"Pracoval tam můj děda i otec, takže mě zpráva, že by se podnik měl zavřít, dost vzala," popsal Zámečník své pocity, když se před měsícem z médií dozvěděl, že francouzský majitel zvažuje přesun výrobu kotlů do Ruska nebo do Číny.
Jenže neurčitá zpráva z 6. října byla to poslední, co se brněnští zaměstnanci Alstomu od svého vedení dozvěděli.
"V podniku panuje napjatá atmosféra. Kolují fámy, že se výroba stěhuje do Indonésie, že odvezou stroje a tak podobně. Lidé neví, jestli si mají hledat práci, jestli hrozí propouštění v celém podniku nebo jen jeho části," dodal Marcel Zámečník.
Proto zaměstnanci prostřednictvím ředitele brněnského závodu předali francouzskému vedení Alstomu výzvu. V té žádají informace o tom, co se dál bude s brněnským Alstomem dít.
"Budeme stávkovat. Zabráníme odvozu výrobků na stavbu. Zablokujeme celý areál včetně společnosti Siemens," hrozí ve výzvě zaměstnanci Alstomu v případě, že jim centrála informace neposkytne. A to nejpozději do 18. listopadu.
Ve výzvě požadují také odstupné ve výši 24 měsíčních platů. "Stávka je až nejzazší řešení. Chápeme, že firma je v nelehké situaci, ale pokud nebudeme ani příští týden znát svou budoucnost, tak to hrozí," vysvětluje jeden ze zaměstnanců Alstomu, který si nepřál uvést své jméno.
Zatím v Bruselu jednají zástupci odborů z poboček Alstomu po celé Evropě s vedením společnosti. "Jednání bude pokračovat 13. listopadu. Výrobní jednotka v Brně je vážně ohrožena již v příštím roce v důsledku světové finanční krize a zpožďování v oblasti povolování nových uhelných elektráren v Evropě. Situaci v současnosti analyzujeme," řekl mluvčí společnosti Alstom v České republice Jiří Filip s tím, že než bude analýza vyhodnocená, nezveřejní Alstom žádné další informace.
I když ziskovost je celého koncernu podle analytika Ondřeje Moravanského ze společnosti Cyrrus prozatím solidní, firma trpí především značným poklesem zakázek.
"Ten se ve fiskálním roce 2009 meziročně propadl o 38 procent a v pro současný fiskální rok je očekáváno jen velmi malé oživení, asi o deset procent. I proto se Alstom samozřejmě snaží o úspory na straně nákladů a zvažuje různé možnosti dalšího vývoje," podotkl Moravanský.