Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Centrum dopravní prevence

Brněnští cyklisté chtějí do jednosměrek. Policisté nesouhlasí

  • 102
Pokud si cyklisté v Brně prosadí svou, budou si muset řidiči aut v jednosměrkách začít dávat pořádný pozor. Můžou tam totiž časem potkat cyklistu jedoucího proti nim.

Na čtvrtečním jednání se zástupci cyklistických spolků domluvili s vedením města, že vyberou "pilotní" trasu, kde se otestuje, jak je zprůjezdnění jednosměrek nebezpečné. "Po nějaké době se vyhodnotí, zda bychom to mohli rozšířit i jinam," nastínil náměstek primátora Martin Ander (SZ).

Co by změna znamenala pro řidiče aut? Ander nevyloučil, že kvůli požadavku cyklistů by musela v některých ulicích zmizet parkovací místa. "Někde by se například změnilo šikmé stání na podélné a několik míst by ubylo," připustil politik.

Týkalo by se to hlavně ulic v okolí centra města, které jsou úzké a auta s cyklisty se na ně bez úprav nevejdou.

Proti tomu, aby jednosměrkou cyklisté uháněli i naopak, je ale brněnská policie. "Největší problém nastane na křižovatkách s předností zprava. Řidiči jsou zvyklí dávat přednost tam, kde ví, že se může někdo objevit. To, že z druhé strany vyjede cyklista, může způsobovat nehody," vysvětloval včera Štěpán Zachara, vedoucí brněnské dopravní policie.

S pruhem, nebo bez pruhu?
Řešením podle něj nejsou ani speciální dopravní značky. "Vznikne zbytečný a nepřehledný les značek, které řidiči přestanou vnímat. Trend jde opačným směrem, jejich počet se spíš redukuje," dodal Zachara.

Podle odborníků by jízda na kole jednosměrkou tam i zpět nebyla v Brně nic světoborného. Například ve Vídni či Amsterdamu i v některých českých městech stejný systém funguje běžně. Někde dokonce tak, že na vozovce ani není pro cyklisty vyznačený pruh a automaticky se počítá s tím, že lidé na kolech mohou protisměrem jet.

"U nás na to ale nejsou řidiči zvyklí, takže bych se přimlouval za to, aby to bylo upraveno dopravním značením," uvedl Jindřich Frič z Centra dopravního výzkumu.

Jet na kole po Masarykově je idiotství, řekl náměstek
"Živelnému" uvolnění jednosměrek pro cyklisty se brání i Zachara. U každé je podle něj potřeba prozkoumat šířkové poměry, nebo třeba vyřešit, jak bude fungovat zásobování.

Zprůjezdnění jednosměrek nebylo jediným tématem, o kterém včera chtěli cyklističtí aktivisté s politiky a úředníky debatovat. Požadovali například i to, aby mohli na kole jezdit bez omezení pěší zónou v centru města.

Tady už ale nepochodili. "Sám jsem na zkoušku projížděl centrum. A můžu říct, že jet na kole třeba po Masarykově ulici je idiotství," řekl náměstek primátora Ladislav Macek (ČSSD).

Úředníci ani politici se nenechali přesvědčit, a ve hře tak stále zůstává jen možnost zprůjezdnit pro cyklisty jeden koridor přes centrum. Vedl by ze Starobrněnské ulice na Malinovského náměstí.

"Byla by tam omezena rychlost a stále by šlo o pěší zónu. Chodci by měli přednost," nastínil Ander. S touto stezkou město počítá ve výhledu už několik let. Podle náměstka je možné, aby se v budoucnu cyklisté do centra vpustili. "Záleží jen na toleranci, takže je možné o tom uvažovat, až si na sebe chodci a cyklisté zvyknou," míní. Taková doba podle něj ale nastane až za dlouho. "Je to otázka víc než desítky let," odhadl Ander.

V současnosti mohou cyklisté do centra jen přes noc, ve dne pro ně platí stejný zákaz jako pro auta. "Hodně lidí v centru pracuje a jezdí na kole. Když jedou pomalu, nikomu nevadí. Není to správné," postěžoval si jeden z aktivistů, který ve čtvrtek s politiky a úředníky diskutoval.