Brněnské Studio 19 bylo na benátském festivalu oceněno za nejlepší propagaci "artového" kina

Brněnské Studio 19 bylo na benátském festivalu oceněno za nejlepší propagaci "artového" kina | foto: Studio 19

Brněnské kino Art je pojem i na festivalu v Benátkách

Z benátského filmového festivalu v roce 2008 si Studio 19, které v brněnském kině Art zajišťuje technický servis projekcí v malém sále a vydává webový i tištěný bulletin, přivezlo ocenění za nejlepší propagaci artového kina. Získal ji právě tištěný čtvercový program, který se co měsíc v Artu rozdává a uměnímilovní Brňané jej nosí po kapsách.

Webové stránky vytvořené a provozované občanským sdružením Studio 19 skončily druhé, hned za vítězným francouzským artovým kinem. Studio 19 navíc v Artu pořádá i výstavy – v Galerii Artistů. Teď konkrétně fotografickou výstavu laureáta ceny Czech Press Photo Jakuba Skokana nazvanou Lukáš. Jde o zpřítomnění světa nevidomého chlapce, za které autor získal první cenu v kategorii Každodenní život. Rozostřené čtvercové fotografie jsou spíš výtvarnou výpovědí o světě, který nikdy nedokážeme poznat, než dokumentem v pravém slova smyslu.

Když jde Brňan do Artu, nejde zkrátka jenom na projekci do velkého kinosálu za kulturou pořádanou Brněnským kulturním centrem, ale jeho kulturní milieu utváří právě iStudio 19 a všechny jeho aktivity.

Proč 19?

"Studio 19 vzniklo na živelné bázi v roce 2003 pod jménem Studio filmový klub. Před rokem jsme se přejmenovali na Studio 19. V roce 1919 vznikl brněnský Art, číslo popisné devatenáct má i adresa kina," vysvětluje šéf občanského sdružení Otto Bohuš. Ten se také loni v Benátkách roku účastnil festivalu jako jeden z padesáti zástupců evropských artových kin.

Kromě soutěže o nejlepší bulletin byl jeho pobyt hlavně ve znamení seminářů a workshopů. Jeden z nich měl příznačný název: Art Cinema = Action + Management. Účastnili se jej nejenom zástupci kin ze střední a východní Evropy, ale i filmově "silné" země, jako Itálie, Francie, Velká Británie nebo Španělsko. O to větší váhu obě ceny mají.

Filmový google do kapsy

Bulletin kina Art je koncipovaný jako čtvercový sešit s přehledem programu a podrobnými anotacemi k filmům, reklama v něm je střízlivá a úvodní slovo vždycky břitce vtipné. Autorkou jeho grafiky je především Barbora Slezáková.

Studenti filmové vědy i návštěvníci filmového cyklu pro středoškoláky si program archivují, je totiž i s několikaletým odstupem studnicí cenných informací – správně seřazený bulletin je s trochou pamatováka vlastně takovým artovým filmových googlem.

"V Benátkách náš bulletin ocenili jako ideální formu tištěné propagace kina," říká Bohuš. Tvorbu programu – toho tištěného a oceněného – dotuje místní kavárna a bar Promítačka.

Vydávání programového bulletinu stojí občanské sdružení každý měsíc třicet tisíc.
"Od města na něj dostáváme pětadvacet tisíc ročně, od Brněnského kulturního centra dva a půl tisíce měsíčně. Takže bez peněz z provozu kavárny a baru se neobejdeme," vysvětluje nadšeneckou aktivitu Bohuš.

Životy na zdi

Ale zpět k uměleckým aktivitám Studia 19. V Galerii Artistů, kterou spravuje, se za několik let její existence vystřídali známí i začínající umělci. Koncepce galerie se navíc zaměřuje nejenom na mladé návštěvníky Artu, ale často je spjatá i s probíhajícími festivaly. Málokdo si dnes už dovede představit třeba filmový festival Mezipatra bez gay a lesbických fotografií či obrazů na zdi artové kavárny.
 
Od roku 2005 vystavuje Galerie Artistů hlavně fotografie – jmenovitě se na jejích zdech objevila jména jako Jana Štěpánová, Dita Pepe či Daniel Šperl.

Chlastám, tedy jsem

Další aktivitou Studia 19 jsou nově zavedené večery CafeBrno pořádané v malém sále kina Art. V prosinci na jednom z těchto večerů vystoupila i Erika Hníková, známá česká dokumentaristka, která tu uvedla dokument natočený v souvislosti s cyklem České televize Ta naše povaha česká nazvaný Jednou týdně naplno, který mapuje fenomén brněnských "chlastacích" pátků. Dokument měl vloni premiéru na festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě. Do brněnského Artu přijela režisérka Hníková o svém dokumentu diskutovat – právě na pozvání Studia 19.

Díky od Jezera

Pod záštitou Václava Havla pořádalo Studio 19 v Artu, Scale a v Pražákově paláci Moravské galerie v prosinci 2008 i filmový festival Cinepur Choice. Uvedlo na něm mimo jiné i české premiéry deseti děl současné světové kinematografie v originálních pětatřicetimilimetrových formátech. Mezi nimi i van Santův Paranoid Park či Kulkou do hlavy Jamie Rosalese.

A také Jezero od francouzského režiséra Grandrieuxe o zakázané incestní lásce bez velkých dialogů, zato s mnoha působivými výtvarnými scénami.

Aktivity Studia 19 brněnští kulturně-filmoví fandové často vnímají jako akce Brněnského kulturního centra, a i proto by úspěchy Studia 19 neměly zapadnout.