Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Brněnská rychlodráha: Trať, která překvapuje

  17:00aktualizováno  17:00
Nový železniční uzel je zatím jen na papíře, přesto bouřlivé debaty pokračují. Objevil se nápad postavit rychlodráhu, o pozemky kolem nádraží usiluje soukromá firma a kromě toho se přestavuje odstavné nádraží v Horních Heršpicích.

Ilustrační foto | foto: Monika Tomášková, MF DNES

Místo obyčejných tramvají budou možná cestující z odsunutého brněnského nádraží jezdit do centra znovu vlakem. Takzvaná rychlodráha má propojit budoucí a současné nádraží.

Kudy dráha povede?
Do souprav rychlodráhy se bude nastupovat přímo na nástupišti vlakového nádraží. V sedmimetrové výšce pak vlaky pojedou plánovaným městským bulvárem do současné železniční stanice a dál budou pokračovat ve stejné trase, jako jezdí dnes vlaky do Židenic. Po cestě bude mít rychlodráha ještě jednu zastávku, pracovně nazvanou Radlas. Byla by přibližně v místě křížení trati s ulicí Špitálka.

V budoucnu by se mohla rychlodráha vést pouze na dnešní ulici Nové sady. Tam by se zanořila do podzemí a jela směrem na sever takzvaným Severojižním tramvajovým diametrem. Ten má mít několik podzemních stanic pod centrem města, vynořit by se měl až na začátku Žabovřesk. Tento plán je ale zatím velmi vzdálený, na projekt bude velmi těžké sehnat peníze.

Jak budou vypadat soupravy rychlodráhy?
To zatím není jisté. Nejprve by asi po rychlodráze jezdily regionální vlaky, postupem času by měly být nahrazeny velkokapacitními příměstskými tramvajemi. Ty by byly tišší a rychlejší.

Kolik bude rychlodráha stát?
Do projektu by investoval kraj peníze určené na přestavbu přestupních uzlů, které jsou součástí rekonstrukce brněnské železnice. Jde asi o miliardu korun. Pokud by existovala rychlodráha, nemusely by některé z přestupních uzlů vzniknout.

Kdo bude platit provoz rychlodráhy?
Soupravy jezdící po trati by byly pravděpodobně součástí jihomoravského Integrovaného dopravního systému. Provoz by tedy z větší části financoval kraj. Pro město by to znamenalo uspořit peníze na provozu městské hromadné dopravy, která nebude muset vozit k novému nádraží tolik cestujících.

Jak bude vypadat a fungovat současné nádraží?
Na příštích čtyřicet let má nádraží provozovat soukromá firma. Ta jej plánuje částečně využít jako obchodní centrum. Pokud se bude rychlodráha stavět, bude nádraží zkombinované se stanicí. opravy nádraží mají začít už brzo. Ještě před odsunem nádraží má společnost do opravy výpravní budovy investovat sto třicet milionů korun.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Začala rozsáhlá modernizace pasáže Jalta v Brně. Při stavebním průzkumu odkryla...
Jalta bude v novém. Začaly opravy, stavbaři asi narazili na místnost StB

Do Jalty se začínají stěhovat dělníci. Po roce příprav majitel zahajuje opravy, pasáž má být hotová v příštím roce. Při stavebním průzkumu odkryla budova...  celý článek

Šárka Divácká otevírá v Brně prodejnu s cukrovinkami. Svými výrobky dokazuje,...
Uniformu vyměnila za zástěru. Teď otevírá v Brně prodejnu cukrovinek

Šárka Divácká se před několika lety rozhodla vyměnit uniformu za cukrářskou zástěru. Když ji při studiu na Univerzitě obrany oslovili z vyhlášené brněnské...  celý článek

k řece Svitavě v Brně se chodí relaxovat. V budoucnu se v části toku zlepší...
Po nábřeží Svratky je čas i na Svitavu, volají organizátoři festivalu

Zatímco nábřeží Svratky blízko centra Brna čeká, až jej začnou opravovat podle návrhu architekta Ivana Rullera, Svitavě se moc pozornosti nedostává. Pořadatelé...  celý článek

Advantage Consulting, s.r.o.
MECHANIK STROJŮ

Advantage Consulting, s.r.o.
Jihomoravský kraj
nabízený plat: 25 000 - 27 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.