu. Náklady budou přes dva miliony korun," uvedl Zdeněk Mrlák z odboru rozvoje a správy břeclavské radnice.

Demolovat staré budovy u nádraží začnou přitom stavbaři za pár týdnů. "Začátkem listopadu bychom se do toho chtěli pustit," přiblížil termín zahájení největší stavby za několik posledních let starosta Oldřich Ryšavý (ČSSD).

Stavba ještě ani nezačala a už má své kritiky. Těm se nelíbí údajně přemrštěná cena. "Ozývají se hlasy, že pár stříšek za sto deset milionů korun je trochu moc. Tady nám ale práce obrovským způsobem zkomplikují snad veškeré sítě, které si jen lze představit. Vede tudy plyn, elektřina, telefony. Moc jiných možností, kde terminál vybudovat, ale stejně nemáme," vysvětlil Ryšavý s tím, že je velká šance snížit konečnou cenu stavby díky výběrovým řízením.

Staré nádraží může posloužit jako záchytné parkoviště

A co bude v Břeclavi se starým autobusovým nádražím? Na něm radnice slibuje úlitbu řidičům z okolních obcí a okrajových částí města. Řada z nich totiž na břeclavské nádraží denně přijíždí auty a nemá kde levně parkovat při odstavení vozu na cestě do práce.

"Chceme jim nabídnout takzvané parkování Park and Ride. A stávající autobusové nádraží se právě jako velké záchytné parkoviště za symbolický poplatek třeba deseti korun na den nabízí jako jedna z možností," naznačila mluvčí břeclavské radnice Eliška Windová.

Součástí stavby terminálu bude také velká okružní křižovatka před nádražní budovou za pětadvacet milionů korun. Ty musí nyní radní sehnat, stejně jako dvaadvacet milionů na doplacení terminálu. V tomto případě si nejspíš bude muset vzít město úvěr.

Podobné úpravy zpříjemní cestování i v dalších městech jižní Moravy. Například v Pohořelicích se chystá přestavba autobusového nádraží.