V Brně jsou desítky reklam na zoo ve Zlíně či v Ostravě. Místní zoologická zahrada ale není vidět vůbec.

V Brně jsou desítky reklam na zoo ve Zlíně či v Ostravě. Místní zoologická zahrada ale není vidět vůbec. | foto: Jiří Salik Sláma, MAFRA

Zoologická zahrada Brno jako by nebyla. Jiné lákají desítkami reklam

  • 38
Zoologické zahrady ze Zlína a Ostravy lákají v Brně návštěvníky na desítky reklam. Místní brněnská zoo ale není vidět vůbec a příliš lidí do ní nechodí. Podle ředitele Martina Hovorky ale nemá smysl dělat reklamní kampaň, dokud není postavené pořádné parkoviště.

Desítky billboardů a reklam lákají v Brně na návštěvu zoo. Nejde ale o místní zahradu na Mniší hoře. V Brně inzerují ve velkém její rivalové ze Zlína. Reklamu zde má i vyškovský DinoPark, zoologická zahrada v Ostravě zase oblepila obrázky svých zvířat tramvaj.

Ředitel zlínské zoo v Lešné Roman Horský připouští, že do reklamy v Brně letos dali statisíce. Přesnou sumu nechce uvést. "Brno má pro nás potenciál, lidé to mají odsud do Zlína pár desítek minut. Proto jsme ho letos o prázdninách vybrali jako svůj reklamní cíl," řekl Horský.

Podobně uvažovali i v Ostravě. "Díky rychlejšímu cestování se zkracují vzdálenosti, takže se lidé mohou klidně vydat do Ostravy i z větší dálky," popsala mluvčí ostravské zoo Šárka Kalousková.

Ještě do loňska se ostravská zoo soustředila na moravskoslezský region a polské příhraničí. Impulzem pro rozšíření reklamy za hranice regionu bylo narození malé sloní samičky Rashmi. "Ta se stala miláčkem celé republiky. Lidé se k nám vydávají až z Chebu," uvedla Kalousková.

Od července do srpna se proto na Brňany usmívají místo domácích medvíďat ostravská, vyškovská a zlínská zvířata. "Jako konkurenci to neberu, všichni jsme v jedné společné asociaci. I když i mezi zahradami samozřejmě určitá soutěž je," dodal ředitel zlínské zoo Horský.

On sám říká, že necítil potřebu se o tom s vedením brněnské zoo radit. "Kdyby kolegové inzerovali ve Zlíně, což někdy dělají, taky by mi to nevadilo," podotkl Horský.

Šéf brněnské zoo Martin Hovorka má však k jeho postupu určité výhrady. "Myslím si, že ředitel mohl zavolat. Ale to je spíš otázka společenského jednání. Když lidé budou chtít, navštíví naši i zlínskou zoo. Já s tím nemám problém," reagoval Hovorka.

Brněnská zoo je v návštěvnosti na desátém místě

Na rozdíl od ostatních zahrad brněnská zoo žádnou výraznější reklamní kampaň nechystá. Návštěvnické rekordy přitom neláme. Loni na Mniší horu přišlo 245 tisíc lidí a zoo skončila ve srovnání s ostatními až na desátém místě. Zlín i Ostrava nalákaly každá půl milionu návštěvníků, Jihlava 265 tisíc.

Petr Gondek z reklamní společnosti Akon vidí v malé propagaci brněnské zoo mimo město její nevýhodu oproti ostatním. Zahrada by podle něj měla lákat "mimobrněnské" třeba na velkých silnicích směrem do města. "Zajímavě zpracované to má nedaleký DinoPark a Zoo Vyškov, která oslovuje návštěvníky téměř ve všech koutech jižní a střední Moravy," řekl.

Naopak masivní propagace přímo v Brně není podle něj nutná, s výjimkou událostí typu narození mláďat.

Podle Hovorky ale nemá velká reklama na zoo smysl. "Ve Zlíně mají obří parkoviště. Kdybych nechal udělat billboardy po okolních městech a lidi sem přijeli, tak mě roztrhají jak hada, protože nebudou mít kde zaparkovat," vysvětloval Hovorka, který letos v zoo hospodaří s 54,6 milionu korun.

Podle něj je hlavním problémem zahrady malé parkoviště, kam se nyní vejde jen 18 aut. Zoo proto chystá projekt nového vstupu, kde bude 300 parkovacích míst. Dokud však parkoviště nebude, mohla by být podle Hovorky reklama dokonce kontraproduktivní. "Představte si, že sem přijedou Zlíňáci a nezaparkují. Doma pak ostatním řeknou: 'Ani tam nejezděte'. Takže bych si spíš udělal ostudu než užitek," doplnil