Veletrh Sport Life, Brno. Mistrovství ČR - Biketrial

Veletrh Sport Life, Brno. Mistrovství ČR - Biketrial | foto: Monika Hlaváčová, MF DNES

Brněnské výstaviště úspěšně bojuje s krizí spojováním veletrhů

  • 3
Spojení zdánlivě nesourodých veletrhů, které dnes skončily na výstavišti, se ukázalo jako možný lék na ekonomickou krizi. Veletrhy Brno s ní zápasí déle než rok.

Když se ve výstavních pavilonech společně objeví horská kola, jachty, obytné přívěsy a drobné zboží pro sportovce, nikoho to nepřekvapí. Letos se k nim přidaly i digitální fotoaparáty či kamery - dříve součást velkého svátku informačních technologií Invex. Ten v původní podobě skončil.

"Směska" veletržních akcí se společnosti Veletrhy Brno podle všeho vyplatila. V uplynulých čtyřech dnech přišlo na 58 tisíc lidí. "Byly to úspěšné veletrhy. I když si vystavovatelé pronajali menší plochu, přijelo jich víc než loni," uvedl Jan Šmíd, mluvčí veletrhu Sport life.

Veletrhy Boat a Caravaning, Brno Veletrhy Boat a Caravaning, Brno Veletrhy Boat a Caravaning, Brno Veletrhy Boat a Caravaning, Brno

Pro BVV je to po dlouhé době příznivá zpráva. Na ty klíčové akce totiž letos přijelo vystavovatelů málo. Největší - strojírenský veletrh - hostil o čtvrtinu firem méně než loni. Nepovedl se ani letošní Autosalon. Firma také propustila na 140 zaměstnanců, tedy zhruba třetinu. Důvod? Ekonomická krize.

"Pro odborníky jsme se letos rozhodli uspořádat Invex forum, to byla prakticky konference informačních technologií. Pro laiky jsme veletrhy Digitex a Interkamera přiřadili ke sportovnímu vybavení. Myslíme si, že cílová skupina obou akcí je dost podobná," vysvětluje manažerka Digitexu Kristýna Šnajdrová.

Neprodělá výstaviště na lístcích? Vždyť loni Invex navštívilo na 55 tisíc lidí a Sport life 43 tisíc. Tomu návštěvnost právě skončené akce nemůže konkurovat.

"Připravíme se sice o vstupné, ale mnohem vyšší částky ušetříme na provozu hal. Navíc je to výhodné pro vystavovatele – jejich prezentace vidělo mnohem více lidí," hájí postup Šnajdrová.

Někteří vystavovatelé na veletrhu Interkamera se ovšem vyjadřovali jinak. "Máme čím dál tím menší chuť tady vystavovat. Chodí sem jen fandové. Pro nás to už není místo, kde bychom uzavírali velké kontrakty, je to jen otázka prestiže. Navíc celkově elektroniku teď lidé nekupují, my jsme ve ztrátě zhruba 25 procent," řekl Jiří Doucha z JVC.

Veletrh Rehaprotex na brněnském výstavištiVeletrh Rehaprotex na brněnském výstavišti

Někteří významní výrobci elektroniky letos na veletrh vůbec nepřijeli. "Nejsou tu největší hráči Canon a Nikon. Celá digibranže má teď ztráty okolo 25 procent," doplnil Martin Hofmann z Fujifilmu.

Zato prodejci sportovních outdoorových doplňků Klimatex či Hudysport si na velké ztráty nestěžují. "Jsme na tom stejně jako loni. Jen se změnila sorta našich zákazníků. Ubylo nám těch, kteří by si normálně kupovali naše nejlevnější zboží. Ale naše nejdražší zboží se prodává stále stejně," popsal Ivor Sekanina z Hudysportu.

Veletrh Sport Life, Brno. Mistrovství ČR - Biketrial Veletrh Sport Life, Brno. Mistrovství ČR - Biketrial Veletrh Sport Life, Brno. Mistrovství ČR - Biketrial

Prodejci luxusního zboží, jako jsou karavany či jachty, na veletrhu uzavírali i milionové kontrakty. "Zatím velké ztráty nemáme. Ale očekáváme, že to přijde se zpožděním. V Německu už má naše branže problémy," zmínil Vladislav Bezecký z jachtařské firmy Bemex boot.

Výstaviště lákalo i cenou vstupenky. Za stokorunu se zájemce podíval na čtyřlístek sportovních veletrhů a k tomu nově na Digitex a Interkameru.