Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Brno chce letecké linky do celého světa. Investuje do nich miliony

  14:01aktualizováno  14:01
Dopravní spojení se zahraničím. Odpověď řady manažerů velkých firem na dotaz, co je nejpalčivějším nedostatkem Brna, je stejná. A kromě výstavby dálnice na Vídeň, o které se posledních šest let už jen mluví, v této souvislosti zaměstnavatelé tisíců lidí nejčastěji zmiňují brněnské letiště.

Z brněnského letiště nyní vypravuje svá letadla například společnost Ryanair. | foto: Jiří Salik Sláma, MAFRA

Z toho sice turisté odlétají s cestovkami na dovolenou, pravidelné linky, jež by dostaly cestující dále do světa, ale chybí. To by se teď mělo změnit.

Brněnští radní schválili vznik městské společnosti, která bude mít za cíl některého dopravce nalákat. V minulých měsících se mluvilo například o německé Lufthanse, která chce ve středu Evropy expandovat a Brno zmiňuje jako jednu z oblastí zájmu.

„Dostat se dnes letecky do Brna není jednoduché a napojení na velký evropský letištní uzel by Brno propojilo s řádově stovkami dalších měst,“ uvedl brněnský primátor Petr Vokřál (ANO).

Podle zjištění MF DNES plánuje vedení Brna vložit do nově vzniklé společnosti na příští rok 15 milionů korun, kterými pak bude linku dotovat.

A s prosbou, aby přispěli, primátor začne obcházet i brněnské manažery, kteří požadavek na letecké spojení vznášeli. Radní ale počítají s tím, že si v budoucnu na sebe linka vydělá sama. Fond by pak mohl posloužit k rozjetí dalšího spoje.

Pomohla by i dvě letadla týdně

Prozatím by si vedení Brna představovalo pravidelnou linku do Mnichova či Frankfurtu, tedy na obří mezinárodní letiště, na kterých se dá přesednout na spoje do celého světa.

Letadlo s ani ne dvěma stovkami pasažérů, které by dvakrát týdně dosedalo na plochu brněnského letiště, se nemusí zdát jako velký průlom. Podle odborníků by však takové pravidelné spojení mohlo do Brna přitáhnout nové investory, případně k rozšiřování zdejších poboček pobídnout ty dosavadní.

„Před lety jsem pracoval pro firmu ABB, která je v Brně hodně přítomná. Tenkrát se létalo každý týden z Brna do Curychu. A byl to jeden z důvodů, proč tu ABB výrazně investovalo. Napojení na některé z větších letišť, odkud se létá do světa, je podstatné,“ konstatoval například ekonom a šéf Hospodářské komory České republiky Vladimír Dlouhý.

Kvalitní dopravu do světa přitom potřebuje i brněnské výstaviště. Jeho dvě třetiny má Brno v plánu za stamiliony koupit od německého vlastníka Messe Düsseldorf do konce letošního roku.

„Pokud se chceme ucházet o velké mezinárodní kongresy, které putují po světě, je dobrá dopravní dostupnost naprosto nezbytná. Podobně je to i u odborných veletrhů s hojnou mezinárodní účastí,“ konstatoval mluvčí firmy Veletrhy Brno David Pokorný.

Podle opakovaných prohlášení generálního ředitele firmy Jiřího Kuliše se právě na takové akce chce výstaviště v budoucnu soustředit. Obří prodejní veletrhy jsou totiž v době internetu spíše minulostí.

Mikulov z blízkosti letiště těží

O tom, jak je doprava důležitá, vypovídá i to, že řadu kongresů v posledních letech čtyřistatisícovému Brnu překvapivě „přebral“ sedmitisícový Mikulov. Důvod? Z letiště ve Vídni totiž delegáti na akci přes hranice mohou autem doputovat do hodiny.

Snaha magistrátu se ještě může zkomplikovat. Po lince do světa sice touží Brno, letiště ale patří Jihomoravskému kraji, který by podle Vokřála mohl na linku také přispět. Hejtman Michal Hašek (ČSSD) ovšem na plán Brna reagoval kousavě.

„Záměr vítám, jen si nejsem jist, zda je potřeba zakládat novou společnost, když už má kraj a město založenou společnou destinační agenturu - Centrálu cestovního ruchu Jižní Morava. Pokud nejde primátorovi a městské radě jen o pár nových míst v dozorčí radě či managementu, určitě je o čem jednat a kraj jako majitel letiště tuto rukavici zdvihá,“ konstatoval Hašek.

„Letiště stojí na krajském pozemku, ale za těch sedm let, co v čele kraje stojí pan Hašek, jsem si nevšiml, že by došlo k nějakému jeho rozvoji. Hejtman sice s velkou pompou otevíral linky do Zadaru či Bergama, ty ovšem zase po čase potichu ukončovaly provoz,“ vrátil mu Vokřál „úder“ na Facebooku.

Podle Haška už kraj jedná o lince do Německa

Situaci komplikuje ještě jedna skutečnost. Smlouvu s dopravcem bude ve finále uzavírat brněnské letiště. A jak už MF DNES psala v minulosti, od kraje má areál na 50 let téměř nevypověditelnou smlouvou pronajatý soukromá firma Letiště Brno, jejíž řetězec vlastníků vede až do daňového ráje na Kypru.

V Brně se jí zatím podařilo udržet pouze tři pravidelné linky na nepříliš atraktivní letiště. Pro firmu navíc provoz letiště není jediným byznysem.

Na vedlejších pozemcích, které jí kraj pronajímá spolu s letištěm, vznikla solární elektrárna o velikosti pětiny brněnské přehrady. A ta jen v roce 2011 soukromníkům utržila 320 milionů korun. Šéf letiště Tomáš Plaček ve středu odpoledne na dotazy MF DNES neodpověděl.

Hašek ovšem ve čtvrtek bleskově v další reakci na Vokřála informoval o nové letecké lince do Německa, o níž kraj a letiště podle něj jednají už několik měsíců s konkrétním dopravcem.

„V řádu dnů oznámíme výsledek. S městem Brnem bude Jihomoravský kraj jednat o společné podpoře nového leteckého spojení nejenom do Německa,“ dušuje se hejtman.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.