"Nejnebezpečnější jsou jemné prachové částice, které unikají typicky z výfuků dieselových automobilů. Ty mohou vnikat až do plicních sklípků. Jsou příčinou vážných onemocnění srdce a cév a způsobují i předčasná úmrtí," varoval Miroslav Šuta z Centra pro životní prostředí a zdraví.
Předpisy povolují překročení denních limitů pro znečištění prachem maximálně 35 dní v roce. Například měřicí stanice v brněnské Svatoplukově ulici ale stačila roční "příděl" překročit už za leden a únor.
Kde se nejvíce prášíKolik dní v loňském roce byly překročeny limity prachových částic. A kde nejvíce: Svatoplukova ulice 100krát Limit pro množství prachových částic ve vzduchu stanovila Světová zdravotnická organizace na 40 mikrogramů na metr krychlový. (zdroj: Miroslav Šuta) |
"Brno se tím letos zařadilo mezi první města, jejichž občané jsou nuceni dýchat ovzduší znečištěné škodlivinami více, než připouští platná směrnice," řekl Šuta.
Čísla z loňska potvrzují, že to v Brně není žádná anomálie. V roce 2010 se za tuto nelichotivou metu postupně dostalo i dalších osm brněnských měřicích stanovišť. Nejhorší je situace na frekventovaných brněnských dopravních tepnách, například Úvoze, Kolišti, Gajdošově ulici či v okolí Mendlova náměstí.
Zelení chtěli filtry na staré autobusy, radní to zamítli
Ke zvýšenému prachu v ovzduší přitom přispívá současná inverze. Rozvrstvená atmosféra brání promíchání vzduchu.
"Při zemi se tak drží nehybná vrstva studeného vzduchu a s ní i prach," popsal Mojmír Martan z brněnské pobočky Českého hydrometeorologického ústavu.
Město se množství prachu snaží omezovat. "Pomáhá důkladná péče o zeleň a pravidelné čištění silnic. Peněz na to je ale bohužel nedostatek. Hodně by pomohlo i dostavění velkého městského okruhu, což je ale hudba budoucnosti," uvedl náměstek primátora Ladislav Macek (ČSSD).
Zastupitelstvo přitom nedávno zamítlo projekt, který měl starší autobusy opatřit protiprachovými filtry. To se neobešlo bez protestů opozice, hlavně Strany zelených.
"Nasazení filtrů by město uchránilo až od půl tuny prachu ročně. Navíc to vypadá, že brzy bude schválena novelizace zákona, která umožní městům vytvořit takzvané nízkoemisní zóny. Do těch pak nebudou moct stará auta nesplňující přísnější emisní limity. Je ale logické, že by město mělo jít příkladem," konstatoval opoziční zastupitel Martin Ander (SZ).
Náměstek primátora Macek ale oponuje. "Pořízení filtrů na starší autobusy by mělo naprosto minimální výsledky. V roce 2013, kdy měl být projekt spuštěn, už by měla být podle plánu většina starých autobusů vyměněna. Jako lepší vidím směřování peněz do vozového parku," konstatoval.