Billboard u vchodu ostravské zoo, která letos vyhlíží půl milionu návštěvníků, láká i do dalších zahrad na Moravě. „Navštivte také Olomouc a Zlín,“ stojí na poutači.
Brno se tu vynechává. A návštěvnost zdejší zoo už roky stagnuje.
Loni sice zaznamenala 260 tisíc příchozích, což bylo nejvíc za posledních 15 let, přesto jí ani čerstvě narozené medvědí hvězdy Nanuk a Kometa nepomohly výrazněji se odpoutat od čtvrtmilionové hranice (více o medvědích sourozencích najdete zde).
V nejnovější koncepci si přitom vedení zoo naplánovalo do budoucna půlmilionovou návštěvnost.
Zoo | Návštěvnost | Počet zvířat |
---|---|---|
Brno | 261 595 | 1 451 |
Zlín | 473 580 | 1 311 |
Ostrava | 430 886 | 3 994 |
Olomouc | 321 162 | 1 785 |
Jihlava | 274 985 | 1 092 |
Vyškov | 168 255 | 756 |
Hodonín | 134 300 | 734 |
Zdroj: Výroční zpráva Unie českých a slovenských zoologických zahrad | ||
Nicméně v Ostravě ani jinde po republice se lidé o brněnské zoo nedozvědí. „Takovou spolupráci nám nikdo nenabídl,“ hájí se v případě kooperace tří dalších moravských zoo mluvčí té brněnské Monika Brindzáková.
Brňané podle ní poutače na bystrcký zvířecí park najdou - v poslední době lákaly třeba na čerstvě otevřenou expozici dravců. Reklamní plochy na zastávkách veřejné dopravy ovšem instituci muselo nabídnout samo město. A to zadarmo.
Ostrava si přitom svou propagaci chválí. „Domluvili jsme se s několika partnery, je to součást užší spolupráce. Rozdělili jsem si tak náklady například na billboardy, které rozmisťujeme v Čechách,“ popisuje mluvčí ostravské zoo Šárka Kalousková.
Další reklama je podle ní namířena i na návštěvníky z Polska a Slovenska. „Pro mnohé z nich jsme nejbližší zoologická zahrada, takže je logické zkoušet je k nám přivést,“ vysvětluje Kalousková.
Bez parkoviště bude naše snažení marné, říká ředitel
V loňském roce do ostravské zoo zavítalo na 430 tisíc návštěvníků. O letošních prázdninách už překročila hranici čtyř set tisíc a tento rok tak doufá v celý půlmilion.
Park na severovýchodě České republiky má proti tomu brněnskému výhodu: zaujímá zhruba o třetinu větší rozlohu a nabízí dvojnásobek zvířat. Bystrckou atrakci však v návštěvnosti přeskakují i tak malí konkurenti, jako ten jihlavský, který je jen čtvrtinový a navíc má pouze asi poloviční rozpočet.
S méně penězi než v Brně, které například letos hospodaří se 77 miliony korun, si vystačí i ve Zlíně a Olomouci, kde se mohou pochlubit mnohem větším počtem příchozích.
Vedení brněnské zoo upozorňuje, že sešněrovaná propagace má jeden důvod - chybějící parkoviště. Na to současné se totiž vejde maximálně dvacítka aut a žádný autobus. I kdyby tudíž zoo přilákala větší množství přespolních návštěvníků, nebudou mít kam svá auta odložit.
Místní s parkovištěm nesouhlasí
„Z našeho parkoviště se bohužel stalo téma pro úzkou skupinu lidí, kteří již několik let bojkotují tuto stavbu. Dokud nebude odvaha těmto,aktivistům‘ odolat a vydat stavební povolení na projekt parkoviště, naše snažení bude marné a projekt zůstane v trezoru. Ale my to nevzdáváme a věříme, že jednou bude mít i Zoo Brno krásné nové parkoviště,“ uvedl ředitel Martin Hovorka.
Naráží tak zjevně především na obyvatele a vedení radnice městské části Brno-Kníničky, kteří s aktuální podobou projektu parkoviště nesouhlasí. Podklady k získání 45 milionů z evropských peněz přitom připravovalo vedení zoo ve spolupráci s městem od června 2010. Loni však úředníci lhůtu nestihli (více čtěte zde).
Letos chce brněnská zoologická zahrada, která čelí také konkurentům ve Vyškově a Hodoníně, návštěvnost zvednout například čerstvě otevřenou expozicí orla bělohlavého (fotogalerii naleznete zde).
„Na konci srpna slavnostně představíme také expozici klokanů, v níž se návštěvníci dostanou do bezprostřední blízkosti klokanů rudokrkých. A za několik týdnů dorazí až z Austrálie klokani skalní, kteří budou jediní v Česku. V říjnu pak otevřeme největší z nových expozic - Africkou vesnici,“ představuje nové atrakce Hovorka.