Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Letiště v Brně skomírá. Nyní však chce zpět cestující i linku do Prahy

  18:00aktualizováno  18:00
Už je to obehrané schéma. Brněnské letiště s velkou slávou zavede novou linku, aby několik měsíců nato v tichosti skončila. Tak jako teď se spojením do italského Bergama. Už dva roky po sobě také na letišti v Brně klesá počet cestujících.

Ryanair patří mezi nejvýznamější dopravní společnosti, které do Brna létají. V červnu 2013 Ryanair v Brně odbavil miliontého zákazníka. (Archivní snímek) | foto: Jiří Salik Sláma, MAFRA

Přesto vedení letiště věří v následujících letech v obrat. "Dlouhodobá prognóza předpokládá v roce 2018 odbavení 550 až 600 tisíc cestujících," uvedl ředitel Letiště Brno Tomáš Plaček.

Brněnské letiště by tak zastavilo sestupný trend. Loni totiž přepravilo 463 tisíc cestujících, což je o 72 tisíc méně než v roce 2012. Aby se nepropadlo do bezvýznamnosti, chce vedení letiště obnovit lety do Prahy.

Nejbližší letiště v číslech

Počet přepravených cestujících:

Letiště Brno-Tuřany
2013 463 023
2012 534 968

Letiště Leoše Janáčka Ostrava
2013
259 167
2012 288 393

Letiště Václava Havla Praha
2013
10 974 196
2012 10 807 756

Letiště Bratislava
2013 údaj není k dispozici
2012 1 416 010

Letiště Vídeň
2013
21 999 926
2012 22 165 794

Z Brna pravidelné linky míří na londýnská letiště v Stanstedu a Lutonu, na moskevské letiště Vnukovo a do nizozemského Eindhovenu.

K lepším výsledkům má pomoci i Pětiletý program rozvoje, který vypracovala společnost Letiště Brno provozující tuřanský areál a jejž jihomoravští radní minulý týden schválili. Dokument stanovuje plány až do první poloviny roku 2019.

Dnes se létá z Brna do Moskvy, Londýna a Nizozemska

Vedení letiště na základě odborných studií očekává, že po několika letech stagnace v letecké dopravě přijde mírný růst kolem pěti procent. "Vzhledem k objemu provozu na brněnském letišti se však mohou meziroční změny pohybovat i ve vyšším řádu," dodal ředitel.

V budoucnu chce vedení letiště zvýšit počet pravidelných linek. Nyní má Brno spojení se dvěma londýnskými letišti, Moskvou a Eindhovenem. Zhruba polovinu pasažérů pak přepraví letiště při charterových letech zejména v létě, kdy lidé létají k moři.

Podle Plačka je nejdůležitější dohodnout se s nějakou leteckou společností a propojit Brno s velkým uzlovým letištěm. Z něj by se pak mohli cestující dostat do všech koutů světa.

"Stále věříme, že by se takovou společností mohly znovu stát České aerolinie a nabídnout Brnu spojení přes letiště Praha jako v letech 2007 až 2011," podotkl Plaček (více o zrušení vzdušného spojení mezi Prahou a Brnem čtěte zde). Podle něj také společnost Ryanair přislíbila obnovit linku do Bergama v příštím roce.

"Letos je provoz přerušený kvůli letní odstávce vzletové a přistávací dráhy na letišti v Bergamu," vysvětloval.

Nalákat letecké firmy chtějí v Tuřanech přes lepší podmínky pro cestující i díky investicím do infrastruktury. V příštích pěti letech se chystá třeba zvětšení veřejného parkoviště, rozšíření odbavovací plochy nebo výstavba kompletační haly pro manipulaci s leteckým nákladem.

Letecké spojení? Kromě turistů zajímá i podnikatele

Letecké spojení přímo z Brna přitom nezajímá jen turisty, ale je velmi důležité pro rozvoj místních firem, které obchodují se zahraničními partnery. "Nevýhoda Brna je, že chybí letecké spojení. Jinak je infrastruktura ve městě na vysoké úrovni," řekl například nedávno v rozhovoru pro MF DNES šéf IT firmy Kentico Petr Palas.

Podle šéfa brněnské hospodářské komory Petra Bajera by podnikatelé potřebovali spojení s velkými centry, jako je Frankfurt, Mnichov či Amsterdam. Firmy zajímají i linky na sever Evropy či do Itálie, hlasy zaznívají i pro častější spojení do Ruska.

"Dnes se tam létá třikrát týdně, ideální by bylo každý den. Takhle trvá každá cesta minimálně tři dny," zdůraznil Bajer s tím, že podle něj existuje řada regionálních letišť, ze kterých se létá mnohem častěji než z Brna.

"Letecké spojení a dálnice na Vídeň je to, co podnikatelská sféra potřebuje," dodal Bajer.

Tomáš Menčík ze společnosti Cyrrus, který se leteckou dopravou zabývá, však připomíná, že regionální letiště jsou v horším postavení než velká letiště.

"Jsou často závislá na několika málo leteckých společnostech." Brno má také v okolí velkou konkurenci a v budoucnu by navíc mohla část pasažérů přebrat ještě letiště Vodochody a v Českých Budějovicích. "Brno bude muset bojovat i cenově," doplnil Menčík.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.