(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Radek Miča, MAFRA

Břeclavské Benátky končí, město letos na lodě nepřispělo

  • 2
Projekt Břeclavských Benátek, který s velkou slávou začal před dvěma lety fungovat, přestává existovat. Lodě po pravidelných linkách mezi jednotlivými městskými částmi letos jezdit nebudou, břeclavská lodní doprava na ně nemá peníze. Město jí totiž škrtlo příspěvky.

Minulé vedení města slíbilo podporovat společnost Lodní doprava Břeclav půlmilionovou dotací ročně. To současné ale kohoutek s penězi přiškrtilo a lodní doprava dostane jen dvě stě tisíc.

"Letos jsme museli obecně snížit dotace," naznačil místostarosta Břeclavi Luboš Krátký, že městský rozpočet je letos velmi napjatý a úspory se hledaly všude.

Projekt Břeclavské Benátky

Pravidelná lodní linka spojující Starou Břeclav a Poštornou s centrem města fungovala od června roku 2009.

Loď Jitka jezdila po Dyji dvě plavební sezony a konkurovala autobusovému spojení.

Cena jízdného byla po dva roky stejná jako v autobusech městské hromadné dopravy jak u běžných jízdenek, tak u čipových karet.

Lodní městská doprava zastavovala u šesti mol sedmkrát denně. Plnila funkci přívozu a také okružní jízdy.

V uplynulém roce město společnost Lodní doprava Břeclav podporovalo půlmilionovou dotací, letos to bude jen dvě stě tisíc korun.

Lodí se letos svezete jen k Janohradu

"Možnosti, jak náklady snížit, jsme hledali i u Lodní dopravy. Neznamená to však, že bychom tuto aktivitu nepodporovali. Lodní doprava je fenomén, který k Břeclavi patří," omlouvá krok města. Ušetřit právě na Břeclavských Benátkách bylo podle něj nejefektivnější.

"Tento projekt byl finančně velmi náročný. Navíc návštěvnost byla nižší, než se očekávalo," vysvětlil Krátký s tím, že město bude podporovat spíše turisticky atraktivní linku k Janohradu.

Ta pro letošní rok zůstane v Břeclavi jako jediná. "Břeclavské Benátky jsou pozastaveny a na Pohansko se nejezdí kvůli nízkému stavu vody. Zůstává tedy pouze linka k Janohradu a zpět," potvrzuje Pavel Kašuba, manažer společnosti Lodní doprava. Ta chce zachovat v maximální míře alespoň plavby na úpatí Pálavy po hladině novomlýnských nádrží.

Bez pomoci města si společnost s projektem sama neporadí

Břeclavské Benátky společnost hájila po dva roky. Cestující se díky projektu mohli dostat během pár minut z okraje města přímo do centra a z paluby lodi se ještě pokochat okolní přírodou.

"Byla to prakticky jedna z mála atraktivit pro turisty, kteří přijeli do Břeclavi. Město tolik zajímavostí nemá, takže je škoda, že projekt končí. Je ale natolik finančně náročný, že jej bez pomoci města sami udržet nedokážeme," poznamenal Kašuba.

Na nezájem ze strany cestujících si na rozdíl od vedení města nestěžuje. "Benátky byly dlouhodobá záležitost, na kterou si lidé musí zvyknout. A zájem o tento způsob dopravy se pomalu a jistě zvyšoval," uvedl.

Lodníci moc šancí, kde sehnat peníze, nemají. Dotačních zdrojů je málo. Přesto se společnosti na letošní rok podařilo získat půlmilionovou dotaci z Jihomoravského kraje. Ta však nepoputuje do Břeclavi, ale na podporu plaveb na novomlýnských nádržích.

Zda letošní přestávka znamená definitivní tečku za plavbami po Břeclavi, ještě neví ani majitelé lodí ani vedení města. "Není vyloučeno, že Břeclavské Benátky jednou v nějaké pozměněné formě obnovíme. Pokud najdeme způsob, který bude výhodný pro provozovatele i pro město," řekl místostarosta Luboš Krátký.

V uplynulých dvou plavebních sezonách lodní městská doprava zastavovala u šesti mol. Plnila funkci přívozu a zároveň vyplouvala na okružní jízdy po městě. Cena jízdenky byla stejná jako v autobusech městské hromadné dopravy.